Czy stopień psalmisty był święceniem niższym?

Portal poświęcony liturgii Kościoła Świętego

Czy stopień psalmisty był święceniem niższym?

Przyglądając się dokumentom soborowym pod kątem święceń, wielokrotnie można się natknąć na to, że w hierarchii kleru występuje tam stopień psalmisty. Właśnie dlatego warto zagłębić się w tę tematykę, aby rozstrzygnąć, czy urząd ten był święceniem, czy tylko jakąś funkcją lub posługą.

Na początek warto sobie przedstawić dwa dokumenty traktujące na ten temat. Synod w Laodycei (ok. 360 r.) w kanonie XXIII wspominał o lektorach i kantorach (tj. psalmistach) pod kątem używanych szat. Mocą tego kanonu zabroniono im używania stuły[1]. Jednak jasną i klarowną naukę świadczącą o tym, że stopień kantora był zaliczany do hierarchii, przedstawiał kanon XXIV, w którym przedstawiono struktury kleru, w składzie: prezbiterzy, diakoni, subdiakoni, lektorzy, psalmiści, egzorcyściostiariusze[2]. Również w Statutach Starożytnego Kościoła (V w.) widnieje schemat święceń, w którym została przedstawiona hierarchia, w której pierwsze miejsce zajmował stopień kapłana, zaś ostatnie należało do psalmisty[3]. Co ciekawe, stopnia tego nie miał udzielać biskup, lecz prezbiter[4]. Widać więc tutaj pewne rozróżnienie – biskup nie jest potrzebny do udzielania komuś tego urzędu. Co prawda biskup też nie musiał udzielać dawnej święceń niższych, w klasztorach bardzo często udzielał ich prezbiter (opat-prezbiter), a prawo kościelne zezwalało w sytuacji wyjątkowej (po zgodzie Stolicy Apostolskiej), również każdemu innemu kapłanowi przewodniczyć takim obrzędom[5]. Różnica wynika przeto bardziej z tego, że w Statutach wszędzie występuje biskup (jako szafarz święceń), lecz tylko w kontekście urzędu psalmisty zostaje podany prezbiter. Niemniej, w późniejszych orzeczeniach soborowych i dziełach świątobliwych mężów powoli zanika wzmiankowanie o tym stopniu w kontekście hierarchii kościelnej. Odzwierciedlało się to w orzeczeniach Soboru Trydenckiego (1545-1563), który nie wspominał już o psalmiście w kontekście hierarchii kościelnej.

Przyczynę powolnego braku zainteresowania umiejscawianiem tego stopnia w strukturach kleru, wyjaśniał przed wiekami Tomasz z Akiwnu (+1274). Po pierwsze wskazywał on na to, że dawniej – w VII w. – do stopnia lektoratu dołączono stopień psalmisty. Być może dzięki temu lektorzy zaczęli śpiewać lekcje. Jest więc to jedynie pewna dodatkowa funkcja przyłączona do święcenia. Z tego względu nie jest to własna posługa, a więc nie było to święcenie[6]. Natomiast drugim argumentem świadczącym o tym, że stopień ten nie był święceniem, jest fakt, że np. lektor wykonuje proklamację lekcji samemu. Nikt razem z nim jej nie głosi w tym samym czasie, ani też nie powtarzają jej kolejno po sobie kolejni lektorzy. Jest to więc jego własna funkcja liturgiczna. Natomiast śpiew wykonuje większa lub mniejsza ilość członków chóru w jednym czasie, gdyż jest to wspólne zadanie scholi liturgicznej[7]. Właśnie dlatego Augustyn z Hippony (+430) objaśniając Psalm 149, pouczał, że chór oznacza harmonijny śpiew wielu osób[8]. Natomiast wracając do myśli teologicznej Akwinaty na temat święceń, należy zauważyć, że u niego każde święcenie było uwarunkowane związkiem z Eucharystią. Stopień psalmisty zaś nie ma takiego powiązania. Dlatego jest to trzeci i ostatni argument Doktora Anielskiego za tym, że urząd kantora nie był święceniem. Natomiast dołączanie tego stopnia do grona kleru, Tomasz wyjaśnia w ten sposób, że był to zabieg spowodowany bardzo szerokim rozumieniem urzędów kościelnych[9].

Właśnie dlatego w połowie średniowiecza zanikało przyporządkowywanie tego urzędu hierarchii duchowieństwa, co stało się faktem po Soborze Trydenckim. W pismach Amalariusza z Metzu (+850) można znaleźć ciekawe zapiski na temat tego, że kantorzy byli ustanawiani[10]. Jest to o tyle ważne stwierdzenie, o ile występuje ono w kontekście do psalmistów, o których Amalariusz nie napisał razem ze świętymi stanami, przy których wielokrotnie używa słowa ,,święcenie”. Opis tych sług został zawarty w zupełnie innym miejscu, co świadczy właśnie o tej powolnej tendencji to rozgraniczania siedmiu stopni od kantorów.

Powyższy tekst ukazała pewną historię urzędu kantora, który wielokrotnie był uważany za stopień hierarchii. Tym samym w powyższej publikacji ukazana została nauka na temat tego urzędu i właściwy sposób pojmowania tego stopnia.

Dawid Makowski

Bibliografia:

  1. Amalariusz z Metzu: Dzieła. I. Red. Gacia T. Lublin: TN KUL, 2016.
  2. Augustinus: Enarationes in psalmos.
  3. Rittner E.: Prawo Kościelne Katolickie. I. Lwów: 1878.
  4. Statuta Ecclesiae Antiqua.
  5. Synod w Laodycei: Kanony, kan. XXIII. W: Schaff P.: Nicene and Post-Nicene Fathers. II. Vol. XIV. 2013 (244-323).
  6. Tomasz z Akwinu: Suma teologiczna. XXXI. Przekł. Kostecki R. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy ,,Veiritas”, 1975.
  7. Vogel C.: Le Pontifical Romano-Germanique du dixiėme siė Le Texte I. Vaticano: Biblioteca Apostolica Vaticana, 1963.

[1] Zob. Synod w Laodycei: Kanony, kan. XXIII. W: Schaff P.: Nicene and Post-Nicene Fathers. Ser. II. Vol. XIV. 2013, s. 281.

[2] Zob. Synod w Laodycei: Kanony, kan. XXIV. W: Tamże, s. 282.

[3] Zob. Statuta Ecclesiae Antiqua, X.

[4] Zob. Tamże; Vogel C.: Le Pontifical Romano-Germanique du dixiėme siėcle. Le Texte I. Vaticano: Biblioteca Apostolica Vaticana, 1963, s. 14-15.

[5] Zob. Rittner E.: Prawo Kościelne Katolickie. T. I. Lwów: 1878, s. 103-104; Tomasz z Akwinu: Suma teologiczna. T. XXXI. Przekł. Kostecki R. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy ,,Veiritas”, 1975, s. 100.

[6] Zob. Tomasz z Akwinu: Suma teologiczna. T. XXXI. Przekł. Kostecki R. Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy ,,Veiritas”, 1975, s. 88.

[7] Zob. Tamże, s. 89.

[8] Zob. Augustinus: Enarationes in psalmos, CXLIX, 7.

[9] Zob. Tamże.

[10] Zob. Amalariusz z Metzu: Dzieła. T. I. Red. Gacia T. Lublin: TN KUL, 2016, s. 239.

Tags: , , , , , ,

Przetłumacz stronę