Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Obrzęd wpisania imienia

Obrzęd wpisania imienia

W wielu parafiach katedralnych, w I Niedzielę Wielkiego Postu dokonuje się obrzędu wpisania imion kandydatów do chrztu (katechumenów) do specjalnej księgi. Ceremonia ta nie jest skomplikowana, lecz warto przybliżyć ją tym, którzy taką celebrację będą przygotowywali. Wygląda ona następująco:

  1. Zwyczajowo obrzęd ten sprawuje się podczas Mszy św. w I Niedzielę Wielkiego Postu. Można go jednak sprawować także poza Mszą św. oraz w innym terminie.
  2. Czytaniami mszalnymi wykorzystywanymi podczas tego obrzędu są lekcje z I Niedzieli Wielkiego Postu (któregokolwiek roku). Jeśli jednak obrzęd ten sprawuje się w innym terminie (w ferie), to wówczas czytaniami mogą być lekcje z wyżej wymienionej niedzieli lub jakiekolwiek inne perykopy, pasujące do charakteru liturgii.
  3. Formularzem Mszy św. jest formularz dnia.
  4. Właściwy obrzęd wpisania imienia rozpoczyna się po homilii i obejmuje: przedstawienie kandydatów, dialog z nimi, wybranie kandydatów, modlitwę za wybranych i odesłanie katechumenów.
  5. W obrzędzie wybrania katechumenom towarzyszą świadkowie.
  6. Modlitwa za wybranych ma formę próśb. Może ona zastąpić modlitwę powszechną, gdy doda się do tej pierwszej wezwania w potrzebach świata i Kościoła.
    W przeciwnym razie odmawia się dwie modlitwy próśb (z rytuału i z dnia).
  7. Jeśli w liturgii występuje Wierzę, to wieńczy ono liturgię słowa (gdy nie odmawia się dwóch modlitw próśb). Można je jednak ominąć.

Opr. Dawid Makowski

Bibliografia:

  1. Borysiuk L.: Katechumenat dorosłych drogą ku wszczepieniu w Chrystusa. Wyzwania pastoralne w diecezji siedleckiej. W: TSS. T. XIV. Nr 14. 2017 (s. 76-91).
  2. Brzeziński D.: Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych – Księga wciąż nie odkryta. W: ŁST. T. XXVI. Nr 2. 2017 (s. 123-134).
  3. Górski J.: Katechumenat w krajach misyjnych. W: RBL. T. XLII. Nr 5-6. 1989 (s. 392-394).
  4. Kunzler M.: Liturgia Kościoła. Poznań: 1999.
  5. Małczyński F.: Szczyt i źródło życia Kościoła. O recepcji soborowej reformy liturgii Kościoła w Polsce. I. Kraków: 2021.
  6. Mszał Rzymski dla diecezji polskich. Poznań: 1986.
  7. Ordo Initialis Christianæ Adultorum. Editio typica. Typis Polyglttis Vaticanis: 1972.
  8. Sacrosanctum Oecumenicum Concilium Vaticanum II (1962-1965): Constitutionis de Sacra Liturgia. Roma: 1963.
  9. Sinka T.: Zarys liturgiki. VIII. Kraków: 2017.
  10. Święte Triduum Paschalne. Na podstawie Mszału Rzymskiego dla diecezji polskich. Poznań: 2017.

Tags: , , , , , , , , , ,

Przetłumacz stronę