Rodzaje szat liturgicznych w rycie ormiańskim

Szaty liturgiczne w rycie ormiańskim przypominają te używane w innych rytach wschodnich, lecz także w rycie rzymskim. Istnieją pewne różnice pomiędzy wariantem prawosławnym orientalnym (dochalcedońskim/miafizyckim/apostolskim), a katolickim. Wchodząc w linki podane w bibliografii, Czytelnik może zobaczyć zdjęcia omawianych tu szat. Artykuł ma za zadnie wprowadzić w tę tematykę i z pewnością jej nie wyczerpuje.

Banageh (enkolpion/engolpion)

Medalion hierarchy noszony na klatce piersiowej, znany także z innych rytów wschodnich. W rycie ormiańskim przedstawia Bogurodzicę z Dzieciątkiem Jezus – w rycie bizantyjskim ta odmiana engolpionu to panagia.

Kto nosi: biskup

Emiporon (omoforion)

Odpowiednik zachodniego paliusza i bizantyjskiego omoforionu. Zakładany na Boską Liturgię. To długa, bogato zdobiona wstęga, zakładana na ramiona, składająca się z dwóch części: wokół szyi oraz opadające z przodu do kostek. Ma wyhaftowane 4 krzyże: na obydwu ramiona, na plecach oraz na dłuższej, przedniej części. Symbolizuje władzę.

Kto nosi: biskup

Hoghatap

Pantofle z materiału, haftowane. Zakładane do części ołtarzowej, gdyż nie powinno się do Świętego Świętych wchodzić w zwykły obuwiu. Nawiązuje także do 13. wersetu psalmu 91(90):  Będziesz stąpał po wężach i żmijach, a lwa i smoka będziesz mógł podeptać.

Kto nosi: wszyscy posługujący w części ołtarzowej

Gonker (konk’er)

Bizantyjskim odpowiednikiem jest palica, syriackim sakro, zaś koptyjskim sakr. kawałek materiału w kształcie rombu z haftami.

Kto nosi: patriarcha, katolikos

Kavazan Hovagan (Gavazan Hovagan)

Pastorał z metalu lub drewna. Przypomina laskę pasterską, czasem zwieńczona gałką z krzyżem. Szczególną formą jest asa, czyli pastorał używany poza nabożeństwami, adekwatny do tych z innych rytów wschodnich: to laska zwieńczona gałką z metalu lub materiałów szlachetnych. Symbolizuje władzę pasterską nad daną owczarnią-wiernymi.

Kto nosi: biskup

Kavazan Vartabedagan (Gavazan Vartabedagan)

Pastorał znany z innych rytów wschodnich: zwieńczony głowami dwóch wężów. Dodatkowo pastorał dla protoarchimandryty (dzajragujn wardapet) zawiera pomiędzy tymi głowami krzyż. Pastorał bywa też w formie krzyża tau – podobnie jak w innych wschodnich wspólnotach. Oznacza autorytet nauczania.

Kto nosi: wartaped (wardapet/archimandryta); okazyjnie biskup

Khouyr

Mitra. Wygląda właściwie identycznie, jak łacińska.

Kto nosi: biskup

Kodi (goti)

Pas zakładany na oorar, tj. stułę, tego samego koloru, co ona. Z ozdobną sprzączką. Symbolizuje siłę wiary oraz kapłańską władzę związywania i rozwiązywania.

Kto nosi: prezbiter, biskup

Lanchakhach

Krzyż pektoralny. Patriarcha czy katolikos może nosić dwugłowego orła, co wskazuje na władzę.

Kto nosi: prezbiter (jeśli został nim nagrodzony), biskup

Madani

Pierścień z kamieniem szlachetnym. Symbolizuje władzę, niegdyś służył także jako pieczęć. U Ormian apostolskich (prawosławnych orientalnych/dochalcedońskich) biskup nosi go na prawym małym palcu, zaś katolikos czy patriarcha na prawym serdecznym palcu; z kolei katoliccy zawsze noszą na palcu serdecznym prawej dłoni, niezależnie od tytułu.

