Rodzaje szat liturgicznych w rycie maronickim

Obrządek maronicki pierwotnie stanowił libańską tradycję rytu syriackiego, zwanego też zachodniosyryjskim. Jednak na przestrzeni wieków uległ wielu latynizacjom, częściowo narzuconym przez Rzym. Latynizacja szat oryginalnie syriackich nastąpiła już w XIII wieku. Obecne wzory noszonych szat pochodzą – jak się wydaje – z XVII wieku, i tylko nieznacznie ewoluowały. Opisywał je wówczas dokładnie patriarcha maronicki Stefan Douaihi, który z jednej strony wspierał latynizacje (będąc „Synem Rzymu”, i de facto z rodu francuskiego), zaś z drugiej – chciał budować odrębną od Syriaków (ryt syriacki) czy Arabów (ryt bizantyjski) tożsamość maronicką pod względem liturgicznym, historycznym i kulturowym. Za jeden z największych zachodnich wpływów można uznać wchodzenie do części ołtarzowej w zwykłych, w tym skórzanych butach – oryginalnie w rycie syriackim wchodzi się albo bez butów, albo w specjalnie uszytych bez użycia skóry, bo żadnej formy martwego zwierzęcia nie powinno być tam, gdzie sprawuje się Eucharystię. W XX wieku jednak np. pozbyto ornatu rzymskiego i manipularza.

Batraszil

Stuła, bizantyjski epitrachelion lub orarion. Zazwyczaj w kolorze liturgicznym dnia, zakładany do sprawowania wszelkich czynności liturgicznych. Lektor zakłada pas na lewe ramię, i jeden koniec przechodzi przez piersi, zaś drugi zawieszony jest na plecach. Diakon nosi go w podobny sposób, jednak podwija go z prawej strony, tak że jest na skos, ale dwa kawałki się nie krzyżują, lecz wiąże się je sznurkiem. W przypadku prezbitera i biskupa to dwa kawałki materiału, wąskie jak w rycie rzymskim z tą różnicą, że spinane.

Kto nosi: lektor, diakon, prezbiter, biskup

Dżubba

Czarna sutanna o luźnym kroju, szerokich rękawach, przypomina bardziej płaszcza. Odpowiednik bizantyjskiej riasy. Zakładana na nabożeństwa i sytuacje oficjalne.

Kto nosi: diakon, prezbiter

‘Emma

Przypomina turban, koloru czarnego. Jednak nie ma zakończenia spiczastego (jak w rycie syriackim) i jest nieco węższy niż ten w rycie koptyjskim. Kardynał może go mieć w kolorze czerwonym. Nawiązuje do apostołów, zwłaszcza apostoła Piotra – jako założyciela Patriarchatu Antiocheńskiego, z którego wywodzi się Kościół maronicki. Albowiem apostołowie nie nosili jakiejkolwiek formy mitry. Turban nawiązuje też do tradycji, zgodnie z którą św. Piotr, gdy wszedł do pustego grobu Zbawiciela, nałożył chustę, układając ją w formie turbanu, i zakładał ją na ważniejsze okazje, w tym wyświęcanie biskupów dla nowych wspólnot chrześcijańskich.

Kto nosi: biskup

Ghuffara/badla

Długa szata bez rękawów, w kolorze liturgicznym dnia. Przypomina zachodnią kapę, odpowiednik ornatu i syriackiego phayno. Obok ikon czy cedrów libańskich, bywają też wyhaftowane łacińskiej symbole, np. IHS, krzyż z koroną cierniową. Jeszcze w XIX wieku czasem miał kształt rzymskiego ornatu. Znak miłości Chrystusowej, o której kapłan ma świadczyć w swojej pracy duszpasterskiej. Także symbol zstępowania łaski Świętego Ducha.

Kto nosi: prezbiter

Ghumbaz

Sutanna, dosyć dopasowana, z wąskimi rękawami, czarna z pasem tego samego koloru. Istnieją dwa warianty: zachodnia, czyli przypominająca rzymską, z guzikami, oraz wschodnia, bliższa np. rytowi wschodniemu, bez guzików. Strój codzienny, a w przypadku święceń niższych lub bycia alumnem seminarium – zakładany tylko na nabożeństwa i różne okazje.

Kto nosi: seminarzysta, lektor, diakon, prezbiter żonaty, nowicjusz stanu mniszego, biskup (w wariancie zachodnim, wówczas pas jest czerwony; kardynał całą sutannę typu rzymskiego miewa czerwoną)

Kammein

Narękawniki, występujące również w rycie syriackim i bizantyjskim. Oznaczają siłę i przypominają o mocy Prawicy Pańskiej.

Kto nosi: prezbiter

Kattune/qamis

Długa, luźna szata koloru białego, odpowiednik łacińskiej alby i bizantyjskiego sticharionu. W rycie syriackim to kuttino. Symbolizuje czystość i prawość niezbędne do sprawowania Boskiej Służby – tę może ofiarować tylko nowy człowiek.

