Czy istnienie problemów to zjawisko normalne? Tak, choć wiele zależy od sposobu ich rozwiązania, gdyż prawidłowym sposobem rozwiązywania tego typu zagwozdek jest droga ,,prawdy i wierności Kościołowi”[1]. Każdy, kto kocha liturgię, będzie starał się ją pielęgnować[2]. Taka osoba wie bowiem, że nie potrzeba wiele, aby zniszczyć świętą celebrację[3]. Ktoś taki jest na tyle zaznajomiony ze świętym obrzędem, iż wie, że jest to Boży dar, który do niego nie należy[4]. Właśnie dlatego wymaga on pieczołowitej pielęgnacji i szacunku (zwłaszcza w zakresie norm liturgicznych)[5]. Warto więc przyglądnąć się kilku problemom dzisiejszej liturgii[6].
- Komentarze mszalne
Współczesna liturgia stawia na dydaktyzm, przez co istnieje ryzyko jej ,,przegadania”[7]. Dlatego polscy biskupi wskazują na to, że liturgia sprawowana w sposób zwyczajny nie potrzebuje dodatkowych przemów w postaci komentarzy[8]. Pasterze dozwalają na komentarz tylko w wtedy, gdy dany obrzęd może nie być zrozumiały przez lud i jest ,,w pełni konieczne i uzasadnione” wygłoszenie wyjaśnienia, lecz to – jak wskazują biskupi – nie jest potrzebne
w zwyczajnie celebrowanej liturgii[9]. Zaleca się przeto wygłaszanie komentarza – o ile to rzeczywiście konieczne – zwłaszcza przed Mszą św.[10] Jeśli natomiast jest on obecny w poszczególnych momentach liturgii mszalnej, spośród których należy wymienić chociażby czas procesji z darami, to żadną miarą nie może on jej towarzyszyć[11]. Samo Wprowadzenie do Mszału zawiera bowiem wzmiankę, że procesji z darami towarzyszy śpiew: ,,Procesji z darami towarzyszy śpiew na przygotowanie darów (por. nr 37b), który trwa przynajmniej do chwili, gdy dary zostaną złożone na ołtarzu”[12]. Również wydane w 2014 r. wskazania odnośnie do Mszy szczególnie uroczystych wskazuje na to, że dodawanie objaśnień do procesji z darami nie sprzyja w żadnej mierze liturgicznemu sensowi tej chwili[13].
- Homilia mszalna
Abstrahując od wymagań prawa kanonicznego odnośnie do obowiązku wygłaszania homilii, należy tutaj skupić się na tym, czym ona właściwie jest. Wielu bowiem myli homilię
z kazaniem, podczas gdy wykładem tajemnic wiary i zasad życia chrześcijańskiego poprzez wyjaśnienie słów Pisma lub tekstu liturgicznego określa się właśnie homilią przez to, że to ona – a nie kazanie – stanowi część liturgii słowa[14]. Również wszelkie komunikaty i listy (łącznie z pasterskimi), jeśli nie spełniają jej cech, nie mogą być odczytywane w ramach liturgii słowa[15]. Polscy biskupi zachęcają do umieszczania takich treści w gablotach lub prasie, a nie odczytywania ich podczas świętego obrzędu[16]. Ponadto nawet jeśli Msza św. łączy się z adoracją lub taka forma kultu eucharystycznego będzie następowała krótko po zakończeniu liturgii mszalnej, to fakt ten nie zwalnia duchownego z obowiązku wygłoszenia homilii podczas Mszy, gdy jest ona obowiązkowa[17]. Również przeżywane rekolekcje czy misje, które łączą się z wygłaszaniem nauk tematycznych, winny być prowadzone w taki sposób, aby nauka rekolekcyjna (o ile nie nawiązuje ona w żaden sposób do czytań mszalnych lub tekstów konkretnego dnia liturgicznego) była głoszona poza Mszą św. czy inną czynnością liturgiczną[18]. Trzeba tu także wskazać na to, że poza samą treścią, problemem dzisiejszej praktyki liturgicznej jest to, że duchowni oddzielają homilię od reszty liturgii słowa różnymi pozdrowieniami i aklamacjami, co jest błędem: ,,Homilia stanowi integralną część liturgii, dlatego przed jej wygłoszeniem nie czyni się znaku krzyża ani nie stosuje się specjalnych pozdrowień (np. <<Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus>>), aby nie przerywać jej więzi z poprzedzającą ją proklamacją słowa Bożego”[19].
