Kilka słów o wykonywaniu psalmu responsoryjnego w czasie liturgii

Kilka słów o wykonywaniu psalmu responsoryjnego w czasie liturgii

Psalm responsoryjny jest medytacją nad usłyszanym słowem Bożym i stanowi integralną część liturgii słowa. Wykonuje więc go psałterzysta z miejsca proklamacji słowa Bożego (z ambony) w formie responsoryjnej (wierni odpowiadają refrenem) lub w sposób ciągły bez refrenu. OWMR w nr. 61 podaje, że śpiew ten powinien być wykonywany przez psałterzystę z ambony lub z innego odpowiedniego miejsca. Zapis ten jest usprawiedliwieniem dla praktyki śpiewania psalmu przez organistę. Jednakże warto zauważyć, że Ogólne Wprowadzenie do Lekcjonarza Mszalnego w nr. 22 wskazuje wprost na ambonę jako miejsce wykonywania psalmu. Zamiast psalmu można wyśpiewać graduał. Śpiew po czytaniu wykonuje się jednogłosowo, refren może być także realizowany wielogłosowo. Nie jest rzeczą przyjętą – pisze ks. I. Pawlak w Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II – aby czytanie mszalne było proklamowane przez zespół lektorów, tak więc podobnie w przypadku psalmu – nie powinien być wykonywany przez zespół śpiewaków, ale przez jedna osobę. Wśród cech, którymi powinien odznaczać się psałterzysta są: umiejętności śpiewu oraz poziom duchowy. Dlatego należy tutaj wskazać, że osoba wykonująca psalm nie powinna być przypadkowa, a oprócz zdolności muzycznych powinna prowadzić życie zgodne z duchem chrześcijańskim. Ponadto, jak mówi nr 102 OWMR psalmista powinien koniecznie posiąść sztukę wykonywania psalmodii oraz zdobyć umiejętność prawidłowej wymowy i dykcji. W tym miejscu należy także podkreślić, że niewłaściwą jest sytuacja, kiedy psalm responsoryjny wykonuje dziecko (szczególnie podczas uroczystości I komunii świętej). Dzieci nie są przygotowane do pełnionej funkcji kantora psalmu, a także celebracja I komunii świętej nie może stać się popisem dla rodziców i zebranej w kościele rodziny. 

Psalm podczas liturgii spełnia trzy funkcje: kerygmatyczną, medytacyjną i dialogową. Tę pierwszą realizuje, ponieważ jest on tekstem proklamującym słowo Boże. Śpiew psalmu jest zatem bardzo ważnym momentem, wprowadzającym nas na jedność z Chrystusem bądź wyrażającym jej pragnienie i staje się w ten sposób aktualizacją proklamowanego słowa w sercach wiernych, którzy poprzez uważne jego słuchanie wyrażają gotowość współpracy z Chrystusem. Tę drugą wyraża fakt, że psalm jest wezwaniem do pogłębionej refleksji usłyszanego słowa Bożego. OWMR 61: Po pierwszym czytaniu następuje psalm responsoryjny, który jest integralną częścią liturgii słowa oraz posiada wielkie znaczenie liturgiczne i duszpasterskie, gdyż sprzyja medytacji nad słowem Bożym(…) psalmista wykonuje wersety psalmu, podczas gdy cale zgromadzenie siedzi i słucha oraz uczestniczy w śpiewie poprzez refren. Postawa „siedzenia” i „słuchania” wprost naprowadza nas funkcję medytacyjną psalmu. Trzecia zaś wynika z kwestii odpowiedzi ludu (responsu) na usłyszane słowo Boże. 

Prawodawstwo liturgiczne podaje nam dwie formy wykonywania psalmu podczas liturgii: ciągły i responsorialny, który jest bardziej powszechny. Wykonywany w sposób ciągły w praktyce oznacza, że psalm może wykonać albo sam psalmista – bez przeplatania go refrenem – a wierni uczestniczą w nim tylko poprzez słuchanie, albo całe zgromadzenie liturgiczne. W sposobie responsorialnym możemy wyróżnić dwie formy wykonawcze: a capite (czyli refren podawany przez psałterzystę, który jest powtarzany przez zgromadzony lud po każdej zwrotce psalmu, a wersety śpiewane są przez kantora psalmu) oraz a latere (odmiana ta polega na dopowiadaniu tylko części responsu przez wiernych: Alleluja lub Zmiłuj się nad nami Panie). 

W wykonawstwie psalmów responsoryjnych należy zwrócić uwagę na dobór właściwej melodii do tekstu psalmu. Wynika to nie tylko z zasad językowych (dostosowania akcentu muzycznego do akcentu słownego), ale także z tego, że każda linia melodyczna niesie z sobą konkretny ładunek emocjonalny. Ks. Ireneusz Pawlak w Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, mówi o istnieniu 300 melodii. Jednakże można śmiało stwierdzić, że melodie do psalmów responsoryjnych są ciągle tworzone przez kolejnych kompozytorów. Melodie tego śpiewu swoje źródło mają zarówno w chorale gregoriańskim, w pieśniach kościelnych jak i w indywidualnej inwencji artysty. Należy stwierdzić, że melodie wykorzystując formę kontrafaktury raczej nie przyczyniają się do rozwoju muzyki liturgicznej, jednakże właściwie przekomponowane przez artystę i zatwierdzone przez komisję do spraw muzyki sakralnej mogą oddawać ducha proklamowanym tekstom liturgicznym. Ks. Piotr Wiśniewski w Psalm responsoryjny w liturgii mszalnej wskazuje, że najbardziej „poszkodowanymi” okresami w odniesieniu do melodii psalmów są okres Bożego Narodzenia i Wielkanocny, ze względu na nagminne wykorzystywanie w refrenie pierwszych wersów pieśni: Gdy śliczna Panna Zwycięzca śmierci

Wobec powyższych argumentów należy przyjąć podstawowe trzy zasady doboru melodii do tekstu psalmu responsoryjnego. Podanej poniżej punkty odnoszą się do służebnej roli muzyki względem tekstu liturgicznego:

  1. Zgodność akcentu wyrazowego w języku polskim z akcentem muzycznym.
  2. Zgodność melodii z tematyką psalmu.
  3. Zgodność melodii z okresem liturgicznym lub wydarzeniem dnia.

Dlatego też analizując poszczególne melodie psalmów i teksty liturgiczne należy wprost stwierdzić, że niektóre melodie nie będą nadawały się do wykonywania niektórych psalmów (np. przekomponowane kolędy w refrenie psalmu użyte podczas święta św. Szczepana, gdzie respons brzmi: W ręce Twe, Panie, składam ducha mego). 

Ks. Dorian Figołuszka

Tags: , , , , ,

Przetłumacz stronę