Site icon Z pasji do liturgii

Pytania o liturgię

PYTANIA O LITURGIĘ

Msza święta

Post eucharystyczny

Pytanie: ,,Ile czasu przed Mszą św. należy pościć?”

Odpowiedź: Minimum godzinę (za wyjątkiem wody i lekarstw), z czego kapłan sprawujący po raz drugi lub trzeci Mszę św., jest z niego zwolniony w przypadku kolejnej Mszy (Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 919, par. 1-3).

Dekoracja ołtarza

Pytanie: ,,Czy są jakieś normy dot. dekoracji ołtarza?”

Odpowiedź: Tak. Winna być ona umiarkowana i nie zaleca się jej umiejscawiania na mensie ołtarza (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 305).

Msze czwartej serii Mszy okolicznościowych

Pytanie: ,,Czy te Msze wolno odprawić wtedy, gdy liturgia jest sprawowana z udziałem ludu?”

Odpowiedź: W szczególnej sytuacji tak, aczkolwiek się tego nie zaleca. Raczej należy się nimi posługiwać w Mszach bez ludu (Mszał Rzymski dla diecezji polskich, wyd. II, Poznań 2013, s. 111″).

Msza św. w sobotni wieczór

Pytanie: ,,Ile Mszy św. wolno odprawić w sobotni wieczór, używając podczas nich formularza niedzielnego?”

Odpowiedź: Msza sprawowana po godzinie 16:00 w przeddzień niedzieli lub święta nakazanego, może być w danym kościele tylko jedna. Dlatego należy dobrze rozważyć godzinę jej sprawowania, aby wszyscy potencjalnie zainteresowani udziałem w takiej liturgii – ze względu np. na niemożność uczestniczenia w Mszy we właściwym dniu obchodu liturgicznego – mogli wziąć w niej udział (Pouczenie Konferencji Episkopatu Polski dla kapłanów w sprawie Mszy Świętych odprawianych w wigilie niedziel i świąt de praecepto, nr 1-3).

Jakość szat liturgicznych

Pytanie: ,,Czy szaty liturgiczne mogą być błyszcząco-złote/srebrne?”

Odpowiedź: Jakkolwiek można je zaliczyć do szat ,,bardziej okazałych” (ich kolor nie odpowiada bowiem żadnemu z wymienianych przez dokumenty Kościoła), o tyle ich używanie – jak podkreślili polscy biskupi – jest oznaką złego gustu (Dyrektorium Konferencji Episkopatu Polski o Mszach transmitowanych przez telewizję, nr 51).

Obowiązkowość szat

Pytanie: ,,Czy kapłan zawsze jest zobowiązany używać szat liturgicznych podczas celebracji Mszy?”

Odpowiedź: Tak. Nic go z tego nie zwalnia. Dotyczy to również braku przywdziewania ornatu, gdy jest on celebransem. Te nadużycia należy zaliczyć do poważnych wykroczeń (Redemptionis Sacramentum, nr 126 i 173).

Ilość świec podczas Mszy

Pytanie: ,,Ile powinno być świec przy ołtarzu lub na nim podczas Mszy?”

Odpowiedź: Zawsze stosuje się ilość parzystą: dwie, cztery lub sześć. Wyjątkiem jest tylko liturgia sprawowana pod przewodnictwem biskupa diecezjalnego – wówczas stawia się siedem świec (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 117).

Miejsce świec przyniesionych w procesji

Pytanie: ,,Czy lichtarze przyniesione w procesji można wynieść do zakrystii?”

Odpowiedź: Nie. Należy je odstawić przed ołtarzem lub na kredensji (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 129).

Miejsce relikwii w prezbiterium

Pytanie: ,,Czy relikwie można postawić na ołtarzu?”

Odpowiedź: Nie, nie wolno tego czynić. Należy postawić je w innym odpowiednim miejscu (Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii, nr 273).

Miejsce ceremoniarza w prezbiterium

Pytanie: ,,Czy ceremoniarz winien siedzieć obok celebransa?”

Odpowiedź: Ceremoniarz nie powinien zajmować miejsc innych usługujących u boku celebransa (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 35).

Gest czyniony przez niosących poszczególne przedmioty liturgiczne

Pytanie: ,,Czy ministranci, którzy w procesji niosą krzyż, kadzidło, świece itp. wykonują przyklęknięcie przed tabernakulum, gdy jest ono w prezbiterium?”