- Znak pokoju
Często można się spotkać z tym, że niektórzy wierni, przekazując sobie nawzajem znak pokoju, mówią do siebie: ,,Pokój nam wszystkim”. Otóż należy tu zauważyć, że jest to błąd[20]. Trzeba tu wszakże nadmienić, że znak ten wykonuje się jedynie wobec najbliżej stojących[21]. Zatem wierny winien się ograniczyć do tych, którzy stoją tuż obok niego[22]. Oznacza to, że przemieszczanie się w celu przekazania znaku pokoju jest nadużyciem[23].
- Strój chórowy prezbiterów i diakonów
Wielu prezbiterów bez godności kanonickich czy prałackich ma wspólny z diakonami strój chórowy: sutannę i komżę. W tym też stroju winni przebywać w chórze podczas całej liturgii, jeśli nie pełnią w niej żadnych funkcji wynikających ze święceń[24].
- Właściwy dobór modlitwy eucharystycznej
Choć o doborze modlitw eucharystycznych było już tutaj pisane, to jednak trzeba nadmienić raz jeszcze, że II Modlitwa Eucharystyczna nie może być używana przy każdej okazji[25]. Notoryczne jej używanie wbrew przepisom Kościoła świadczy tylko o tym, że kapłan który tego dokonuje, nie rozumie teologii tej części liturgii[26]. Jeśli natomiast uzależnia używanie tej modlitwy od ,,potrzeb” wiernych, to tym samym ukazuje, że ,,ewidentnie jest coś nie tak”[27]. Dlatego nie do przyjęcia jest argumentowanie używania krótszej modlitwy eucharystycznej koniecznością szybkiego odprawienia wiernych, aby przed kolejną Mszą wywietrzyć kościół (sic!)[28]. Jeśli więc w imię własnej arbitralności liturgicznej orzeka się, że skoro coś nie jest zabronione, to jest automatycznie dozwolone, to wówczas pod ,,potrzebą duszpasterską” można zawrzeć praktycznie wszystko[29]. Dlatego nie można zgodzić się tezą, że I, II i III Modlitwę Eucharystyczną można stosować zawsze zamiennie: po prostu nie![30] Przepisy liturgiczne przedstawiają sprawę jasno: uniwersalną modlitwą jest kanon rzymski,
w specjalnych okolicznościach (np. Msza dla grupy specjalnej) i w dni powszednie można używać II Modlitwy Eucharystycznej, w niedziele i święta można zamiast pierwszej anafory wziąć III Modlitwę Eucharystyczną, w Mszach bez własnej prefacji i w niedziele okresu zwykłego można używać IV Modlitwy Eucharystycznej, w Mszach w różnych potrzebach można wykorzystywać jeden z wariantów V Modlitwy Eucharystycznej, w liturgiach związanych z motywem pojednania, męki lub Eucharystii można odmawiać I lub II Modlitwę o Tajemnicy Pojednania, a w Mszy z udziałem dzieci – specjalne anafory dostosowane do tych liturgii[31]. W tym względzie nie ma dowolności, bo istnieją szczegółowe normy.
***
W liturgii nikt nie jest samotnikiem, lecz zawsze łączy się z drugim człowiekiem, tworząc wspólnie większą lub mniejszą wspólnotę. Dlatego też czynienie liturgii ,,dostosowanej” do danego człowieka jest wielkim błędem[32]. Współczesny dominikański liturgista podkreśla bowiem, że ,,Eucharystia nie stanie się zrozumiała tylko dlatego, że sprowadziliśmy ją do niskiego poziomu”[33]. Warto mieć te słowa na uwadze przy rozwiązywaniu wszelkich spornych problemów.
Dawid Makowski
Bibliografia:
Dokumenty Kościoła i papieży:
- Benedykt XVI: Adhortacja Apostolska ,,Sacramentum caritatis”. Rzym: 2007.
- Kodeks Prawa Kanonicznego. Rzym: 1986.
- Konferencja Episkopatu Polski: Instrukcja o muzyce kościelnej. Warszawa: 2017.
- Konferencja Episkopatu Polski: Wskazania do nowego Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego. Warszawa: 2005
- Konferencja Episkopatu Polski: Wskazania dotyczące homilii mszalnej. Lublin: 2017.
- Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów. Rzym: 1984
- Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Ogólne Wprowadzenie do Lekcjonarza Mszalnego. Rzym: 1981.
- Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Rzym: 2002.
- Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Wskazania na szczególne uroczystości. Rzym: 2014.
- Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Znaczenie rytualne daru pokuty podczas Mszy św. Rzym: 2014.
Literatura:
- A. Nichols: Patrząc na liturgię. Krytyczna ocena jej współczesnej formy. Tłum. T. Glanz. Poznań: 1999.
- C. Folsom: Człowiek współczesny a liturgia. Tłum. D. Jurczak (i in.). Kraków: 2018.
- D. Jurczak, D. Jarczewski: Nerw święty. Rozmowy o liturgii. Kraków: 2022.
- J. Nowak: Komentarz do ,,Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego”. Poznań: 2023.
- K. Porosło: ,,Pobożny” czy ,,rubrycysta” – który lepszy? W: ,,Liturgia” [online] https://www.liturgia.pl/Pobozny-czy-rubrycysta-ktory-lepszy/, [dostęp: 06.03.2023].
- M. Zachara: O parafialnych perypetiach z Kanonem Rzymskim raz jeszcze. W: ,,Liturgia” [online] https://www.liturgia.pl/O-parafialnych-perypetiach-z-Kanonem-Rzymskim-raz-jeszcze/, [dostęp: 06.03.2023].
- R. Guardini: Liturgia i formacja liturgiczna. Tłum. P. Napiwodzki. Kraków: 2022.
- S. Czerwik: Posłuszeństwo wobec „sacrum” i osobista twórczość kapłana przewodniczącego celebrującej wspólnocie. W: ,,Vademecum Liturgiczne” [online] https://vademecumliturgiczne.pl/2017/09/15/posluszenstwo-wobec-sacrum-i-osobista-tworczosc-kaplana-przewodniczacego-celebrujacej-wspolnocie/, [dostęp: 06.03.2023].
- S. Szczepaniec: Posługi liturgiczne w zgromadzeniu liturgicznym. W: ,,Ruch Biblijny i Liturgiczny”. T. 40. Nr 6. 1987 (s. 534-541).
- T. Kwiecień: Liturgia? Problem z mentalnością. W: ,,Laboratorium” [online] http://labo-old.wiez.pl/teksty.php?liturgia_problem_z_mentalnoscia&p=2, [dostęp: 06.03.2023].
- Z. Janiec: Wierność przepisom i twórczość liturgiczna w celebracji Mszy świętej. W: ,,Wiara” [online] https://liturgia.wiara.pl/doc/420658.Wiernosc-przepisom-i-tworczosc-liturgiczna-w-celebracji-Mszy, [dostęp: 06.03.2023].
[1] S. Szczepaniec: Posługi liturgiczne w zgromadzeniu liturgicznym. W: ,,Ruch Biblijny i Liturgiczny”. T. 40. Nr 6. 1987, s. 541.
[2] Zob. R. Guardini: Liturgia i formacja liturgiczna. Tłum. P. Napiwodzki. Kraków: 2022, s. 201.
[3] Zob. D. Jurczak, D. Jarczewski: Nerw święty. Rozmowy o liturgii. Kraków: 2022, s. 81.
[4] Znamienne więc są tutaj napisy z dawnych kościelnych zakrystii: ,,Jak ty będziesz się obchodził z Jezusem w Ofierze Mszy świętej, tak On obejdzie się z tobą w dniu twego sądu”. Cyt. za: S. Czerwik: Posłuszeństwo wobec „sacrum” i osobista twórczość kapłana przewodniczącego celebrującej wspólnocie. W: ,,Vademecum Liturgiczne” [online] https://vademecumliturgiczne.pl/2017/09/15/posluszenstwo-wobec-sacrum-i-osobista-tworczosc-kaplana-przewodniczacego-celebrujacej-wspolnocie/, [dostęp: 06.03.2023].
[5] Zob. Z. Janiec: Wierność przepisom i twórczość liturgiczna w celebracji Mszy świętej. W: ,,Wiara” [online] https://liturgia.wiara.pl/doc/420658.Wiernosc-przepisom-i-tworczosc-liturgiczna-w-celebracji-Mszy, [dostęp: 06.03.2023].
[6] Artykuł nie ma za celu podejmować refleksji nad każdym z problemów osobno, lecz jedynie nad kilkoma, które są najbardziej powszechne.
[7] ,,Jeśli chodzi o negatywną stronę, obsesja dydaktyczna jest tak wielka, że Msza staje się <<murem słów>>, zwracając uwagę prawie wyłącznie na rozumienie intelektualne”. C. Folsom: Człowiek współczesny a liturgia. Tłum. D. Jurczak (i in.). Kraków: 2018, s. 69.
