Jubileusz Zwyczajny 2025: Obrzęd otwarcia Roku Jubileuszowego – Przepisy obrzędowe

Jubileusz Zwyczajny 2025: Obrzęd otwarcia Roku Jubileuszowego – Przepisy obrzędowe

W celu przybliżenia wszystkich przepisów, dotyczących Obrzędu otwarcia Roku Jubileuszowego 2025, przypominamy że:

  1. Dniem sprawowania tego obrzędu ma być Niedziela Świętej Rodziny, przypadająca 29 grudnia 2024 r. (Obrzęd otwarcia roku jubileuszowego w Kościołach partykularnych, nr 1).
  2. Obrzęd sprawuje się jedynie w kościołach katedralnych i konkatedralnych. O ile Mszy w katedrze przewodniczy biskup diecezjalny, o tyle Mszy w konkatedrze może przewodniczyć specjalny delegat biskupa miejsca (Tamże, nr 2).
  3. Formą Mszy jest liturgia wspólnotowa biskupa diecezjalnego, w której biorą udział koncelebransi, diakoni, akolici, lektorzy i inni ministranci (Tamże, nr 3).
  4. Obrzęd rozpoczyna się w pobliskim kościele, z którego wyruszy procesja (Tamże, nr 6). 
  5. Kolorem szat liturgicznych jest biel (Tamże, nr 18).
  6. Biskup przewodniczy obrzędowi w kapie koloru białego (Tamże, nr 18).
  7. Na początku biskup wraz z usługującymi podąża do kościoła, gdzie rozpocznie się procesja. Gdy oni przybędą, śpiewa się hymn jubileuszowy albo odpowiednio inną pieśń (Tamże, nr 17). 
  8. Biskup zwrócony w kierunku ludu wzywa do uczynienia znaku krzyża i pozdrawia wiernych przewidzianą formułą (Tamże, nr 20).
  9. Następnie celebrans wygłasza zachętę do wiernych, aby ci wychwalali Boga, wybierając spośród dwóch przedstawionych wariantów tychże wezwań (Tamże, nr 21).
  10. Po wygłoszeniu tych wezwań, biskup przemawia krótko do wiernych, wygłaszając słowa obecne w obrzędzie (Tamże, nr 22).
  11. Następnie przewodniczący wygłasza modlitwę (Tamże, nr 23).
  12. Kolejnym obrzędem, celebrowanym w kościele, z którego wyruszy procesja, jest odczytanie Ewangelii (J 14, 1-7), czego dokonuje diakon (Tamże, nr 24).
  13. Po Ewangelii następuje chwila milczenia. Po niej lektor odczytuje fragmenty Bulii ogłaszającej Jubileusz Zwyczajny (Tamże, nr 25).
  14. Gdy lektor zakończy odczytywanie słów Bulli, biskup nakłada kadzidło do kadzielnicy. Diakon natomiast wzywa do wyruszenia procesji, wypowiadając słowa obecne w obrzędzie (Tamże, nr 26).
  15. Do katedry/konkatedry wyrusza procesja w następującym kształcie: usłujący z dymiącą kadzielnicą, akolita z krzyżem pomiędzy dwoma usługującymi z zapalonymi świecami lub pochodniami, diakon niosący Ewangeliarz, biskup przewodniczący obrzędowi, koncelebransi, pozostali usługujący i wierni (Tamże, nr 27).
  16. Jeżeli procesja ma miejsce po zmroku, można użyć świec lub pochodni, trzymanych przez zgromadzonych wiernych (Tamże, nr 17).
  17. Krzyż niesiony w procesji ma być znaczący dla diecezji pod kątem historyczno-artystycznego punktu widzenia lub pod kątem pobożności wiernych. Dopuszcza się sytuację, w której – ze względu na jego gabaryty – musi go nieść kilka osób (Tamże, nr 9).
  18. Podczas procesji śpiewa się psalmy (Ps 15; Ps 84; Ps 118; Ps 122; Ps 136), albo litanię do Wszystkich Świętych (Tamże, nr 11).
  19. Przed wejściem do katedry procesja wchodzi przez główne drzwi po czym się zatrzymuje tak, by celebrans był na progu katedry. Biskup przyjmuje krzyż i go podnosi, zwraca się do ludu i śpiewa aklamację: “Witaj krzyżu Chrystusa, jedyna nadziejo nasza”, na co lud odpowiada: “Ty jesteś naszą nadzieją, nie doznamy zawodu na wieki”. Można wykorzystać także inną, podobną aklamację (Tamże, nr 12 i 27).
  20. Następnie procesja podąża do chrzcielnicy, a wierni zajmują miejsce w kościele (Tamże, nr 28).
  21. Przy chrzcielnicy biskup dokonuje pobłogosławienia wody chrzcielnej (Tamże, nr 28).
  22. Następnie bierze on kropidło, czyni znak krzyża na sobie, kropi koncelebrę, posługujących i lud. Dokonuje tego w ten sposób, iż idąc przez nawę katedry, poprzedzany jest krzyżem i Ewangeliarzem (Tamże, nr 29).
  23. W tym czasie śpiewa się antyfonę “Pokrop mnie”, albo inny odpowiedni śpiew (Tamże, nr 29).
  24. Następnie biskup oddaje kropidło i udaje się do prezbiterium. Tam też zdejmuje kapę i przywdziewa ornat. Diakon natomiast umieszcza w tym czasie Ewangeliarz na ołtarzu, a usługujący krzyż przy ołtarzu, na miejscu bardzo eksponowanym (Tamże, 30).
  25. Potem celebrans przybywa do ołtarza, całuje go i okadza wraz z krzyżem (Tamże, 30). 
  26. Po powrocie na miejsce przewodniczenia, biskup wygłasza hymn “Chwała”. 
  27. Dalej liturgia odbywa się tak, jak zwykle. Czytaniami i formularz mszalny pochodzi z dnia Święta Świętej Rodziny.

Opr. Dawid Makowski

Teksty obrzędu można znaleźć tutaj.

Tags: , , , , ,

Przetłumacz stronę