Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Obrzęd pojednania wielu penitentów z ogólną spowiedzią i rozgrzeszeniem – Przepisy obrzędowe

Obrzęd pojednania wielu penitentów z ogólną spowiedzią i rozgrzeszeniem – Przepisy obrzędowe

W celu przybliżenia wszystkich przepisów, dotyczących liturgii obrzędu pojednania wielu penitentów z ogólną spowiedzią i rozgrzeszeniem, przypominamy, że:

  1. Celebransem tego obrzędu może być prezbiter lub biskup, choć gdy są one sprawowane uroczyście (zwłaszcza w Wielkim Poście), to zaleca się w sposób szczególny, aby celebransem był biskup (CE, nr 638).
  2. Celebrans przywdziewa szaty potrzebne do odprawienia Mszy św. poza ornatem, w miejsce którego zakłada kapę (IGMR, nr 341). Jeśli celebransem jest biskup, to używa on mitry prostej i pastorału (CE, nr 639).
  3. Jeśli penitentów jest sporo, celebransowi mogą towarzyszyć również inni prezbiterzy, którzy przywdziewają albę i stułę lub komżę (nałożoną na strój duchowny) i stułę (CE, nr 639).
  4. Diakoni i świeccy usługujący przywdziewają szaty swego stanu (diakoni – alby, stuły i dalmatyki; świeccy usługujący – alby lub inną zatwierdzoną szatę; CE, nr 639).
  5. Obrzęd ten winien być poprzedzony nabożeństwem słowa Bożego (OP, nr 22).
  6. Cała liturgia rozpoczyna się od procesji wejścia, podczas której śpiewa się odpowiednią pieśń, nawiązującą do charakteru liturgii (OP, nr 23 i 48). Następnie celebrans (opuściwszy wezwanie do znaku krzyża) pozdrawia wiernych i (jeśli to konieczne) on sam lub diakon albo konkretny prezbiter wprowadza wiernych w celebrację (CE, nr 641).
  7. Tuż przed liturgią słowa odmawia się modlitwę Prosimy Cię, Panie, albo Ześlij, Panie. Jej wykonanie jest tożsame z wykonaniem kolekty (CE, nr 642).
  8. Następnie celebruje się liturgię słowa w zwykły sposób.
  9. (*) Pierwszy schemat liturgii słowa: I czytanie – 1 Pwt 5, 1-3. 6-7. 11-12. 16-21a. 6, 4-6; Śpiew – Ba 1, 15-22 (Ref.: 3, 2); II czytanie – Ef 5, 1-14; Werset przed Ewangelią – J 8, 12; Ewangelia – Mt 22, 34-40/J 13, 34-35. 15, 10-13.
  10. (**) Drugi schemat liturgii słowa: I czytanie – Iz 1, 10-18; Śpiew – Ps 50 (Ref.: 19a); II czytanie – Ef 4, 23-32; Werset przed Ewangelią – Mt 11, 28; Ewangelia – Mt 5, 1-12.
  11. Chociaż wyżej wspomniano o trzech czytaniach i śpiewach pomiędzy nimi, można – zależnie od okoliczności – odczytać tylko dwa lub jedno czytanie (w tym drugim przypadku będzie to tylko Ewangelia). Pomiędzy czytaniami (zamiast śpiewów) można zachować chwilę milczenia (CE, nr 643).
  12. Po Ewangelii wygłasza się homilię, która swą tematyką winna objąć charakter liturgii (OP, nr 25).
  13. Po homilii zachowuje się chwilę milczenia (CE, nr 644). Następnie należ pouczyć wiernych, aby wzbudzili żal za grzechy i postanowili poprawę oraz naprawienie szkód, a także chęć wyspowiadania się z grzechów ciężkich w sakramencie pokuty i pojednania w najbliżej możliwej chwili. Trzeba również nałożyć na penitentów pokutę (CE, nr 651).
  14. Diakon (lub inny obecny duchowny) wzywa penitentów, którzy stawiają się przed celebransem, klękają (lub: w Okresie Wielkanocnym i niedzielę – pochylają się) i odmawiają formułę spowiedzi powszechnej (CE, nr 543).
  15. Później odbywa się litania lub śpiew (OP, nr 55).
  16. Na koniec odmawia się modlitwę Pańską, po której celebrans wyciąga ręce nad penitentami i odmawia modlitwę: Bóg Ojciec, który nie chce śmierci grzesznika, po której zachęca wszystkich do dziękczynienia i (pomijając modlitwę na zakończenie) błogosławi zgromadzonych wiernych (CE, nr 656).
  17. Diakon natomiast odsyła wszystkich tymi słowami: Pan odpuścił wam grzechyIdźcie w pokoju Chrystusa (CE, nr 649).

Opr. Dawid Makowski

Tags: , , , , ,

Przetłumacz stronę