Odpowiedź: Nie. Ci słudzy zawsze wykonują tylko skłon głowy (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 70).

Okadzanie relikwii

Pytanie: ,,Czy w liturgii Mszy św. wolno okadzać relikwie?”

Odpowiedź: Tak, ale tylko na początku celebracji, po okadzeniu krzyża i ołtarza (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 95).

Okadzanie krzyża i ołtarza na początku celebracji w Mszy, której biskup nie celebruje, lecz przewodniczy

Pytanie: ,,W naszej parafii będzie niedługo sprawowana Msza św. w obecności biskupa, który jej przewodniczy, lecz nie celebruje. Kto wówczas na początku Mszy dokonuje okadzenia ołtarza? Prezbiter-celebrans, czy biskup?”

Odpowiedź: Wówczas okadzenia dokonuje biskup, ale czyni to tylko wtedy, jeśli bierze udział w liturgii, rzeczywiście jej przewodnicząc (np. ma on wówczas na sobie kapę), a nie tylko siedząc przy ołtarzu w stroju chórowym (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 178).

Korzystanie z Ewangeliarza, gdy się go nie wnosi

Pytanie: ,,W liturgii nie bierze udziału diakon ani lektor. Co wówczas z Ewangeliarzem? Czy można go używać?”

Odpowiedź: Tak, można. W takim wypadku należy położyć go na ołtarzu (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 117).

Zastępowanie hymnu „Chwała” kolędą podczas Okresu Narodzenia Pańskiego

Pytanie: ,,Czy jest prawomocne zastępowanie kolędą hymnu ,,Chwała na wysokości Bogu…”?”

Odpowiedź: Nie. W ogóle części stałe nie mogą być zastępowane innymi utworami (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 53).

Możliwość doboru tekstów w dni powszednie Okresu Zwykłego

Pytanie: ,,Czy możliwe jest dobieranie poszczególnych tekstów mszalnych do formularza w dni powszednie Okresu Zwykłego?”

Odpowiedź: Tak. Można wziąć oracje z poprzedniej lub jakiejkolwiek innej (niż poprzednia) Niedzieli Zwykłej. Zawsze można też w całości powziąć oracje z Mszy w różnych potrzebach. Niemniej dopuszcza się też wzięcie z podanych grup formularzy samą tylko kolektę (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 363).

Śpiew czytań mszalnych przed Ewangelią

Pytanie: ,,Czy wolno śpiewać czytania poprzedzające Ewangelię?”

Odpowiedź: Tak, można (Ordo Cantus Missae, nr 4. 6 i 10).

Śpiew psalmu spoza ambony

Pytanie: ,,Czy wolno śpiewać śpiew międzylekcyjny z innego miejsca, niż ambona (np. z chóru)?”

Odpowiedź: Nie. Częstym błędem jest więc śpiew psalmu przez organistę z chóru (Ogólne Wprowadzenie do Lekcjonarza mszalnego, nr 22).

Aklamacja przed Ewangelią w Wielkim Poście (1)

Pytanie: ,,Czy wolno opuścić aklamację przed Ewangelią wraz z jej wersetem w liturgii czytanej w Wielkim Poście?”

Odpowiedź: W takim przypadku można zarówno przeczytać, jak i opuścić tę aklamację z jej wersetem (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 63).

Aklamacja przed Ewangelią w Wielkim Poście (2)

Pytanie: ,,Jakie inne aklamacje poza <<Alleluja>> wolno śpiewać w Wielkim Poście?”

Odpowiedź: Można śpiewać: “Chwała Tobie, Chryste, Królu wiecznej chwały”/”Chwała Tobie Słowo Boże”/”Chwała Tobie Królu Wieków”/Chwała i cześć Tobie, Panie Jezu”/”Chwała i cześć Tobie, Chryste”, i inne podobne (Ogólne Wprowadzenie do Lekcjonarza mszalnego, nr 91).

Znak krzyża na czole, ustach i piersiach podczas dialogu przed Ewangelią

Pytanie: ,,W którym dokładnie momencie wykonuje się potrójny znak krzyża przed Ewangelią? Po słowach diakona/kapłana czy równocześnie z nimi?”

Odpowiedź: Czyni się zawsze równocześnie ze słowami, które głosi sługa słowa odczytujący Ewangelię, aby uczynić ten gest przed wygłoszeniem odpowiedzi: ,,Chwała Tobie, Panie” (Wskazania Konferencji Episkopatu Polski po wydaniu nowego Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego, nr 17).

