PYTANIA O LITURGIĘ
Triduum Paschalne
Odpowiedź: Powinna być ona w kolorze fioletowym lub czerwonym (Paschalis Solemnitatis, nr 51). Natomiast w Wielki Czwartek w katedrach krzyż może być zasłonięty białą narzutą (Anamnesis (65), s. 106).
Odpowiedź: Jest to uwarunkowane zwyczajami lokalnymi i według nich należy postępować.
Odpowiedź: Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów w numerze 322 wzmiankuje o tym, że czyni to biskup. Aczkolwiek abp Michalik w dekrecie będącym wstępem do wspomnianego dokumentu, zaznacza, iż to, co odnosi się w Ceremoniale do liturgii biskupiej, można – o ile to możliwe – zaadoptować do liturgii pod przewodnictwem prezbitera. Dlatego obrzęd ten mogą wykonać również prezbiterzy, lecz – co warto przypomnieć – w obydwu przypadkach jest to gest ad libitum.
Pytanie: ,,Jak ma wyglądać procesja do Ciemnicy i Grobu Pańskiego?”
Odpowiedź: Otóż w Wielki Czwartek powinna ona wyglądać następująco: na przedzie niesie się krzyż między dwoma świecznikami; następnie podążają pozostali usługujący, duchowni, diakoni, koncelebransi i ministrant z pastorałem (gdy celebruje biskup); tuż przed Najśw. Sakramentem idą ministranci z dwoma kadzielnicami, ministranci z lampionami, celebrans z Najśw. Sakramentem (lub inny kapłan niosący NS); gdy celebruje biskup: diakoni asystujący oraz usługujący do księgi i mitry (CE, nr 307). Natomiast w Wielki Piątek powinna ona wyglądać następująco: ministrant z krzyżem pomiędzy dwoma ministrantami ze świecami, pozostali usługujący, diakoni, prezbiterzy, jeden ministrant z dymiącą kadzielnicą, biskup/prezbiter z monstrancją, diakoni asystujący i usługujący do księgi i mitry (CE, nr 331).
a) kapłani ubrani w alby i stuły przez całą liturgię
b) zamiast alb kapłani ubierają komże i stuły przez całą liturgię
c) kapłani ubierają opcje a lub b, ale stułę zakładają tylko w określonych momentach
Która z tych opcji wydaje się najwłaściwsza (może powinno być jeszcze inaczej)?”
Odpowiedź: Duchowny, który powinien odgrywać rolę Jezusa (Mszał Rzymski dla diecezji polskich, s. 112).
Odpowiedź: Każde takie wezwanie (dodatkowe) włącza się do tej modlitwy jako wezwanie 9a pomiędzy dziewiątym a dziesiątym wezwaniem (Mszał Rzymski dla diecezji polskich, s. 134).
Odpowiedź: Biały lub kolor dnia (De Benedictionibus, nr 37).
Odpowiedź: ,,Od znaku krzyża i pozdrowienia ludu (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 346).
Odpowiedź: W liturgii Wigilii Paschalnej sprawowanej bez obrzędów chrztu, wymaganymi lekcjami są: dwa czytania [w sytuacji wyjątkowej – jedno] ze Starego Testamentu, lekcja z Księgi Wyjścia oraz lekcja z Apostoła i Ewangelia (czyta się w kolejności, w jakiej zostały one zawarte w mszale; Mszał Rzymski dla diecezji polskich, s. 167). Natomiast w liturgii Wigilii Paschalnej z udzieleniem chrztu, wymaganymi lekcjami są: III czytanie, V czytanie, VII czytanie i Epistoła oraz Ewangelia (nie wolno ich skracać, można zawsze odczytać wszystkie; Lekcjonarz Mszalny (VII), s. 22).
Odpowiedź: Należy to uczynić tuż przed procesją rezurekcyjną po liturgii Wigilii Paschalnej lub dopiero przed procesją w niedzielę rano (por. Mszał Rzymski dla diecezji polskich, rubryka nr 63 i 70). Natomiast stułę na krzyż stojący przy ołtarzu nakłada się dopiero po procesji rezurekcyjnej (nr 75).
Odpowiedź: Sekwencja zaliczana jest do śpiewów międzylekcyjnych, które poprzedzają aklamację ,,Alleluja” z wersetem tegoż śpiewu. Wprowadzenie do Mszału podaje, że wierni powstają dopiero na ,,Alleluja” (nr 131). Sekwencja występuje przed aklamacją (nr 64), dlatego pozycją właściwą jest pozycja siedząca (Anamnesis (71), s. 99).