W celu przybliżenia wszystkich przepisów obrzędowych Mszy św. Krzyżma, pragniemy przypomnieć, że:
- Liturgia ta powinna się odbyć w godzinach porannych Wielkiego Czwartku lub w innym terminie, blisko Wielkiej Nocy (MR, s. 117).
- Może być ona sprawowana tylko raz (PS, nr 36).
- Msza św. tej liturgii posiada własny formularz mszalnych, zawierający wszystkie modlitwy prezydencjalne kapłana (MR, s. 117-125).
- W liturgii tej odmawia się Chwała na wysokości (MR, s. 117).
- Błogosławieństwo oleju chorych odbywa się pod koniec kanonu (przed: ,,Który te dobra ustawicznie stwarzasz…” (w kanonie rzymskim) lub przed doksologią w innych modlitwach eucharystycznych), zaś olej katechumenów błogosławi się razem z konsekracją krzyżma, po modlitwie po Komunii św. Wolno jednak wszystkie oleje błogosławić po liturgii słowa (CE, nr 277).
- Po homilii odbywa się odnowienie przyrzeczeń kapłańskich (MR, s. 118-119).
- W liturgii tej nie występuje Wierzę oraz modlitwa powszechna (MR, s. 119).
- W procesji z darami diakoni lub kapłani przynoszą oleje, zaś świeccy usługujący (lub inne osoby świeckie) przynoszą chleb oraz wino i wodę (,,Pierwszy idzie posługujący, który niesie naczynie z balsamem, jeśli biskup sam chce przyrządzić krzyżmo; następnie niosący naczynie z olejem katechumenów, jeśli ma być błogosławiony; dalej posługujący, który niesie naczynie z olejem chorych. Na ostatnim miejscu diakon lub prezbiter niesie olej na krzyżmo. Za nimi postępują niosący chleb, wino i wodę do sprawowania Eucharystii”. MR, s. 119).
- Dary biskup przyjmuje przy ołtarzu lub przy katedrze (CE, nr 284).
- Podczas konsekracji krzyżma biskup może tchnąć do otworu naczynia z tym olejem (CE, nr 290).
- Prefacją mszalną jest przedmowa na liturgię krzyżma (nr 78).
- Preferowaną modlitwą eucharystyczną tego dnia jest kanon rzymski (IGMR, nr 365a) lub III modlitwa eucharystyczna (IGMR, nr 365c).
- Na koniec liturgii biskup zasypuje kadzidło i formuje się procesja do zakrystii, w której na czele idzie ministrant z dymiącą kadzielnicą, za nim usługujący z krzyżem pomiędzy dwoma ministrantami ze świecami, następnie diakoni lub kapłani z olejami, ministranci, koncelebransi, diakoni asystują (CE, nr 293).
Opr. Dawid Makowski