Kto nosi: biskup

Oorar (urar/ourar)

Stuła diakońsa. To wąski pas przerzucony przez lewe ramię, zwisa do kostek z przodu i z tyłu. Prawo do takiej stuły może też dostać osoba ze święcenia niższymi.

Kto nosi: tbir/debir (osoba ze święcenia niższymi), diakon, diakonisa (diakonisy występują tylko w Cerkwi apostolskiej – tj. ormiańskiej prawosławnej orientalnej/miafizyckiej)

Pakegh

Czarna, cylindryczna czapka, ze spiczastym zakończeniem. Zakładana poza Boską Liturgią. Istnieje też wariant bez spiczastego zakończenia, koloru fioletowego.

Kto nosi: diakon, prezbiter, biskup

Pazban (bazpan/hazpan)

Narękawniki, w tym samym kolorze co pas i stuła, nakładane na przedramiona, na albę – podobnie, jak w innych rytach wschodnich. Symbolizują czystość moralną oraz ciężką pracę wymaganą w służbie Pańskiej.

Kto nosi: prezbiter, biskup

Pilon (felonion)

Właściwie to odmiana shoorchar (kapy), bo ma taki sam kształt. Czarny na dni postne, fioletowy na pozostałe. Zakładany na różne nabożeństwa.

Kto nosi: prezbiter (jeśli został nim nagrodzony), biskup

Poroorar

Stuła prezbitera/biskupa podobna do tych w pozostałych rytach wschodnich. Bardzo szeroki, bogato zdobiony pas przekładany przez szyję – czasem mogą to być dwa pasy ściśle ze sobą zszyte. Jeden kolor dominuje, różny zależnie od okazji. Symbolizuje służbę i pokorę.

Kto nosi: prezbiter, biskup

Saghavard

Korona wykonana z jedwabiu lub aksamitu, gdzie dwanaście łuków łączy się na czubku, który zwieńczony jest krzyżem. W takim samym kolorze jak kapa, stuła, pas, kołnierz. Symbolizuje wybawienie z niewoli sił nieczystych i wskazuje na królewskość Chrystusa, Którego obrazuje kapłan. Diakoni raz w roku zakładają korony – w dzień pierwszego męczennika i protodiakona Stefana (Szczepana).

Kto nosi: prezbiter

Shabig (shapik)

Biała tunika sięgająca kostek, z nielicznymi guzikami, odpowiednik zachodniej alby i bizantyjski sticharionu. Zakładana na czas sprawowania Boskiej Liturgii. Symbolizuje czystość nowoochrzczonego i radość ducha, z którą kapłan powinien przystępować do Stołu Pańskiego. Osoby ze święcenia niższymi, subdiakoni i diakoni noszą shabig w różnych kolorach – np. niebieski ze złotymi czy białymi zdobieniami, czerwony etc.

Kto nosi: tbir/debir (osoba ze święceniami niższymi), diakon, diakonisa, prezbiter, biskup

Shoorchar (shourchar)

Odpowiednik kapy i ornatu w rycie łacińskim, zaś felonionu w rycie bizantyjskim. W kolorze adekwatnym do stuły, pasa i kołnierza. Bogato zdobiona, ze sprzączką spinającą dwa kawałki materiału pod szyją.

Kto nosi: prezbiter, biskup

Tashginag

Biały ręcznik wkładany za pas z lewej strony. Oznacza posługę sakramentalną i wobec ludzi. Wskazuje także na czystość. Kapłan używa go do wytarcia rąk, a także Kielicha Eucharystycznego.

Kto nosi: prezbiter, biskup

Vagas (vakas)

Sztywny kołnierz w kolorze takim samym, jak shourchar, tj. kapa. Za widoczną częścią jest lniany materiał ze wstążkami, które się związuje, by kołnierz był stabilny. Symbol jarzma Chrystusowego a także przypomnienie kapłanowi, że w trakcie swej służby ma być skupiony na Bożej rzeczywistości, i nie rozglądać się na boki, w ten sposób rozpraszając się.

