W trakcie wydania odpowiednich wytycznych odnoszących się do odnowionej liturgii, proszono Konferencje Episkopatów o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat przeprowadzanej reformy liturgicznej. Kwestionariusz miał zawierać trzy rubryki, które miano wypełnić: pierwsza dotyczyła elementów pozytywnych, druga negatywnych, a trzecia propozycji.
Biskupi Francji nie we wszystkim podzielali głos Konferencji Episkopatu Austrii. Zauważali oni bowiem, że odnowa liturgiczna nie wszędzie została przyjęta z entuzjazmem. Wydawano jednak – podobnie jak to czynili Austriacy – różne wskazania duszpasterskie, muzyczne i obrzędowe oraz światło dzienne ujrzały już niektóre księgi liturgiczne w języku francuskim i francusko-łacińskim. Wpływ na implementację odnowy liturgicznej miały trzytygodniowa sesja formacyjna dla animatorów liturgii diecezjalnej i trzydniowy kongres księży na temat zmodyfikowanej liturgii. Jeśli chodzi o pozytyw, to zaliczono do nich: coraz bardziej aktywny (participatio activa) udział wiernych w liturgii, zwiększenie liczby funkcji liturgicznych, zadowolenie wiernych z powodu sprawowania liturgii słowa w języku narodowym, postrzeganie Mszy św. jako działania wspólnego całego Kościoła, dostrzeganie związku pomiędzy liturgią a życiem. Wskazane problemy dotyczyły: braku wprowadzenia kapłanów w sens nowej formy liturgii, niezrozumienia współdziałania duchowieństwa i świeckich w liturgii, trudności w formowaniu wiernych, problematyczność dostosowania kościołów do wymogów nowej liturgii. W kontekście propozycji wysunięto postulaty: zwiększania czasu vacatio legis po wydaniu ksiąg liturgicznych czy innych dyrektyw i zachowywanie należnego odstępu czasu pomiędzy wprowadzaniem modyfikacji, dostosowania obrzędów sakramentu małżeństwa i ceremonii pogrzebu do różnych okoliczności ich sprawowania oraz zastanowienie się nad kwestią liturgii katechumenów.
Myśl końcowa:
–
Opr. Dawid Makowski
Na podstawie: Actuositas Coetuum Episcoporum, De primis gressibus instaurationis liturgicae, w: “Notitiae” 5 (1965), s. 111-114.
UWAGA: TEKST DOTYCZY LITURGII RYTU Z 1965 R.
Szeroko na jego temat przeczytasz tutaj.
O reformie mówi wielu, ale czy zawsze opierają swoje zdanie na źródłach? Zbadajmy więc źródła!
Dawid Makowski
AUTOR SERII