Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Katechezy o sakramentach: Sakrament namaszczenia chorych

Katechezy o sakramentach: Sakrament namaszczenia chorych

Język łaciński zna takie piękne słowo ,,salus”. Ma ono dwa znaczenia: oznacza bowiem zarówno ,,zbawienie”, jak i ,,zdrowie”. Dlatego lekarze bardzo często powtarzają swoją naczelną zasadę: ,,Salus egorotus suplema lex” (,,Zdrowie chorego jest największym prawem”). Natomiast księża powtarzają: ,,Salus animarum suplema lex” (,,Zbawienie dusz jest najwyższym prawem”). Udzielając sakramentu namaszczenia chorych, jak też modląc się podczas udzielania tego sakramentu, zawsze prosimy Pana Boga o ,,salus”. Stwórca to słowo odczytuje czasem jako zdrowie, a czasem jako zbawienie. Sakrament namaszczenia chorych jest po pierwsze sakramentem dla żywych. Niekoniecznie dla umierających, a na pewno nie dla zmarłych. Po drugie zaś łączą się z nim dwie łaski – albo ktoś cudownie wraca do zdrowia, albo ze spokojem umiera i osiąga zbawienie.

Jak wygląda sakrament namaszczenia chorych?

Święty Jakub w swoim liście, który jest umiejscowiony w księgach natchnionych Nowego Testamentu, mówi: ,,Choruje ktoś wśród was? Niech sprowadzi kapłanów Kościoła, by się modlili na nim i namaścili go olejem w imię Pana. A modlitwa pełna wiary będzie dla chorego ratunkiem i Pan go podźwignie, a jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone” (Jk 5, 14-15). To wszystko dokonuje się w obrzędzie sakramentu namaszczenia chorych. Czasami ten sakrament jest poprzedzony spowiedzią, podczas której dokonuje się uwolnienia chorego z mocy grzechu, a czasem (gdy chory jest nieprzytomny) w momencie udzielania tego sakramentu, Pan Bóg uwalnia daną osobę z grzechu.

Obrzęd namaszczenia chorych jest stosunkowo prostym obrzędem. Na początku słuchamy słowa Bożego, potem jest modlitwa litanijna nad chorym, która wyprasza dla niego zdrowie, zbawienie i potrzebne łaski, później kapłan wkłada ręce na taką osobę, na końcu zaś występuje namaszczenie. W Kościele Zachodnim namaszcza się czoło i ręce. Wówczas wypowiada się słowa sakramentalne: ,,Przez to święte namaszczenie niech Pan w swoim nieskończonym miłosierdziu wspomoże ciebie łaską Ducha Świętego. Bóg, który odpuszcza ci grzechy niech cię łaskawie podźwignie. Amen”.

Czy namaszczenie chorych jest ostatnim sakramentem?

Ostatnim sakramentem w Kościele, jaki może przyjąć chrześcijanin, osoba wierząca, jest na pewno wiatyk – Komunia św. jako pokarm na drogę do wieczności. Sakrament namaszczenia chorych nie powinien się kojarzyć z ostatnim sakramentem. Oczywiście jest faktem, że czasem sakrament ten staje się de facto ostatnim sakramentem. Nie powinniśmy go jednak tak postrzegać. Winniśmy raczej widzieć w nim łaskę, z którą Pan Bóg przychodzi do osoby chorej, by tą osobę obdarzyć łaską i podnieść ją w cierpieniu. Natomiast w konsekwencji albo przywraca takiemu człowiekowi zdrowie, albo zapewnia mu zbawienie.

Swą współczującą miłość Chrystus okazuje szczególnie chorym i cierpiącym. Konkretną formę przybiera to w trosce, jaką Kościół otacza wszystkich tych, którzy cierpią na ciele i na duszy (Jan Paweł II: ,,Ecclesia in Oceania”, 42)

Ks. dr Marcin Kołodziej

Zachęcamy również do wysłuchania tej katechezy:

Tags: , , , , , , ,

Przetłumacz stronę