Kto nosi: diakon, prezbiter, biskup

Mansafe/skim

Prostokątna, biała chusta pierwotnie zakładana na głowę (jak w rycie syriackim), obecnie kapłan tylko symbolicznie nakłada ją na głowę, a potem opuszcza na ramiona. Wydaje się, że w tym nowszym wariancie przypomina humerał łaciński. Symbolizuje przyłbicę zbawienia i koronę cierniową, duchową czujność.

Kto nosi: prezbiter

Maszlah

Czarna sutanna o luźnym kroju, z bardzo szerokimi rękawami. Do kołnierza jest przyczepiona błyszcząca wstążka, która zwisa prawie do brzucha. W przypadku mnichów i kapłanów-celibatariuszy jest ona koloru czarnego, zaś biskupów – czerwonego.

Kto nosi: mnich (w tym hierodiakon i hieromnich), celibatariusz, biskup

Tadż

Mitra, w kolorze liturgicznym dnia. Właściwie nie różni się od łacińskiej.

Kto nosi: chorbiskup, biskup

Zunnar

Pas zakładany na batraszil. Oznacza przepasanie się prawdą, a także nawiązuje do ręcznika, którym Chrystus przepasał się w trakcie umycia nóg na Wieczerzy – to symbol gotowości kapłana do służby.

Kto nosi: prezbiter

Chorbiskupi i biskupi noszą także złoty krzyż na klatce piersiowej, a na uroczystościach trzymają również pastorał, który jest tego samego kształtu, co w rycie rzymskim – tzn. ma formę laski pasterskiej. Patriarcha także trzyma w ręku krzyż do błogosławieństwa typu maronickiego, czyli z trzema belkami różnej długości. Hierarchowie również – na wzór łaciński – na palec serdeczny prawej dłoni nakładają pierścień.

Dominika Kovačević-Younes

Bibliografia

  1. Atelier des sœurs Salvatoriennes, https://www.facebook.com/profile.php?id=100083862589050 1.
  2. تحويل الكنيسة المارونية الى كنيسة لاتينية, https://syriacstudies.com/2012/08/16/%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%8A%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%83%D9%86%D9%8A%D8%B3%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%89-%D9%83%D9%86%D9%8A%D8%B3%D8%A9-%D9%84%D8%A7%D8%AA/ 1.
  3. قارنة بين القداس الماروني والقداس القبطي – الجزء الثالث, http://coptcatholic.net/%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A9-%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%AF%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%8A-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%AF%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%84/ 1.
  4. الليتورجيا المارونية, https://www.mecliban.com/index.php/2019-06-10-13-59-29/2019-06-10-14-03-09 1.
  5. الليتورجيا حياة الكنيسة -34- شرح القدّاس الماروني: اللباس اليتورجي, https://www.youtube.com/watch?v=-R6HxeFQuKA 1.
  6. الـملابس الليتورجيَّة عند الدويهي مع الـخوري دانيال زغيب, https://www.youtube.com/watch?v=9i7eFvuugTg 1.
  7. المنصفة والعمامة عند البطريرك الدويهي, https://www.kafanalmassih.org/article/138/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%81%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%A9-%D8%B9%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B7%D8%B1%D9%8A%D8%B1%D9%83-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%8A%D9%87%D9%8A 1.
situs toto jacktoto jacktoto link slot toto togel toto togel link slot gacor jacktoto jacktoto jacktoto toto togel link slot jacktoto situs slot jacktoto toto slot jacktoto toto togel jacktoto toto togel
  1. 08.2024
  2. 08.2024
  3. 08.2024
  4. 08.2024
  5. 08.2024
  6. 08.2024
  7. 08.2024
Współpracujemy z:
Wesprzyj nas!
Zaobserwuj nas!

Kalenda z Martyrologium Rzymskiego na 2025 rok

Prezentujemy Państwu tekst kalendy z Martyrologium Rzymskiego na 2025 r.Można go pobrać tutaj.Opr. ks. Dorian Figołuszka i ks. Sebastian KreczmańskiWyk. ks. Dorian Figołuszka togel resmi toto togel

Modlitwa powszechna – III Niedziela Adwentu

Radując się bliskością przychodzącego Pana, przedstawmy Mu nasze szczere prośby, z którymi przyszliśmy do Jego świątyni w niedzielę Gaudete.Módlmy się za pasterzy Kościoła, aby[…]

Modlitwa powszechna – II Niedziela Adwentu

Chcąc wydać godny owoc nawrócenia, poprośmy dobrego Boga o pomoc we wszystkich naszych intencjach w drugą niedzielę Adwentu. Módlmy się za pasterzy Kościoła,[…]

Przetłumacz stronę