i Zmartwychwstania Pańskiego (por. CR, 27).
1.5. Możliwe adaptacje
- Jeśli w danym kościele celebruje się obrzędy związane z przygotowaniem katechumenów do chrztu świętego, to zawsze, gdy taka Msza św. jest sprawowana w niedziele i uroczystości, używa się formularza dnia bieżącego. Wyjątkiem są tutaj tylko Msze w czasie skrutyniów (zwyczajowo jest to III, IV i V Niedziela Wielkiego Postu). Wówczas liturgię można sprawować ze specjalnego formularza dostosowanego do okoliczności, natomiast liturgię słowa czerpie się w całości z lekcji przewidzianych na: III Niedzielę Wielkiego Postu roku A (pierwsze skrutynium), IV Niedzielę Wielkiego Postu roku A (drugie skrutynium), V Niedzielę Wielkiego Postu roku A (trzecie skrutynium). Jeżeli są katechumeni, należy czytać w te niedziele Ewangelie z roku A, podczas gdy tam, gdzie ich nie ma, można to uczynić, ale nie trzeba (por. OWLM, 97). Podobnym wyjątkiem jest Msza św. z obrzędem wpisania imienia lub wybrania, celebrowana poza terminem właściwym (tj. poza I Niedzielą Wielkiego Postu), kiedy to (w razie konieczności) czytania dnia można zastąpić lekcjami I Niedzieli Wielkiego Postu (bez względu na rok), natomiast specjalnego formularza Mszy św. obrzędowej można użyć tylko poza niedzielami i uroczystościami (por. CEpol, 427). W obydwu przypadkach stosuje się prefację okresową lub prefację dnia (w przypadku niedziel), zaś kolorem szat liturgicznych jest fiolet (por. CEpol, 427). Warto także wspomnieć o tym, że celebrując Mszę św. z przekazaniem symbolu, co powinno odbywać się w dni powszednie Wielkiego Postu, można wykorzystać czytania przypisane do tego obrzędu, sprawując Mszę św. z formularza dnia powszedniego w kolorze fioletowym, wspominając w modlitwie eucharystycznej o chrzestnych i kandydatach do chrztu (por. CEpol, 438).
- Jeśli w Wielkim Poście zgodnie z decyzją Konferencji Episkopatu Polski następuje włączenie alumnów trzeciego roku formacji seminaryjnej do posługi lektoratu, to (niezależnie od dnia) sprawuje się Mszę św. z dnia bieżącego (por. CEpol, 813; ZIP, 10). Jeśli liturgia nie jest celebrowana w którąkolwiek niedzielę lub jakąkolwiek uroczystość, to wolno wziąć jedno czytanie z lekcji przeznaczonych do celebracji obrzędu ustanowienia lektorów (por. OLA, V, 1).
- Jeśli w jednym dniu wypadają dwa ważne obchody liturgiczne, to pierwszeństwo ma ten, który jest wyższej rangi. Jeśli jakiekolwiek święto zbiegają się z którąś Niedzielą Wielkiego Postu, to jest ono pomijane (por. CR, 60). W przypadku zbiegającej się niedzieli z jakąś uroczystością (np. Uroczystością Zwiastowania NMP lub Uroczystością Świętego Józefa Oblubieńca NMP), to w dany dzień (19-tego lub 25-tego marca) celebruje się przypadającą Niedzielę, zaś daną uroczystość przenosi się na najbliższy wolny termin (zwykle na poniedziałek). Również wszelkie Uroczystości odpustowe przypadające na niedzielę, należy przenieść na poniedziałek lub inny wolny termin, gdy w poniedziałek wypada jakaś Uroczystość Pańska, Świętych lub Najświętszej Maryi Panny (por. CR, 59).
- Jeśli w Wielkim Poście następują po sobie dwie uroczystości, spośród których pierwsza jest któraś z niedziel, to wówczas wieczorna liturgia mszalna jest sprawowana z formularza niedzielnego, a celebrację kolejnej uroczystości rozpoczyna się dopiero po północy. Odwrotna sytuacja jest wtedy, gdy niedziela jest drugim obchodem. W tym wypadku uroczystość świętuje się tylko do I Nieszporów Niedzieli, gdyż one – wespół z wigilijną Mszą wieczorną – są już sprawowane z formularza przypadającej niedzieli (por. CR, 59).
- Jeśli w liturgii Niedzieli Męki Pańskiej wykorzystuje się pierwszą formę wejścia, tj. procesję, to kapłan może być ubrany w kapę (lub ornat), którą zdejmuje po procesji (por. CEpol, 271).
- Podczas liturgii Mszy św. Męki Pańskiej, przy czytaniu opisu Męki, nie używa się świec ani kadzidła, a kapłan nie całuje księgi, ani nie czyni się znaku krzyża
(por. PS, 33). - Jeśli poświęcenie olejów dokonywałoby się poza terminem właściwym (tj. przedpołudniem Wielkiego Czwartku), to należy korzystać wówczas z formularza przewidzianego na tę Mszę św. (por. CEpol, 275).
- Jeśli zaplanowano udzielenie sakramentu chrztu lub bierzmowania w dzień, który
w danym roku jest dniem powszednim Wielkiego Tygodnia, to ze wszech miar wypada przenieść celebrację tych obrzędów na inny termin (por. PS, 27). - W pierwsze czwartki miesiąca (z wyjątkiem Wielkiego Czwartku) wolno odprawić jedną Mszę św. wotywną o Chrystusie Wiecznym Kapłanie lub o powołania do kapłaństwa. Jest to jednak zabronione, gdy w te dni przypada jakieś Święto Pańskie lub uroczystość (por. INM, 1).
- W pierwsze piątki miesiąca (z wyjątkiem Wielkiego Piątku) wolno odprawić jedną Mszę św. wotywną o Najświętszym Sercu Pana Jezusa. Rektor kościoła może jednak wyrazić zgodę na więcej niż jedną wotywę w te dni. Jest to jednak zabronione, gdy wówczas przypada jakieś Święto Pańskie lub uroczystość (por. INM, 2).
- W pierwsze soboty miesiąca (z wyjątkiem Wielkiej Soboty) wolno odprawić jedną Mszę św. wotywną o Niepokalanym Sercu Najświętszej Maryi Panny. Rektor kościoła może jednak wyrazić zgodę na więcej niż jedną wotywę w te dni. Jest to jednak zabroniono, gdy wówczas przypada jakieś Święto Pańskie lub uroczystość (por. INM, 3).
Opr. Dawid Makowski
Objaśnienie skrótów:
CEpol – Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, Katowice 2013.
CR – Calendarium Romanum, Civitate Vaticana 1969.
INM – Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski w związku z wydaniem nowego mszału ołtarzowego, 1987.
MRpol – Mszał Rzymski dla diecezji polskich (wyd. 2, popr.), Poznań 2013.
OWLM – Ogólne Wprowadzenie do Lekcjonarza Mszalnego, Poznań 2022.
OWMR – Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Poznań 2022.
PS – Paschalis Solemnitatis. List okólny Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Rzym 1988.
ZMW – Zarządzenie Konferencji Episkopatu Polski w sprawie Mszy wotywnych, Warszawa 1971.





