Czym jest liturgia? – Rozważania o liturgii

Jak podczas średniowiecza i przed II Soborem Watykańskim na pierwszym planie znajdował się kultyczny wymiar liturgii (tzn. człowiek składał Bogu należny Mu kult w celebracji liturgii sprawowanej przez kapłana), tak od czasu Soboru został ponownie dowartościowany wymiar zstępujący [anabatyczny – przyp. tłum.] liturgii wraz z jednoczesnym powtórnym uznaniem Ludu Bożego jako podmiotu liturgii.

Jeśli w celu zdefiniowania liturgii wychodzimy od elementów podanych w Konstytucji o Liturgii Świętej „Sacrosanctum Concilium”, to wówczas obowiązują nas te słowa:

Liturgię uważa się za wypełnianie kapłańskiej funkcji Jezusa Chrystusa. W niej przez znaki dostrzegalne wyraża się i w sposób właściwy dla poszczególnych znaków dokonuje uświęcenie człowieka, a Mistyczne Ciało Jezusa Chrystusa, to jest Głowa ze swymi członkami, sprawuje pełny kultu publiczny. Dlatego każda celebracja liturgiczna jako działanie Chrystusa-Kapłana i Jego Ciała, czyli Kościoła, jest czynnością w najwyższym stopniu świętą […][1].

Obok faktu prymatu działania Bożego w celu uświęcenia ludzi, celebrowanego w liturgii[2], każda celebracja liturgiczna jest dziełem Chrystusa-Kapłana i Jego Ciała – Kościoła. Zatem w idealnym przypadku całe mistyczne Ciało Chrystusa musi zostać odwzorowane w celebracji Eucharystii. Dlatego kapłan reprezentuje dla wspólnoty niewidzialnie obecnego Chrystusa (pierwszy, podstawowy podmiot liturgii) jako Głowę tego Ciała[3], którego odzwierciedleniem jest zgromadzenie liturgiczne (drugi, wtórny podmiot liturgii). Można więc powiedzieć, jeśli nie chce się pozostać w tym niekwestionowalnym użyciu języka teologii zachodniej[4], że kapłan ze wspólnotą staje przed Bogiem in persona Christi capitis, a wspólnota wraz ze swoim kapłan staje przed Bogiem in persona Christi corporis, przy czym Bóg zawsze pozostaje pierwszym działającym w liturgii, na którego działanie odpowiada wspólnota.

Również niemieckie słowo „Gottesdienst” w swoim podwójnym znaczeniu jasno uwypukla dwa kierunki liturgii: zstępujący i wstępujący. Liturgia jest naszą służbą przed Bogiem i jednocześnie służbą Boga wobec nas, czyli naszym uświęceniem. Wspólnota zwraca się do Boga Ojca przez Chrystusa w Duchu Świętym i począwszy od Boga Ojca przez Chrystusa w Duchu Świętym dokonuje się uświęcenie człowieka. Liturgiczne wymiary: wstępujący (anabatyczny) i zstępujący (katabatyczny), są nie do rozdzielnia, lecz zawsze działają jednocześnie.

Ks. prof. dr hab. Markus Tymister

[1] Sobór Watykański II, Konstytucja o Liturgii Świętej, nr 7.

[2] Pierwszorzędne działanie Boga jako warunek liturgii został jasno wyrażony w kolekcie Mszy XXXI Niedzieli w Roku Liturgicznym [XXXI Niedzieli Zwykłej – przyp. tłum.]: „Wszechmogący i miłosierny Boże, Ty sprawiasz, że wierni Twoi godnie Ci służą […]”. Mszał Rzymski dla diecezji polskich, wyd. I, Poznań 1986, s.  272. Zob. R. Malcherek, Werk Christi, des Priesters, und seines Leibes, der die Kirche ist (SC 7), w: „Protokolle zur Liturgie. Veröffentlichungen der Liturgiewissenschaftlichen Gesellsachft Klosterneuburg”, t. II, red. R. Pacik, A. Redtenbacher, Würzburg: 2008, s. 11-15.

[3] To „reprezentowanie” nie oznacza tutaj uobecniania kogoś, kto jest nieobecny, lecz chodzi o widzialne reprezentowanie (w sensie ikony) kogoś, kto jest niewidzialnie obecny i działający.

[4] Mowa o celebrującym Eucharystię kapłanie, który występuje in persona Christi, jest określone w łacińskiej, katolickiej teologii Eucharystii od XII w. W podobnej tematyce, zob. R. Taft, Eucharistic Concelebration Revisited: Problems of History, Practice, and Theology in East and West, „Orientalia Christiana Periodica”, 76 (2010), s. 278 (z przyp. 2).

Autor: Ks. prof. dr hab. Markus Tymister
Tłumaczenie: Dawid Makowski
Publikacja oryginału: 19 październik 2013 r.
Publikacja tłumaczenia polskiego: 10 listopada 2023 r.

Przejdź do tekstu na blogu autora pt. „Populo congregato” toto togel jacktoto jacktoto toto togel situs toto slot resmi jacktoto jacktoto toto togel jacktoto situs toto jacktoto toto slot situs toto slot gacor
Współpracujemy z:
Wesprzyj nas!
Zaobserwuj nas!

Normy liturgiczne: Okres Wielkanocny

Kolejnym okresem liturgicznym Kościoła jest Okres Wielkanocny, w którym Kościół przeżywa radość paschalną ze Zmartwychwstania Pana Jezusa Chrystusa.1.1. Czas trwaniaOkres Wielkanocny rozpoczyna[…]

Normy liturgiczne: Msze Okresu Wielkiego Postu

Drugim najdłuższym co do trwania okresem liturgicznym Kościoła obrządku rzymskiego jest Okres Wielkiego Postu. Jest to czas postu, modlitwy i jałmużny, przygotowujący wiernych[…]

Normy liturgiczne: Msze Okresu Zwykłego

Najdłuższym okresem liturgicznym kalendarza rzymskiego jest okres zwykły. Dzieli się on na dwie części: krótszą, mającą miejsce między Świętem Chrztu Pańskiego[…]

Przetłumacz stronę