Quæsumus ígitur Dómine, ut idem Spíritus Sanctus hæc múnera sanctificàre dignétur, ut Corpus et Sanguis fiant Dómini nostri Iesu Christi ad hoc magnum mystérium celebríndum, quod ipse nobis relíquit in foedus ætérnum. | Prosimy Cię, Boże, niech Duch Święty uświęci te dary, aby się stały Ciałem |
W powyższej modlitwie celebrans przyzywa mocy Ducha Świętego, gdy mówi: Prosimy Cię, Boże, niech Duch Święty uświęci te dary, aby się stały Ciałem i Krwią naszego Pana[1]. Prosi się o uświęcenie, ponieważ zwykły chleb i zwykłe wino nie jest niczym szczególnym, wszak dopiero uświęcona materia może służyć życiu chrześcijan za pokarm, zadatek przyszłej chwały oraz obronę przed demonem[2]. Tę prośbę kieruje się do Ducha Świętego, ponieważ jest On uświęcicielem[3]. Mówi bowiem Apostoł: „Wybrał was Bóg do zbawienia jako pierwociny przez uświęcenie Ducha i wiarę w prawdę” (2 Tm 2, 13). Duch uświęca więc dary, czyli coś co do człowieka nie należy, gdyż nie ma się niczego, czego by się nie otrzymało od Boga (por. 1 Kor 4, 7). Człowiek, który jest koroną stworzenia, w imieniu całego świata składa Trójjedynemu Bogu dary z tego, co jest owocem ziemi, którą dostał rozkaz uprawiać (por. Rdz 3, 17-19). Z przyniesionych darów składana jest ofiara, która
w Komunii św. stanie się pokarmem (por. J 6, 54). Chleb wzięty z darów ziemi staje się Ciałem Chrystusa wiszącym na krzyżu, a wino uczynione z winogron staje się Krwią, która wytrysnęła z Jego boku[4]. To właśnie ten krew się piję i ten chleb spożywa, do czego wzywa Prorok: „Przyjdźcie, choć nie macie pieniędzy!” (Iz 55, 1). Nie ma bowiem większego znaku narodzin Pana, jak codzienne przyjmowanie Jego Ciała i Krwi[5]. Ten chleb i to wino stają się bowiem prawdziwym Ciałem i Krwią Pańską[6]. Dokonuje tego Bóg, który przekształca materię[7]. Jest to wielki cud, dlatego kapłan mówi: dla spełnienia tego wielkiego misterium[8]. Wielką jest bowiem tajemnicą przeżywanie przyjścia Pana na ołtarz[9]. To, co było przepowiadane, staje się urzeczywistniane[10]. Wszak Chrystus je nam pozostawił jak znak wiecznego przymierza[11]. To właśnie na mocy tego przymierza człowiek może obmyć się z grzechów i zdążać do Królestwa Bożego[12]. Symbolizuje to woda, którą kapłan lub diakon podczas przygotowania darów umieścił w kielichu: jak woda została zmieszana z winem, tak lud został przyłączony do ścisłej komunii z Krwią Przymierza[13]. Chrystus daje każdemu wierzącemu mieć udział w tej wspólnocie ze sobą poprzez ofiarę, którą pozostawił Kościołowi: wieczny i prawdziwy znak Jego obecności[14]. Tak wypełniło się proroctwo Ezechiela: „Zawrę z nimi przymierze pokoju: będzie to wiekuiste przymierze z nimi” (Ez 37, 26). Czemu zaś kapłan wspomina o znaku? Czyni to dlatego, aby wskazać, że to przymierze zostało zawarte na krzyżu i przypieczętowane niewinną Krwią[15].
Dawid Makowski
[1] MRpol, s. 329*.
[2] Zob. Alcuinus: Liber sacramentorum, I, 7 (PL, CI, 456).
[3] Zob. Ambrosius Mediolanensis: De Spiritu Sancto, III, 4, 26 (PL, XVI, 783).
[4] Zob. Gerberon, Gabriel: Apologia, II (PL, CLXVII, 133).
[5] Zob. Ælredus Rievallensis: Sermones de tempore, II (PL, CXCV, 227).
[6] Zob. Alcuinus: Confessio Fidei, IV (PL, CI, 1089).
[7] Zob. Algerus Leodiensis: De sacramentis, VII (PL, CLXXX, 757).
[8] MRpol, s. 329*.
[9] Zob. Haymo Halberstatensis: Homiliæ, III (PL, CXVIII, 307).
[10] Zob. Joannes Damascenus, Billius, Jacobus: Vita SS. Barlaam et Josaphat (PL, LXXIII, 469).
[11] MRpol, s. 329*.
[12] Zob. Algerus Leodiensis: De sacrificio Missæ (PL, CLXXX, 855).
[13] Zob. Anselmus Havelbergensis: Dialogæ, III, 20 (PL, CLXXXVIII, 1242).
[14] Zob. Florus Lugdunensis: De expositione Missæ (PL, CXIX, 51).
[15] Zob. Herveus Burgidolensis: Commentaria in epistolas Pauli, XIII (PL, CLXXXI, 1690).
Liturgia jest pasjonująca, a jej teksty zawierają mnóstwo treści teologicznych. Poznajmy je!
Dawid Makowski
AUTOR SERII