Site icon Z pasji do liturgii

Sakrament pokuty i pojednania w nauczaniu Katechizmu Kościoła Katolickiego – Część I

Katechizm Kościoła katolickiego to wykładnia najistotniejszych zagadnień naszej wiary, począwszy od jej wyznania, poprzez celebrację świętych obrzędów, moralność chrześcijańską aż po duchowość. Te cztery części w sposób syntetyczny porządkują treści w oparciu o Pismo Święte, Tradycję, świętą liturgię i Urząd Nauczycielski Kościoła w świetle nauczania Vaticanum II i innych soborów.

W drugiej części pt. „Sakramenty wiary”, autorzy wskazują na to, że odkupienie dokonane raz na zawsze na Krzyżu przez Jezusa Chrystusa uobecnia się wciąż w liturgii Kościoła, a zwłaszcza w siedmiu sakramentach ustanowionych z inicjatywy samego Wcielonego Boga (zob. KKK 15).

Sakramenty określane jako widzialne znaki niewidzialnej łaski obejmują każdy pojedynczy etap życia człowieka wierzącego – sprawiają, że rodzi się do nowego życia w łasce, że może zostać uzdrowiony na duszy i ciele etc., w czym św. Tomasz z Akwinu widzi uderzające podobieństwo pomiędzy poszczególnymi stopniami życia duchowego a biologicznego (zob. KKK 1210). Wyróżniamy sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego (chrzest, bierzmowanie i Eucharystię), uzdrowienia (spowiedź i namaszczenie chorych) oraz   w służbie komunii (kapłaństwo i małżeństwo), z tym że, jak przypomina Katechizm, Eucharystia pozostaje sakramentem sakramentów, ponieważ do niej zmierzają wszystkie pozostałe znaki Nowego Przymierza.

***

Współcześnie toczą się absurdalne spory o zasadność praktykowania sakramentu spowiedzi w Kościele katolickim zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Patrząc na paradoks ducha tego świata nie dziwi fakt, że tego typu dywagacje wychodzą zwykle od osób, które określają się jako niewierzące i/lub wierzące, lecz niepraktykujące. Przez takie sytuacje coraz więcej ludzi – także praktykujących katolików – zastanawia się nad sensem sakramentu pokuty i pojednania, nad jego istotą, starając się zrozumieć, w jakim celu powinniśmy regularnie wyznawać swoje grzechy i za pośrednictwem kapłana otrzymywać od Boga ich odpuszczenie. Wychodząc naprzeciw licznym przemyśleniom i wątpliwościom, w krótkim cyklu opracowań zajmiemy się tym, w jakim świetle Katechizm Kościoła katolickiego stawia spowiedź. Wybór źródła zdaje się być oczywisty – wszak jest to wykładnia całej naszej wiary i znajdują się w  niej nie tylko fundamenty biblijne sakramentu spowiedzi, ale i jego określenia, wyjaśnienie głównego zamysłu na podstawie Pisma, Tradycji Ojców Kościoła i dzieł mistrzów duchowości.

*

Po grzechu pierworodnym człowiek stał się podatny na zranienia, a przybytek jego ciała zaczął być doświadczany cierpieniem, kruchością i słabością, a w efekcie także śmiercią. W związku z tym także nasze życie jako dziecka Bożego, jak przypomina Katechizm, może zostać znacznie osłabione albo nawet utracone. Nie dzieje się tak przez ból chorób, lecz przez grzechowe rany, które godzą w duszę ludzką, w samą najważniejszą więź stworzenia i Stwórcy.

Jednak Chrystus przyszedł na świat nie po to, by go potępić, lecz by ocalić to, co zginęło (zob. Mt 18,11). W tym celu pragnął, by Kościół kontynuował misję uzdrawiania poszczególnych członków Mistycznego Ciała przez Moc z wysoka – Ducha Świętego. Nie chodzi zatem wyłącznie o leczenie ciał z ich dolegliwości, ale ponad wszystko o leczenie duszy. Stąd też ustanowienie sakramentu spowiedzi świętej: „Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane” (J 20,23). Katechizm przywołuje słowa zaczerpnięte z Konstytucji Vaticanum II Lumen gentium, by przypomnieć wierzącym, że:

„Ci zaś, którzy przystępują do sakramentu pokuty, otrzymują od miłosierdzia Bożego przebaczenie zniewagi wyrządzonej Bogu i równocześnie dostępują pojednania z Kościołem, któremu, grzesząc, zadali ranę, a który przyczynia się do ich nawrócenia miłością, przykładem i modlitwą” (KKK 1422).