Unoszenie księgi po odczytaniu Ewangelii

Pytanie: ,,Czy po odczytaniu Ewangelii należy unieść księgę, z której została ona odczytana?”

Odpowiedź: Nie (Wskazania Konferencji Episkopatu Polski po wydaniu nowego Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego, nr 18).

Pokłony podczas wyznania wiary

Pytanie: ,,W którym dokładnie momencie wyznania wiary czyni się pokłony?”

Odpowiedź: Czyni się je w dwóch miejscach: na początku, gdy się wypowiada “…Jezusa Chrystusa…” – pochylenie głowy; w środku, gdy wspomina się tajemnicę Wcielenia i Narodzenia Pana “I za sprawą Ducha Świętego przyjął ciało z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem” – pochylenie ciała, a w Uroczystość Narodzenia i Zwiastowania Pańskiego – przyklęknięcie (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 68).

Modlitwa powszechna

Pytanie: ,,Kto ma pierwszeństwo do odczytywania intencji modlitwy powszechnej?”

Odpowiedź: Diakon, kantor, lektor lub inny świecki, odpowiednio do tego przygotowany (Wskazania Konferencji Episkopatu Polski po wydaniu nowego Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego, nr 26).

Kolor welonu kielichowego

Pytanie: ,,W jakim kolorze powinien być welon kielichowy?”

Odpowiedź: W kolorze białym lub dnia (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 118).

Czynności koncelebransów podczas przygotowania darów w Mszy celebrowanej przez prezbitera

Pytanie: ,,Czy w liturgii celebrowanej przez prezbitera, w której nie bierze udziału diakon, koncelebransi pomagają mu w przygotowaniu darów, np. wlewając do kielicha wino i wodę etc.?”

Odpowiedź: Nie, nie mogą. W takiej formie liturgii zostają oni na swoich miejscach, a sam główny celebrans dokonuje obrzędu przygotowania darów, chociażby poprzez – wspomniane wyżej – wlanie wody i wina do kielicha (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 214-215).

Czas zbierania składki podczas Mszy

Pytanie: ,,Kiedy należy zakończyć zbieranie składki podczas Mszy?”

Odpowiedź: Przed prefacją (Wskazania Konferencji Episkopatu Polski do nowego wydania Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego, nr 29).

Miejsce składki zbieranej w kościele

Pytanie: ,,Gdzie należy położyć składkę (tzw. tacę), którą zbiera się podczas Mszy św.?”

Odpowiedź: Przy ołtarzu (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 73).

Okadzanie konelebransów

Pytanie: ,,Czy należy okadzać koncelebransów?”

Odpowiedź: Tak. Dokonuje się tego po okadzeniu celebransa, a przed okadzeniem ludu i – ewentualnie (gdy architektura miejsca na to wskazuje) – chóru kanoników (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 96).

Dialog prefacyjny i prefacja

Pytanie: ,,Czy wolno śpiewać dialog prefacyjny i czytać prefację (lub odwrotnie)?”

Odpowiedź: Nie. Te dwie części są nierozerwalnie ze sobą złączone, więc należy je wykonać w ten sam sposób. Innymi słowy: albo wszystko się śpiewa, albo wszystko się recytuje (Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej, nr 20b).

Wezwanie do znaku pokoju

Pytanie: ,,Kto wypowiada wezwanie: <<Przekażcie sobie znak pokoju>>?”

Odpowiedź: Czyni to przede wszystkim diakon. On ma do tego pierwszeństwo (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 181). Gdy jednak nie bierze on udziału w liturgii, to wówczas wezwanie to wygłasza sam kapłan-celebrans (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 154). W przypadku liturgii koncelebrowanej bez udziału diakona, wezwanie to winno zostać wygłoszone przez koncelebransa (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 239).

Woda i wino podczas puryfikacji

Pytanie: ,,Czy można puryfikować kielich wodą i winem?”

Odpowiedź: Tak, zawsze można to uczynić (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 279).

Gesty rąk podczas błogosławieństwa

Pytanie: ,,Czy kapłan błogosławiący lud przy miejscu przewodniczenia, ma położyć lewą rękę na piersi, gdy prawą dokonuje błogosławieństwa?”

Odpowiedź: Tak. Gdyby zaś stał przy ołtarzu, to wówczas lewą rękę kładzie na jego mensie (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 108).