Kto nosi: prezbiter, biskup

Veghar

Charakterystyczny czarny kaptur z wysokim, spiczastym końcem. Katolikos wszystkich Ormian na jego przedzie ma dodatkowo krzyż. Oznacza pokorę i wyrzeczenie się świata doczesnego. Nakrycie głowy stanowi jeden z symboli Apostolskiego (prawosławnego orientalnego) Kościoła Ormiańskiego. Natomiast nie używają go ormiańscy katolicy – ani biskupi, ani celibatariusze, ani mechitaryści (ormiańskokatoliccy mnisi); hierarchowie uniccy nakładają kłobuk, charakterystyczny dla rytu bizantyjskiego. Jest on czarny; katolikos na przedzie ma też krzyż, i bywa, że jego kłobuk jest czerwony.

Warto tutaj dodać, że z kolei diakonisy – które obowiązuje celibat – noszą białe mantylki.

Kto nosi: mnich, hieromnich (mnich-kapłan), prezbiter-celibatariusz, biskup

Verargoo

Sutanna, koloru czarnego, z szerokimi rękawami, bez zaznaczonej talii. Przypomina bizantyjską riasę. Ormianie katoliccy noszą też łacińskie sutanny.

Kto nosi: wszyscy członkowie kleru

Dominika Kovačević-Younes 

Bibliografia:

  1. AC202 #03 – Vestments, an explanation, https://www.youtube.com/watch?v=C-ylaBQLVsA 1.
  2. Church vestments, https://armenianchurchsydney.org.au/learning/church-vestments/ 2
  3. Divine Liturgy, https://armenianchurch.org.uk/our-faith/worship-and-prayer/divine-liturgy/ 1.
  4. Malachia Ormanian, tłum. G. Marcar Gregory, The Church of Armenia. Her history, doctrine, rule, discipline, liturgy, literature and existing condition, 1912.
  5. Strona Katolickiego Kościoła Ormiańskiego: https://armeniancatholic.org/ 1.
  6. Strona ormiańskokatolickiego ordynariatu w Armenii, Gruzji, Rosji i Europie Wschodniej: https://armenianchurchco.com/en 1.
  7. The Hierarchy of the Armenian Church, https://armenianchurch.ge/en/about-us/administrative-structure 2.
  8. Vestments and vesting, https://www.sgarmenianchurch.org/vestments-and-vesting/ 2
jacktoto link slot link slot situs toto toto togel toto slot situs toto situs toto toto slot toto togel situs toto link togel link slot toto togel jacktoto toto togel jacktoto link slot jacktoto situs togel kawi898
  1. 11.2024
  2. 11.2024
  3. 11.2024
  4. 11.2024
  5. 11.2024
  6. 11.2024
  7. 11.2024
Współpracujemy z:
Wesprzyj nas!
Zaobserwuj nas!

Kalenda z Martyrologium Rzymskiego na 2025 rok

Prezentujemy Państwu tekst kalendy z Martyrologium Rzymskiego na 2025 r.Można go pobrać tutaj.Opr. ks. Dorian Figołuszka i ks. Sebastian KreczmańskiWyk. ks. Dorian Figołuszka

Modlitwa powszechna – III Niedziela Adwentu

Radując się bliskością przychodzącego Pana, przedstawmy Mu nasze szczere prośby, z którymi przyszliśmy do Jego świątyni w niedzielę Gaudete.Módlmy się za pasterzy Kościoła, aby[…]

Modlitwa powszechna – II Niedziela Adwentu

Chcąc wydać godny owoc nawrócenia, poprośmy dobrego Boga o pomoc we wszystkich naszych intencjach w drugą niedzielę Adwentu. Módlmy się za pasterzy Kościoła,[…]

Przetłumacz stronę