Płynie z tego wniosek, iż grzech katolika nie jest jedynie sprawą indywidualną rozgrywającą się między człowiekiem a Bogiem. Rana zadana przez przekroczenie przykazań Dekalogu dotyka także inne osoby, w tym Kościół święty świętością samego Stwórcy, lecz grzeszny grzesznością każdego, kto tworzy go na ziemi. Zatem każda wina wymaga rozgrzeszenia ręką prezbitera w imieniu samego Chrystusa, którzy powierzył przyjmującym sakrament święceń misję jednania ludzi z niebem, przyprowadzania ich z powrotem do domu miłosiernego Ojca radującego z każdego nawrócenia po upadku.

Sakrament spowiedzi jest więc, jak wspomina Katechizm, sakramentem nawrócenia, bo w nim uobecnia się wezwanie Jezusa do powrotu do Boga, od którego regularnie oddala każdy popełniony grzech (zob. KKK 1423) niczym w przypowieści o synu marnotrawnym (czy raczej o miłosiernym ojcu gotowym powitać go z otwartymi ramionami). Określa się też go jako sakrament przebaczenia i pojednania, ponieważ wypływa z niego odpuszczenie wszelkich win, za jakie penitent żałuje i udziela mu potrzebnej miłości do tego, aby pojednać się również ze swoimi braćmi i z czystym sercem trwać w relacji z Panem (por. Mt 5,24).

Jednym z najczęściej powracających pytań jest to, skąd właściwie konieczność przystąpienia do sakramentu spowiedzi, skoro woda chrztu obmyła nas z wszystkich win. Spójrzmy, jak to wygląda w świetle naszego źródła. Katechizm wskazuje na trudną prawdę o tym, że nasze nowe narodziny dokonane przez chrzest, bramę sakramentów, nie zniwelowały w nas jednak pożądliwości – skłonności do grzechu (łac. concubiscentia). Pożądliwość nadal w nas pozostaje i skłania do walki z własnymi słabościami pod sztandarem Chrystusa i mocą Jego łaski. Stąd też niezbędny jest wciąż wysiłek, który KKK nazywa „wysiłkiem nawrócenia” stawiający sobie za cel życie wieczne, czyli świętość, do jakiej każdy z nas bez żadnego wyjątku został wezwany (por. KKK 1426).

 Można zatem stwierdzić, że prócz pierwszego nawrócenia zapewnionego nam przez chrzest święty, potrzebne jest nieustanne „drugie nawrócenie”. To w pewnym sensie creatio continua, bo stanowi wciąż aktualne zadanie dla Kościoła całościowo i dla człowieka indywidualnie. Dla Kościoła, ponieważ pozostając świętym i nieskalanym przyjmuje grzeszników na swoje łono, bez względu na ich stan. Jest święty świętością Bożą, lecz wciąż domaga się oczyszczenia i odnowienia przez pokutę, którą mamy traktować jako reakcję człowieka na nieskończoną miłość Pańską (zob. KKK 1428). To Bóg pierwszy nas umiłował, a wyznając Mu grzechy, pokutując, pragnąć poprawy, udzielamy Mu swoim życiem konkretnej odpowiedzi, która ma nam przynieść zbawienie wieczne.  

Ewa Chybin

sangkarbet sangkarbet panached palembangpafi sangkarbet bandungpafi sangkarbet sangkarbet kampungbet legianbet kampungbet kampungbet kampungbet sangkarbet jacktoto toto slot jacktoto situs toto slot gacor toto togel jacktoto situs toto toto togel toto togel toto togel jacktoto situs toto jacktoto situs toto toto slot situs toto situs toto slot gacor slot online link slot gacor jacktoto jacktoto slot online situs toto link slot link slot jacktoto jacktoto situs toto jacktoto link slot gacor toto togel jacktoto jacktoto jacktoto toto togel toto togel toto togel jacktoto jacktoto situs toto toto togel situs slot situs toto situs toto toto togel toto togel toto togel rtp slot jacktoto jacktoto jacktoto jacktoto situs toto link togel jacktoto toto togel jacktoto situs togel toto togel situs slot situs toto jacktoto link slot jacktoto situs toto toto togel link togel situs toto jacktoto situs slot link slot link slot toto slot jacktoto toto slot jacktoto link togel togel resmi situs slot link togel situs toto situs slot toto togel jacktoto toto togel jacktoto slot online situs toto toto togel link togel jacktoto link togel situs slot link togel situs slot gacor situs togel toto togel jacktoto toto slot link togel toto togel slot online link slot link togel link togel link togel toto togel jacktoto link togel link togel slot gacor jacktoto toto togel link togel jacktoto jacktoto situs togel online situs togel resmi situs togel situs togel resmi link slot resmi situs slot gacor situs togel resmi jacktoto jacktoto situs slot toto link slot gacor jacktoto situs toto togel link slot gacor jacktoto link gacor link slot online slot gacor situs toto slot link slot gacor situs toto situs toto togel link togel resmi situs toto link slot resmi situs slot situs slot online toto slot online slot gacor hari ini situs toto macau link togel resmi jacktoto toto slot slot gacor situs toto jacktoto
Exit mobile version