Biblijny Abel, który składał Bogu ofiarę z pierwocin trzony oraz z tłuszczu tychże zwierząt (por. Rdz 4, 4), jest wzmiankowany przez Mszał Rzymski aż trzy razy. Pierwszym i drugim tekstem wzmiankującym o Ablu jest fragment I Modlitwy Eucharystycznej (umieszczonej zarówno w sekcji anafor (MR/08, s. 1251), jak i w obrzędach Triduum Paschalnego (MR/08, s. 570)) w której padają następujące słowa: „Racz wejrzeć na nie [składane dary – przyp. wł.] z miłością i łaskawie przyjąć, podobnie jak przyjąłeś dary swojego sługi, sprawiedliwego Abla” (tłum. za: MRpol, s. 310*). Słowa te są oczywiście prośbą, którą kapłan w imieniu ludu kieruje do Boga, aby raczył przyjąć składane dary. Przypomina przy tym o Ablu, ponieważ jego dar został przyjęty, podczas gdy dar Kaina został odrzucony (por. Rdz 4, 4-5). Dlaczego tak się jednak stało? Ze względu na złe postępowanie Kaina ofiara nie została przyjęta, a dobre życie Abla sprawiło, że Bóg wejrzał na jego ofiarę (por. Rdz 4, 7). Wzmiankowanie o Ablu w kanonie mszalnym jest zatem uczynione po to, aby uzmysłowić wiernym, że samo spełnianie ceremoniału nie jest owocne, gdyż takowym się staje, jeśli wypływa z czystego serca, co po raz kolejny konsoliduje ze starożytną maksymą: lex orandi – lex credendi – lex vivendi. W tym też celu modlitwa nad darami XVI Niedzieli Zwykłej wzmiankuje o pobłogosławieniu darów Abla przez Boga, aby ukazać wiernym, że prowadzenie życia zgodnego z przykazaniami sprawia, że dar człowieka zostanie przyjęty (por. MR/08, s. 1018). Abel jawi się więc jako ten, który łączył swoje życie ze składaną ofiarą i otrzymał za to błogosławieństwo.
Dawid Makowski
situs slot jacktoto link slot toto slot toto togel toto togel jacktoto jacktoto link slot jacktoto jacktoto toto slot situs toto jacktoto toto slot jacktoto kawi898 jacktoto jacktoto situs toto situs toto





