Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Reakcje biskupów świata na odnowę liturgiczną: Konferencja Episkopatu Kanady

Reakcje biskupów świata na odnowę liturgiczną: Konferencja Episkopatu Kanady

W trakcie wydania odpowiednich wytycznych odnoszących się do odnowionej liturgii, proszono Konferencje Episkopatów o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat przeprowadzanej reformy liturgicznej. Kwestionariusz miał zawierać trzy rubryki, które miano wypełnić: pierwsza dotyczyła elementów pozytywnych, druga negatywnych, a trzecia propozycji.

Biskupi kanadyjscy wskazywali na obecność w Kanadzie dwóch komisji liturgicznych, współpracujących ze sobą: pierwsza z nich dotyczyła regionów francuskojęzycznych, a druga angielskojęzycznych. Obydwa organy zatroszczyły się o właściwe wdrożenie w życie założeń otrzymanych ze Stolicy Apostolskiej dekretów, odnoszących się do używania języka narodowego w liturgii. W celu wdrożenia odnowy liturgicznej w diecezjach, organizowano sesje dla wiernych świeckich oraz wydano książkę na temat jej sensu i znaczenia, dołączając do niej dokumenty Soboru Watykańskiego II (1962-1965), Stolicy Apostolskiej i Konferencji Episkopatu Kanady. Publikowano także periodyk Krajowej Komisji Liturgicznej oraz wydano kilka ksiąg liturgicznych (dotyczących obrzędów z rytuału i sakramentu małżeństwa oraz mszału). Wskazano przy tym, że zmiana języka celebracji nie stanowiła problemu, lecz była nawet chwalona przez dziennikarzy oraz życzliwie przyjęta przez wiernych, którzy regularnie śpiewali ordinarium mszalne w języku narodowym. Jednak sam śpiew, a dokładniej zagadnienie muzyki sakralnej w nowej liturgii stanowiło złożony problem. Takim było też zbyt późne wydanie tekstów liturgicznych przez „Consilium” oraz publikowanie niektórych decyzji w mediach, bez powiadamiania o tym gremiów Konferencji Episkopatów (powodowało to zamieszanie informacyjne). Jeśli natomiast chodzi o trudności duszpasterskie, to dostrzegano problemy z odmawianiem prefacji przez duchowieństwo. Sugerowano więc organizowanie sesji krajowej członków komisji liturgicznych oraz ogólnokrajowej sesji publicznej dla wszystkich wiernych (duchownych, zakonników i świeckich), co też zadeklarowano uczynić w Kanadzie.

Myśl końcowa:

– 

Opr. Dawid Makowski

Na podstawie: Actuositas Coetuum Episcoporum, De primis gressibus instaurationis liturgicae, w: „Notitiae” 5 (1965), s. 124-126.

UWAGA: TEKST DOTYCZY LITURGII RYTU Z 1965 R. 
Szeroko na jego temat przeczytasz tutaj.

O reformie mówi wielu, ale czy zawsze opierają swoje zdanie na źródłach? Zbadajmy więc źródła!

Dawid Makowski

AUTOR SERII

Tags: , , , , , , , , , ,

Przetłumacz stronę