Co jakiś czas na łamy rzymskokatolickiego dyskursu, katolickiego dziennikarstwa powraca temat diakonatu udzielanego kobietom – czy, kiedy, na jakich zasadach.
W ostatnim czasie miały miejsce trzy wydarzenia w jakiś sposób powiązany z tematem.
Pierwszym jest spotkanie Rady Kardynałów – ciała doradczego utworzonego przez papieża Franciszka przede wszystkim w celu opracowania reformy Kurii Rzymskiej. Chociaż ową reformę już zakończono, Rada wciąż spotyka się regularnie i omawia rozmaite tematy – ostatnio głównie implementację tej reformy kurii na szczeblu diecezjalnym oraz rolę kobiet w Kościele – nikt zaznajomiony z tematem nie ma wątpliwości, że te dyskusje zahaczają o temat diakonatu dla kobiet. Dodatkowo cały czas istnieje i spotyka się komisja stworzona do badań na temat diakonatu kobiet oraz papież „uwolnił” lektorat i akolitat, a także nowy katechistat dla kobiet – dwa pierwsze są pozostałością dawnych święceń niższych, po których przecież następuje właśnie diakonat – są zdania, że na zasadzie równi pochyłej niedługo i diakonat w jakiejś formie zostanie uwolniony w Kościele rzymskokatolickim dla kobiet. Papież Franciszek nieraz już jednak zaskakiwał różne frakcje w Kościele, stąd nie można mieć pewności przed kolejnym ruchem Watykanu, jaki ten ruch będzie.
Drugim z takich wydarzeń była msza święta sprawowana przez biskupa pomocniczego Essen (Niemcy) Ludwiga Schepersa na zakończenie… kursu przygotowującego kobiety do omawianych tu święceń. Biskup wręczył 13 paniom z różnych części Niemiec certyfikaty zaświadczające o odbyciu przez nie owego kursu, w komunikacie prasowym podkreślono, że biskup ubrał wtedy mitrę i inne biskupie insygnia jako symbol powagi z jaką potraktował ten kurs. Organizowała go inicjatywa Netzwerk Diakonat der Frau. Obecna edycja jest trzecią – wcześniej kursy miały miejsce w latach 1999-2002 oraz 2003-2006. Przełożona generalna sióstr franciszkanek z Waldbreitbach, zgromadzenia blisko współpracującego z tą inicjatywą, siostra Edith-Maria Magar, nazwała absolwentki tego kursu diakonkami w Duchu.
Po ukończeniu przygotowania, zarówno okołoliturgicznego jak i dotyczącego posługi wśród biednych, a także corocznych rekolekcji, wedle deklaracji panie będą oczekiwały aż Rzym zmieni zdanie i będą mogły zostać dopuszczone do posługi.
Ostatnim ważnym wydarzeniem w tym zakresie są słowa siostry Nathalie Becquart XMCJ, podsekretarza Synodu Biskupów. Począwszy od pierwszych lokalnych spotkań synodalnych aż do pierwszej fazy centralnego zebrania Synodu o synodalności, temat roli kobiet w Kościele był wielokrotnie poruszany w syntezach cząstkowych, w niektórych przypadkach, mimo stanowczych deklaracji np. św. Jana Pawła II w Ordinatio sacerdotalis czy także papieża Franciszka – postulowano dopuszczenie kobiet do święceń prezbiteratu. Na pierwszej fazie zgromadzenia generalnego Synodu temat diakonatu kobiet był poruszany m.in. w słowach:
9j) Wyrażono różne stanowiska dotyczące dostępu kobiet do posługi diakonatu. Niektórzy uważają, że taki krok byłby nie do przyjęcia, ponieważ byłby niezgodny z Tradycją. Dla innych jednak przyznanie kobietom dostępu do diakonatu przywróciłoby praktykę pierwotnego Kościoła. Jeszcze inni dostrzegają w tym kroku właściwą i konieczną odpowiedź na znaki czasu, wierną Tradycji i zdolną do znalezienia echa w sercach wielu, którzy szukają odnowionej witalności i energii w Kościele. Niektórzy wyrażają obawę, że prośba ta jest wyrazem niebezpiecznego zamieszania antropologicznego, przez przyjęcie którego Kościół dostosowałby się do ducha czasu.
a także:
9n) Należy kontynuować badania teologiczne i pastoralne na temat dostępu kobiet do diakonatu, korzystając z wyników komisji specjalnie powołanych przez Ojca Świętego oraz badań teologicznych, historycznych i egzegetycznych już przeprowadzonych. Jeśli to możliwe, wyniki powinny być przedstawione na następnej Sesji Zgromadzenia.
W ostatnich dniach natomiast, s. Becquart w wywiadzie dla niemieckiej katolickiej gazety Tagespost wyraziła przekonanie, że temat diakonatu kobiet może zostać przeniesiony na szczebel diecezjalny do rozeznania jak, komu, w jaki sposób i jak formować, a także że niewątpliwie będzie to temat drugiej fazy zgromadzenia generalnego Synodu w październiku 2024. Temat wywołuje duże kontrowersje – jedni używają retoryki wprost ze współczesnej zachodniej liberalnej demokracji – o wykluczeniu, inkluzywności czy też podążaniu za duchem czasów, inni argumentują za pierwszym Kościołem czy też prawosławnymi lub luteranami, a jeszcze inni twardo stoją na stanowisku, że mowa o herezji, a biskup i panie uczestniczące w symulacji sakramentu powinny być ekskomunikowane – co zresztą potwierdza kanon 1379 § 3 KPK:
Zarówno ten, kto usiłował udzielić święceń kobiecie, jak i kobieta, która usiłowała przyjąć święcenia, zaciągają karę ekskomuniki latae sententiae zarezerwowaną dla Stolicy Apostolskiej; duchowny może ponadto być ukarany wydaleniem ze stanu duchownego.
znowelizowany ledwie 3 lata temu.
Stąd dopiero konkretne działania pokażą nam, co się stanie z kobietami deklarującymi powołanie do diakonatu.
Tomasz Sudoł
Godzina 12:00 to czas, w którym Stolica Apostolska publikuje różne teksty: od informacji o papieskich celebracjach, przez nominacje, aż po dokumenty. Dzięki pracy Tomasza Sudoła możecie być na bieżąco ze wszelkimi nowościami!
Tomasz Sudoł
Redaktor
situs toto slot gacor jacktoto jacktoto link slot gacor jacktoto situs toto jacktoto situs toto jacktoto toto slot toto slot slot 4d situs toto jacktoto situs toto kawi898 kawi898 kawi898 toto situs togel
