Site icon Z pasji do liturgii

Czy Okres Adwentu jest czasem pokuty? – Rozważania o liturgii

W Okresie Adwentu nie śpiewa się hymnu „Gloria” podczas niedzielnej Mszy św., a w liturgii używa się fioletowych paramentów. Śpiewanie w tych liturgiach „Alleluia” wprowadziło dopiero Ordo Lectionum Missae z 1969 r. Jednak zrezygnowanie ze śpiewu hymnu anielskiego, który w XI w. stał się wyznacznikiem podniosłości celebracji, który był niekompatybilny z wymiarem pokutnym (zob. (np.) Bernhold von Konstanz (1054-1100), Micrologus de ecclesiasticis observationibus, ed. J. de Pamele (PL 151), Paris 1853, 979C) a fioletowe paramenty są czasami interpretowane jako znak pokuty, chociaż tutaj chodzi raczej o dni liturgicznie „wyższej klasy” (i to niekoniecznie w sensie charakteru pokutnego), które zachowały starsze formy.

Pius XII w swojej Encyklice Mediator Dei et hominium z 1947 r. określił Okres Adwentu jako czas pokuty:

W czasie bowiem świętego adwentu liturgia budzi w nas świadomość grzechów, których nędznie dopuściliśmy się; i upomina nas, abyśmy, okiełzawszy pożądliwość i posługując się dobrowolnym umartwieniem ciała, skupili się w pobożnym rozmyślaniu i przejęli się żywym pragnieniem powrotu do Boga, który sam jeden może nas uwolnić swą laską od zmazy występków i od żałosnych nieszczęść, które z nich wynikają (Pius XII, Encyklika „Mediator Dei” (20 listopada 1947), III, 2).

Z historycznego punktu widzienia, taki sposób rozumienia Okresu Adwentu można podporządkować nowszym czasom. Początkowo Okres Adwentu był w Rzymie i w Rawennie czasem liturgicznym bez charakteru ascetycznego. W VIII i IX w., kiedy liturgia miasta Rzymu zaczęła się rozprzestrzeniać na północ od Alp, gdzie post i wstrzemięźliwość były od stuleci pewną częścią przygotowania do Narodzenia Pańskiego (w Hiszpanii i Galii Narodzenie Pańskie/Epifania było również ważnym terminem chrztu, przed którym wykształcił rozwinął się – analogicznie do Wielkanocy – czterdziestodniowy okres przygotowania). Dlatego ówcześni ludzie rozumieli Okres Adwentu w znanych sobie kategoriach. Pod wpływem misjonarzy z Irlandii, zwłaszcza na terenach galijskich, skupienie się na motywie oczekiwania eschatologicznego sprawiło, że Okres Adwentu stał się również czasem pokuty i postu (por. R. Berger, „Advent”, w: Tenże: Pastoraliturgisches Handlexikon, Freiburg-Basel-Wien, 2005, 6). Chociaż nawet takie pojmowanie Okresu Adwentu nie miało wpływu na teksty mszalne, pojmowanie Adwentu za okres pokutny doprawadziło w XII w. do używania fioletowych paramentów liturgicznych. Ponieważ „ważniejsze” dni liturgiczne przez dłuższy czas opierają się modyfikacjom, nie wprowadzono do nich hymnu „Gloria”. Liturgia mediolańska, na którą w większości nie miała żadnego wpływu liturgia papieska, do dziś posiada w sobie sześciotygodniowy Okres Adwentu – znany także w liturgii rzymskich kościołów tytularnych – i celebruje go w kolorze zielonym.

Adwent staje się coraz bardziej czasem pokuty i przygotowań, gdy rzymska liturgia papieska, zawierająca w swoich tekstach – za wyjątkiem kilku przypadków – wyraz przygotowań do świąt Narodzenia Pańskiego, spotyka się ze zwyczajami i tradycjami ludów zamieszkujących na północ od Alp, gdzie dokonało się zmieszanie tego charakteru Adwentu z jego eschatologicznym wymiarem. Czas pokuty, który był skierowany na ostateczny powrót Pana Jezusa Chrystusa, staje się wtedy pokutą przygotowującą do świętowania Bożego Narodzenia.

W gruncie rzeczy pozostaje trzymać się tego, że Adwent rowizjał się jeszcze do XIII w. i z tego względu stanowi jedno z nowszych „wynalazków” roku liturgicznego. Numeracja oraz oznaczenie niedziel tego okresu jest zróżnicowane w poszczególnych mszałach. Do dzisiaj znane jest potwierdzone wydanie Mszału Rzymskiego przez papieża Klemensa VIII z 1604 r., w którym znajdujemy dokładnie taką samą terminologię określającą niedziele adwentu, jaką przedstawia Mszał z 1962 r. oraz trzy wydania Mszału Pawła VI.

Ks. prof. dr hab. Markus Tymistera

Autor: Ks. prof. dr hab. Markus Tymister
Tłumaczenie: Dawid Makowski
Publikacja oryginału: 22 GRUDNIA 2013 r.
Publikacja tłumaczenia polskiego: 12 GRUDNIA 2023 r.

Przejdź do tekstu na blogu autora pt. „Populo congregato” toto togel jacktoto link slot jacktoto situs toto toto slot jacktoto jacktoto situs slot situs toto togel toto togel
Exit mobile version