Ucałowanie ołtarza na końcu celebracji przez koncelebransów

Pytanie: ,,Czy na końcu Mszy św. koncelebransi całują ołtarz?”

Odpowiedź: Nie, na końcu Mszy św. koncelebransi oddają cześć ołtarzowi tylko przez głęboki ukłon. Ołtarz całuje jedynie celebrans i asystujący mu diakoni (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 251).

Łącznie Mszy z wystawieniem i adoracją

Pytanie: ,,Po Mszy św. ma się odbyć adoracja Najświętszego Sakramentu. Czy można to jakoś połączyć?”

Odpowiedź: Tak, w takim wypadku po modlitwie po Komunii opuszcza się wszystkie dalsze obrzędy Mszy św. i dokonuje się wystawienia Najświętszego Sakramentu, którym później dokonuje się błogosławieństwa (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 170).

Msza bez ludu i bez ministranta

Pytanie: ,,Czy w liturgii Mszy św. bez ludu, w której nie uczestniczy także ministrant, opuszcza się pozdrowienia, zachęty i aklamacje?”

Odpowiedź: Tak, a także błogosławieństwo (Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, nr 254).

Wystawienie i adoracja Najświętszego Sakramentu

Cel przechowywania Najświętszego Sakramentu w tabernakulum

Pytanie: ,,Po co przechowuje się Najświętsze Ciało Pana w tabernakulum?”

Odpowiedź: Przede wszystkim po to, aby w razie konieczności móc udzielić komuś Wiatyku. Dopiero drugorzędnym celem jest przechowywanie konsekrowanych hostii w celu udzielania nimi Komunii św. podczas Mszy oraz w celu wystawiania ich do publicznej adoracji (Komunia św. i kult tajemnicy eucharystycznej poza Mszą św., nr 5).

Wystrój tabernakulum

Pytanie: ,,Czy tabernakulum należy jakoś przystrajać?”

Odpowiedź: Tak, należy umieścić na nim symbole eucharystyczne. Nie jest już jednak konieczne umieszczanie konopeum (Komunia św. i kult tajemnicy eucharystycznej poza Mszą św., nr 12).

Kadzidło i ilość świec podczas wystawienia

Pytanie: ,,Czy istnieją jakieś przepisy regulujące ilość świec i używania kadzidła podczas wystawienia Najświętszego Sakramentu?”

Odpowiedź: Tak, istnieją. Podczas wystawienia w monstrancji zawsze używa się kadzidła i zapala się przynajmniej cztery świece (można równie dobrze zapalić sześć). Natomiast jeśli wystawia się w puszcze, to wówczas nie trzeba (ale można) używać kadzidła i zapala się przynajmniej dwie świece (Komunia św. i kult tajemnicy eucharystycznej poza Mszą św., nr 61).

Kapa podczas wystawienia w puszce

Pytanie: ,,Czy na czas błogosławienia Najświętszym Sakramentem w puszce, należy przywdziać białą kapę?”

Odpowiedź: Nie (Komunia św. i kult tajemnicy eucharystycznej poza Mszą św., nr 68).

Kapa podczas wystawienia w monstrancji

Pytanie: ,,Czy na czas błogosławienia Najświętszym Sakramentem w monstrancji, należy przywdziać białą kapę?”

Odpowiedź: Tak (Komunia św. i kult tajemnicy eucharystycznej poza Mszą św., nr 68).

Strój kapłanów asystujących biskupowi podczas wystawienia

Pytanie: ,,Czy kapłani, którzy pomagają biskupowi podczas wystawienia Najświętszego Sakramentu (np. przy braku diakona), mogą być przywdziani w kapy?”

Odpowiedź: Tak (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 1122).

Okres Narodzenia Pańskiego

Sprawowanie trzech Mszy w Uroczystość Narodzenia Pańskiego

Pytanie: ,,Czy w Uroczystość Narodzenia Pańskiego można sprawować trzy Msze?”

Odpowiedź: Tak, każdy kapłan może sprawować w tym dniu trzy Msze, o ile tylko celebruje je we właściwiej porze: w nocy, rano i w dzień (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 239).

Formularze Uroczystości Narodzenia Pańskiego

Pytanie: ,,Czy w Uroczystość Narodzenia Pańskiego istnieją specjalne formularze dla tychże trzech Mszy?”

