Reforma przepisów i rubryk po usunięciu święceń subdiakonatu

Kilka tygodni temu na łamach tej strony został umieszczony artykuł nt. posługiwania duchownych wyższych i niższych święceń w liturgii Mszy św. pomiędzy 1965 a 1972 r. Tamta publikacja ukazywała poszczególne funkcje lektorów, akolitów i subdiakonów (pozostali minoryści nie byli bowiem w ogóle wzmiankowani) w zreformowanej liturgii Mszy św. Efektem reformy liturgii mszalnej było wydanie w 1969 r. nowego Missale Romanum wraz z Institutio Generalis, które określało m.in. kształt służby ministrantów w nowej liturgii Mszy św., wzmiankując o zadaniach subdiakona także po 15 sierpnia 1972 r. (wówczas zapowiedziano usunięcie tego stopnia z życia Kościoła). Czy więc jego zadania mieli przejąć diakoniprezbiterzy, ubierając jego szaty i pełniąc jego czynności, jak to bywało dawniej? A może diakoni i prezbiterzy mieli pełnić swoje własne zadania w szatach swojego stanu oraz (dodatkowo) czynności nieobecnego subdiakona? Te pytania towarzyszyły duchownym w 1972 r., kiedy powstało prawne zamieszanie, gdyż przepisy wymieniały funkcje (mającego za chwilę przestać istnieć) stopnia subdiakonatu. Warto zatem zagłębić się w dokument, który z tej przyczyny wydała Stolica Apostolska.

Dnia 28 grudnia 1972 r., a więc ponad cztery miesiące po promulgacji papieskiego Motu Proprio, na trzy dni przed wejściem tych przepisów w życie, Święta Kongregacja Kultu Bożego wydała Variationes zmieniające rubryki Missale Romanum i wprowadzenia do tej księgi. Na początku nowo wydanych przepisów uczyniono wzmiankę, że nie ma już możliwości wypełniania funkcji subdiakońskich przez diakona i kapłana, który miałby w ich szatach spełniać konkretne funkcje. Odtąd diakon i kapłan (pełniąc swoje własne funkcje we własnych szatach) mógł jedynie przejąć zadania lektora i akolity, gdy takowi nie brali udziału w liturgii. Natomiast to raczej lektor i akolita odziedziczyli dawne czynności subdiakonów, gdyż zmianie uległy następujące przepisy:

  1. Institutio Generalis de Missalis Romani

W numerze 34 usunięto wzmiankę o subdiakonie tak, iż odtąd odczytanie wszystkich lekcji mszalnych zostało powierzone lektorowi.

W numerze 65 usunięto cały przepis odnoszący się do czynności subdiakoński, zastępując go przedstawieniem czynności akolitów, którzy – zamiast subdiakonów – mieli odtąd pomagać diakonowi i kapłanowi podczas liturgii (zwłaszcza przy przygotowaniu ołtarza). Zaznaczono przy tym, że akolita może również komunikować wiernych.

W numerze 66 usunięto wzmiankę o subdiakonie, wskazując na to, że lektor pełni właściwe sobie funkcje, odczytując wszelkie perykopy Pisma w liturgii, za wyjątkiem Ewangelii.

W numerze 70 usunięto wzmiankę o subdiakonacie, zezwalając tym samym na to, aby świeccy (bez przyjęcia posług lektora i akolity) mogli wypełniać ich zadania.

W numerze 81 opuszczono podpunkt ,,c”, opisujący paramenta przygotowywane dla subdiakona w zakrystii.

W numerach: 167, 199, 206, 242, gdzie wzmiankowano o czynnościach subdiakona (asystowaniu przy ołtarzu w czasie kanonu i przyjmowaniu Komunii św.) usunięto wzmiankę o tym duchownym, wspominając jedynie o diakonie.

W numerach 203 i 204, gdzie czyniono wzmianki o puryfikowaniu naczyń liturgicznych i odnoszeniu łyżeczki w naczyniu z wodą po Komunii św. przez subdiakona, zmieniono wykonawcę tych czynności, powierzając je akolicie.

Do numeru 238, w którym wzmiankowano dotąd jedynie o diakonie i kapłanie puryfikującym naczynia liturgiczne, dodano także akolitę jako tego, kto może dokonać oczyszczenia kielicha i pateny.

W numerach: 244, 246, 249, 251 (wzmiankujących o obecności diakona lub innego kapłana w liturgii Mszy św.) dodano także akolitę (,,Jeśli obecny jest diakon lub inny kapłan asystujący lub akolita…”). To samo uczyniono w numerach: 245, 247, 250, 252 (wzmiankujących o nieobecności diakona lub innego kapłana w liturgii Mszy św.), dodając do tych osób nieobecnego akolitę.

Zniesiono przepis 301 nt. szat subdiakońskich.

  1. Missale Romanum

Natomiast zmiany rubryk w samym Mszale obejmowały zmianę sformułowań. Tak postąpiono w rubrykach: 250 (nr 4), 244 (nr 3), 257 (nr 15) i 266 (nr 6), gdzie zmieniono sformułowanie święci ministrowie na diakon. To pierwsze odnosiło się bowiem również do subdiakonów jako duchownych święceń wyższych. Usunięto również wszystkie wzmianki o subdiakonie czytającym lekcje, wpisując w jego miejsce lektora (234 (nr 22), 280 (nr 33)). Natomiast w rubryce 243 odnoszącej się do liturgii Wieczerzy Pańskiej, wskazano, że kapłani sprawują Mszę św. w asyście usługujących, spełniających czynności przyjętego urzędu.

Widać zatem, jak Stolica Apostolska wybrnęła z tego drobnego problemu nieścisłości prawnej. Późniejsze dokumenty Kościoła (na czele z kolejną wersją rubryk i norm wprowadzających) powtórzyły to, co pod koniec 1972 r. ogłosiła Święta Kongregacja Kultu Bożego.

Dawid Makowski

Bibliografia:

  1. Institutio Generalis Missalis Romani. Roma: 1969.
  2. Sacra Congregatio pro Culto Divino: Variationes in Institutionem Generalem Missalis Romani inducendæ. Roma: 1972.
situs togel toto togel situs slot jacktoto jacktoto situs toto toto togel jacktoto situs toto jacktoto slot 4d togel slot resmi link slot toto togel situs slot jacktoto situs toto togel
Współpracujemy z:
Wesprzyj nas!
Zaobserwuj nas!

Kalenda z Martyrologium Rzymskiego na 2025 rok

Prezentujemy Państwu tekst kalendy z Martyrologium Rzymskiego na 2025 r.Można go pobrać tutaj.Opr. ks. Dorian Figołuszka i ks. Sebastian KreczmańskiWyk. ks. Dorian Figołuszka togel resmi toto togel jacktoto

Modlitwa powszechna – III Niedziela Adwentu

Radując się bliskością przychodzącego Pana, przedstawmy Mu nasze szczere prośby, z którymi przyszliśmy do Jego świątyni w niedzielę Gaudete.Módlmy się za pasterzy Kościoła, aby[…]

Modlitwa powszechna – II Niedziela Adwentu

Chcąc wydać godny owoc nawrócenia, poprośmy dobrego Boga o pomoc we wszystkich naszych intencjach w drugą niedzielę Adwentu. Módlmy się za pasterzy Kościoła,[…]

Przetłumacz stronę