[8] ,,Zwyczajnie celebrowana liturgia nie potrzebuje komentarza. Pojawia się on w wyjątkowych momentach, kiedy uczestnikom trzeba ułatwić zrozumienie obrzędu lub innych wydarzeń podczas celebracji”. Konferencja Episkopatu Polski: Dyrektorium w sprawie Mszy transmitowanych przez telewizję. 2017, art. 40.
[9] Zob. Tamże, art. 42.
[10] Zob. Konferencja Episkopatu Polski: Instrukcja o muzyce kościelnej. Warszawa: 2017, art. 35.
[11] Dlatego nota J. Nowaka zamieszczona w Komentarzu do ,,Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego” przy artykule 44 tegoż dokumentu jest błędna. Autor uważa bowiem, że procesji z darami może towarzyszyć tekst komentarza. Zob. J. Nowak: Komentarz do ,,Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego”. Poznań: 2023, s. 57.
[12] Zob. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego. Rzym: 2002, art. 74.
[13] Zob. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Wskazania na szczególne uroczystości. Rzym: 2014, art. 26.
[14] Zob. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Ogólne Wprowadzenie do Lekcjonarza Mszalnego. Rzym: 1981, art. 24.
[15] Zob. Konferencja Episkopatu Polski: Wskazania dotyczące homilii mszalnej. Lublin: 2017, art. 5.
[16] Zob. Tamże.
[17] Zob. Tamże, art. 6. Jest ona obowiązkowa we wszystkich Mszach niedzielnych i świątecznych z udziałem ludu oraz we Mszach obrzędowych związanych z udzielaniem sakramentów i sakramentaliów. Zob. Kodeks Prawa Kanonicznego. Rzym: 1986, kan. 767, ust. 2; Konferencja Episkopatu Polski: Wskazania dotyczące homilii mszalnej. Lublin: 2017, art. 2. Wygłoszenie homilii zaleca się także w liturgiach pogrzebowych, lecz wówczas nie może przybrać formy laudacji na cześć nieboszczyka. Zob. Tamże, art. 3.
[18] Zob. Tamże, art. 3.
[19] Tamże, art. 11.
[20] Zob. Konferencja Episkopatu Polski: Wskazania do nowego Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego. Warszawa: 2005, art. 33.
[21] Zob. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Wskazania na szczególne uroczystości. Rzym: 2014, art. 82.
[22] Zob. Benedykt XVI: Adhortacja Apostolska ,,Sacramentum caritatis”. Rzym: 2007, art. 49.
[23] Zob. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Znaczenie rytualne daru pokuty podczas Mszy św. Rzym: 2014, art. 6c.
[24] Zob. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów: Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów. Rzym: 1984, art. 66.
[25] Zob. M. Zachara: O parafialnych perypetiach z Kanonem Rzymskim raz jeszcze. W: ,,Liturgia” [online] https://www.liturgia.pl/O-parafialnych-perypetiach-z-Kanonem-Rzymskim-raz-jeszcze/, [dostęp: 06.03.2023].
[26] Zob. C. Folsom: Człowiek współczesny a liturgia. Tłum. D. Jurczak (i in.). Kraków: 2018, s. 64.
[27] Zob. K. Porosło: ,,Pobożny” czy ,,rubrycysta” – który lepszy? W: ,,Liturgia” [online] https://www.liturgia.pl/Pobozny-czy-rubrycysta-ktory-lepszy/, [dostęp: 06.03.2023].
[28] Zob. J. Nowak: Komentarz do ,,Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego”. Poznań: 2023, s. 349.
[29] Zob. T. Kwiecień: Liturgia? Problem z mentalnością. W: ,,Laboratorium” [online] http://labo-old.wiez.pl/teksty.php?liturgia_problem_z_mentalnoscia&p=2, [dostęp: 06.03.2023].
[30] Tak – błędnie – twierdzi J. Nowak. Zob. J. Nowak: Komentarz do ,,Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego”. Poznań: 2023, s. 349.
[31] Zob. Konferencja Episkopatu Polski: Wskazania do nowego Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego. Warszawa: 2005, art. 365.
[32] Zob. A. Nichols: Patrząc na liturgię. Krytyczna ocena jej współczesnej formy. Tłum. T. Glanz. Poznań: 1999, s. 75-76.
[33] Zob. D. Jurczak, D. Jarczewski: Nerw święty. Rozmowy o liturgii. Kraków: 2022, s. 152.