Odpowiedź: Tak. Mszał podaje trzy formularze: Mszy w nocy, Mszy o świcie oraz Mszy w dzień. Dodatkowo w godzinach popołudniowych dnia 24 grudnia wolno sprawować Mszę wigilijną (Mszał Rzymski dla diecezji polskich, wyd. II, Poznań 2013, s. 32-35).

Śpiew kolęd podczas Mszy Okresu Narodzenia Pańskiego

Pytanie: ,,Czy w Mszach Okresu Narodzenia Pańskiego wolno śpiewać kolędy?”

Odpowiedź: Tak. Nie wolno zaś śpiewać pastorałek (Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce sakralnej, nr 23b).

Śpiew kolęd po Niedzieli Chrztu Pańskiego

Pytanie: ,,Czy po Niedzieli Chrztu Pańskiego, wieńczącej Okres Narodzenia Pańskiego, można śpiewać kolędy?”

Odpowiedź: Tak, ale tylko wtedy, gdy istnieje utrwalona tego tradycja i wyłącznie te, które w jakiś sposób nawiązują do modlitw dnia (Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce sakralnej, nr 23c).

Triduum Paschalne

Kolor zasłony na krzyż Pytanie: ,,W jakim kolorze powinna być zasłona na krzyż?”

Odpowiedź: Powinna być ona w kolorze fioletowym lub czerwonym (Paschalis Solemnitatis, nr 51). Natomiast w Wielki Czwartek w katedrach krzyż może być zasłonięty białą narzutą (Anamnesis (65), s. 106). Używanie kołatek w czasie Triduum Paschalnego Pytanie: ,,Czy w czasie przeniesienia Najświętszego Sakramentu z Kaplicy Adoracji-Ciemnicy na ołtarz, do obrzędów Komunii św. należy używać kołatek, czy dokonywać tego w milczeniu?”

Odpowiedź: Jest to uwarunkowane zwyczajami lokalnymi i według nich należy postępować. Ściąganie ornatu i butów przez prezbitera Pytanie: ,,Czy podczas Adoracji Krzyża, celebrans (prezbiter) powinien ściągnąć ornat i buty, czy nie można już praktykować tego elementu, lub czy przysługuje on tylko biskupom, gdyż najczęściej to właśnie oni go praktykują?”

Odpowiedź: Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów w numerze 322 wzmiankuje o tym, że czyni to biskup. Aczkolwiek abp Michalik w dekrecie będącym wstępem do wspomnianego dokumentu, zaznacza, iż to, co odnosi się w Ceremoniale do liturgii biskupiej, można – o ile to możliwe – zaadoptować do liturgii pod przewodnictwem prezbitera. Dlatego obrzęd ten mogą wykonać również prezbiterzy, lecz – co warto przypomnieć – w obydwu przypadkach jest to gest ad libitum. Kształt procesji do Ciemnicy i Grobu Pańskiego

Pytanie: ,,Jak ma wyglądać procesja do Ciemnicy i Grobu Pańskiego?”

Odpowiedź: Otóż w Wielki Czwartek powinna ona wyglądać następująco: na przedzie niesie się krzyż między dwoma świecznikami; następnie podążają pozostali usługujący, duchowni, diakoni, koncelebransi i ministrant z pastorałem (gdy celebruje biskup); tuż przed Najśw. Sakramentem idą ministranci z dwoma kadzielnicami, ministranci z lampionami, celebrans z Najśw. Sakramentem (lub inny kapłan niosący NS); gdy celebruje biskup: diakoni asystujący oraz usługujący do księgi i mitry (CE, nr 307). Natomiast w Wielki Piątek powinna ona wyglądać następująco: ministrant z krzyżem pomiędzy dwoma ministrantami ze świecami, pozostali usługujący, diakoni, prezbiterzy, jeden ministrant z dymiącą kadzielnicą, biskup/prezbiter z monstrancją, diakoni asystujący i usługujący do księgi i mitry (CE, nr 331).

