Liturgia ciągle się rozwija. Twierdzenie to jest prawdziwe, a przybiera na znaczeniu, gdy zacznie się zagłębiać w poszczególne mszały. Nie chodzi tutaj o studiowanie średniowiecznych ksiąg liturgicznych czy wyszukiwanie różnic obrzędowych między mszałami potrydenckimi, ale raczej o zaobserwowanie zmian w poszczególnych obrzędach pomiędzy mszałami dzisiaj obecnymi. Taka sytuacja ma bowiem miejsce z Mszą św.,
w której uczestniczy tylko jeden posługujący. Ryt tej Mszy św. zamieszczony w Mszale Rzymskim dla diecezji polskich z 1986 r. jest inny od tego, który zamieszczono w nowym wydaniu Mszału Rzymskiego z 2008 r. Jakie zaszły zmiany?
(1)
Otóż w numerze 213 Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego z 1986 r. zawarto informację, że kapłan rozpoczyna Mszę św. przed stopniami ołtarza (sic!)[1]. Natomiast w nowym mszale zawarto wzmiankę, że kapłan rozpoczyna Mszę św. przy ołtarzu lub przy miejscu przewodniczenia[2].
(2)
Kolejną zmianą jest sama kolejność pierwszych obrzędów Mszy św. W mszale z 1986 wygląda to następująco: znak krzyża, pozdrowienie, akt pokuty, formuła odpuszczenia grzechów, podejście kapłana do ołtarza i ucałowanie go, odczytanie antyfony na wejście oraz wygłoszenie wezwań do Chrystusa Pana (gdy użyto I lub II formy aktu pokuty) i (Chwała – gdy jest przewidziana) kolekta[3]. Natomiast w mszale z 2008 r. wygląda to tak: podejście do ołtarza, ucałowanie ołtarza, recytacja antyfony na wejście, znak krzyża, pozdrowienie, akt pokuty, wezwania do Chrystusa Pana (gdy użyto I lub II formy aktu pokuty) i (Chwała – gdy jest przewidziana) kolekta[4].
(3)
Rubryki mszalne z 1986 r. nie zawierają wzmianki o diakonie – ministrancie w takiej Mszy św[5]. Natomiast te z 2008 r. wyraźnie aprobują służenie diakona do takiej Mszy św., w której ten duchowny wypełnia swoje własne czynności[6].
(4)
W mszale z 1986 r. nie precyzuje się miejsca głoszenia lekcji mszalnych[7]. Natomiast w mszale z 2008 r. jest zaznaczone, że (jeśli to możliwe) ma to się odbywać z pulpitu lub ambony[8].
(5)
Zmieniono miejsce odpowiedzi ministranta po Ewangelii: ,,Chwała Tobie, Chryste”. W mszale z 1986 r. występowało to po tym, jak kapłan rzekł: ,,Niech słowa Ewangelii…”, natomiast w mszale z 2008 r. występuje to przed tymi słowami[9]. Ponadto w starym mszale widniał zapis, że intencje modlitwy powszechnej odczytuje kapłan, w nowym zaś – ministrant.
(6)
Mszał z 1986 r. zdawał się zezwalać na to, aby kapłan rozłożył puryfikaterz, korporał i kielich na początku Mszy św[10]. Tę decyzję zmieniono w mszale z 2008 r., zaznaczając, że właściwą chwilą rozłożenia tych paramanetów na ołtarzu jest czas przygotowania darów[11].
(7)
W mszale z 2008 r., czego nie było w mszale z 1986 r., zezwolono usługującemu odczytać antyfonę na Komunię[12].
***
Tych kilka powyższych kwestii pozwala zaobserwować, jakie zmiany zaszły w ramy liturgii mszalnej z jednym usługującym na przełomie dwudziestu dwóch lat. Jest to z pewnością ciekawe doświadczenie i wyraźny przykład ewolucji odnowionego rytu mszalnego.
Dawid Makowski
Bibliografia:
- Mszał Rzymski dla diecezji polskich. Poznań: 1986.
- Ogólne Wprowadzenie do II wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 1986.
- Ogólne Wprowadzenie do III wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 2006.
- Ordo Missæ cuius tantum minister participat. Vatican: 2008.
[1] Zob. Ogólne Wprowadzenie do II wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 1986, nr 213.
[2] Zob. Ogólne Wprowadzenie do III wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 2006, nr 256.
[3] Zob. Mszał Rzymski dla diecezji polskich. Poznań: 1986, s. 379-380*.
[4] Zob. Ordo Missæ cuius tantum minister participat. Vatican: 2008, nr 1-6.
[5] Zob. Ogólne Wprowadzenie do II wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 1986, nr 209-211.
[6] Zob. Ogólne Wprowadzenie do III wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 2006, nr 253.
[7] Zob. Ogólne Wprowadzenie do II wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 1986, nr 217.
[8] Zob. Ogólne Wprowadzenie do III wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 2006, nr 260.
[9] Zob. Ogólne Wprowadzenie do II wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 1986, nr 218; Ogólne Wprowadzenie do III wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 2006, nr 262.
[10] Zob. Ogólne Wprowadzenie do II wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 1986, nr 221.
[11] Zob. Ogólne Wprowadzenie do III wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 2006, nr 265.
[12] Zob. Ogólne Wprowadzenie do II wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 1986, nr 228; Ogólne Wprowadzenie do III wydania Mszału Rzymskiego. Poznań: 2006, nr 269.
link slot toto togel jacktoto situs gacor toto togel jacktoto situs toto slot gacor situs togel situs slot slot gacor slot toto slot slot online kawi898 toto togel situs slot slot resmi situs slot situs toto situs toto link toto togel
