Introit na święto Podwyższenia Krzyża Świętego

„Nos autem gloriari oportet in Cruce Domini nostri Jesu Christi: in quo est salus, vita et resurrectio nostra:
per quem salvati et liberati sumus.
Deus misereatur nostri, et benedicat nobis:
illuminet vultum suum super nos, et misereatur nostri”.
(„A myśmy się chlubić powinni Krzyżem Pana naszego Jezusa Chrystusa; w Nim jest zbawienie, życie i zmartwychwstanie nasze; przez Niego jesteśmy zbawieni i oswobodzeni. Niech Bóg się zmiłuj się nad nami i nam błogosławi: niech nam ukaże pogodne oblicze i zmiłuje się nad nami”)
Śpiewa Kościół na początku dzisiejszej Mszy Świetej. Są to słowa zaczerpnięte z Listu świętego Pawła do Galatów. Warto na samym początku zwrócić uwagę na dwa wyrazy: „gloriari” oraz „oportet”. Ten pierwszy nakierunkowuje na postawę, jaką św. Paweł zaleca, aby mieć i pielęgnować wobec Krzyża, Męki i Śmierci naszego Pana. „Gloriari” można przetłumaczyć jako „chlubić się”, ale także jako „być dumnym”. Jeżeli w tajemnicę Krzyża nie wejdzie się głębiej, nie będzie się w tym znaku dostrzegało zwycięstwa nad śmiercią, ani aktu doskonałej miłości Boga względem nas, to nie będzie mowy o dumie i radości. Jeżeli Krzyż będzie nam obojętny, to będziemy się go wstydzić. Wówczas będziemy jak ci ludzie, o których św. Paweł mówi w Gal 6,12 i wystraszeni prześladowaniami z powodu Krzyża i wiary w Chrystusa będziemy się starać dostosować do świata, aby uniknąć cierpienia. W tej kwestii nie ma kompromisu: albo radykalne umiłowanie i naśladowanie Chrystusa, albo podążanie za światem, grzechem i wygodą.
O tym że jest to obowiązek, mówi kolejne kluczowe słowo: „oportet”, oznaczające: „potrzeba”, „należy”. Nie ma tu wyrazu „warto”, ani „można”, gdyż takimi posłużyłby się świat. Św. Paweł stwierdza radykalnie i konkretnie, dzięki czemu można jego naukę odczytać tak, że do naszego obowiązku należy bycie dumnym z Krzyża Pana naszego Jezusa Chrystusa.
„Właściwa postawa wobec Krzyża jest istotna, gdyż przez nią Pan prowadzi nas drogą pokory, uniżenia i cierpliwości względem cierpień, do poznania wielkiej tajemnicy wiary. Wtedy przekonamy się, co zawiera w sobie Krzyż: „in quo est salus, vita et resurrectio nostra”, a także ufać będziemy, że to on daje radość wieczną i prawdziwą wolność: „per quem salvati et liberati sumus”. Poznawczy dobroć i świętość Boga w jego akcie zbawczym, z nadzieją zawołamy za psalmistą: „Niech Bóg się zmiłuje nad nami i nam błogosławi, niech nam ukaże pogodne oblicze i zmiłuje się nad nami”
Jakub Cieplak
cabe4d cabe4d cabe4d cabe4d cabe4d cabe4d cabe4d cabe4d cabe4d cabe4d cabe4d rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto rimbatoto toto togel situs toto toto slot slot resmi situs toto toto togel toto slot toto togel situs toto situs toto situs toto toto togel toto slot situs toto situs toto situs toto situs toto toto slot situs toto toto togel toto slot situs toto situs toto toto slot toto togel slot gacor toto slot situs toto slot gacor situs toto toto slot situs toto toto slot situs toto toto togel situs toto toto togel slot gacor situs toto situs toto situs toto