Szaty liturgiczne duchownych, którzy nie celebrują Liturgii Męki Pańskiej, a w niej uczestniczą Pytanie: ,,Szaty liturgiczne – Rubryki w mszale mówią, że szaty mszalne ubiera jedynie Celebrans i Diakon co z pozostałymi kapłanami siedzącymi w chórze ponieważ widuję różne zwyczaje: 

a) kapłani ubrani w alby i stuły przez całą liturgię
b) zamiast alb kapłani ubierają komże i stuły przez całą liturgię
c) kapłani ubierają opcje a lub b, ale stułę zakładają tylko w określonych momentach

Która z tych opcji wydaje się najwłaściwsza (może powinno być jeszcze inaczej)?”Odpowiedź: Słuszne zauważanie odnośnie do szat. Zakłada je jedynie diakon i celebrans (rubryka nr 4 Liturgii Męki Pańskiej). Zatem wszyscy kapłani w chórze ubierają się na sposób chórowy (sutanna/habit i komża). Stułę ubierają tylko na moment Ewangelii i Komunii św. (ubierają ją tylko ci, którzy będą głosili słowa Ewangelii/rozdzielali Komunię św.) i ew. jeden z nich podczas głoszonego kazania/homilii (,,Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego”, nr 114; ,,Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów”, nr 66). Zdaje się nam, że najwłaściwszą szatą takich kapłanów i ew. diakonów byłaby komża nałożona na strój duchowny, gdyż o albach wspomina Ceremoniał w kontekście usługujących (nr 315a). Męka Pańska Pytanie: ,,Kto czyta zapowiedź “Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa wg św. N.N.”, gdy Pasję odczytują kapłan i lektorzy? Ksiądz czy osoba odczytująca Ewangelistę?”

Odpowiedź: Duchowny, który powinien odgrywać rolę Jezusa (Mszał Rzymski dla diecezji polskich, s. 112).  Dodatkowe wezwanie w wielkopiątkowej modlitwie Pytanie: ,,W którym momencie należy dodać wezwanie za Ukrainę w modlitwie powszechnej w Wielki Piątek?”

Odpowiedź: Każde takie wezwanie (dodatkowe) włącza się do tej modlitwy jako wezwanie 9a pomiędzy dziewiątym a dziesiątym wezwaniem (Mszał Rzymski dla diecezji polskich, s. 134). Kolor stuły podczas błogosławienia pokarmów na stół wielkanocny Pytanie: ,,Jaki powinien być kolor stuły podczas błogosławienia pokarmów na stół wielkanocny?”

Odpowiedź: Biały lub kolor dnia (De Benedictionibus, nr 37). Początek Wigilii Paschalnej Pytanie: ,,Od czego zaczyna się liturgia Wigilii Paschalnej?”

Odpowiedź: ,,Od znaku krzyża i pozdrowienia ludu (Ceremoniał Liturgicznej Posługi Biskupów, nr 346). Czytania w czasie Wigilii Paschalnej Pytanie: ,,Które czytania w czasie Wigilii Paschalnej są obowiązkowe?”

Odpowiedź: W liturgii Wigilii Paschalnej sprawowanej bez obrzędów chrztu, wymaganymi lekcjami są: dwa czytania [w sytuacji wyjątkowej – jedno] ze Starego Testamentu, lekcja z Księgi Wyjścia oraz lekcja z Apostoła i Ewangelia (czyta się w kolejności, w jakiej zostały one zawarte w mszale; Mszał Rzymski dla diecezji polskich, s. 167). Natomiast w liturgii Wigilii Paschalnej z udzieleniem chrztu, wymaganymi lekcjami są: III czytanie, V czytanie, VII czytanie i Epistoła oraz Ewangelia (nie wolno ich skracać, można zawsze odczytać wszystkie; Lekcjonarz Mszalny (VII), s. 22). Stuła na krzyżu w czasie procesji rezurekcyjnej Pytanie: ,,Kiedy należy nałożyć stułę na krzyż?”

Odpowiedź: Należy to uczynić tuż przed procesją rezurekcyjną po liturgii Wigilii Paschalnej lub dopiero przed procesją w niedzielę rano (por. Mszał Rzymski dla diecezji polskich, rubryka nr 63 i 70). Natomiast stułę na krzyż stojący przy ołtarzu nakłada się dopiero po procesji rezurekcyjnej (nr 75). Pozycja ciała w trakcie sekwencji Pytanie: ,,Jaką pozycję należy przyjąć w trakcie sekwencji przed Ewangelią?”

Odpowiedź: Sekwencja zaliczana jest do śpiewów międzylekcyjnych, które poprzedzają aklamację ,,Alleluja” z wersetem tegoż śpiewu. Wprowadzenie do Mszału podaje, że wierni powstają dopiero na ,,Alleluja” (nr 131). Sekwencja występuje przed aklamacją (nr 64), dlatego pozycją właściwą jest pozycja siedząca (Anamnesis (71), s. 99).
Exit mobile version