Obrzęd błogosławieństwa tych, którzy są wysłani w celu głoszenia Ewangelii – Pomoce obrzędowe

Obrzęd błogosławieństwa tych, którzy są wysłani w celu głoszenia Ewangelii – Pomoce obrzędowe

W celu przybliżenia wszelkich przepisów dotyczących dorocznego obrzędu błogosławieństwa tych, którzy są wysłani w celu głoszenia Ewangelii, przypominamy:

A. PRZEPISY OGÓLNE
  1. Szafarzem obrzędu jest duchowny: celebrans-prezbiter lub biskup (OBpol, 322).
  2. Liturgia może być sprawowana w połączeniu z liturgią słowa, albo w połączeniu z Mszą świętą (OBpol, 323).
B. OBRZĘD BŁOGOSŁAWIEŃSTWA POŁĄCZONY Z LITURGIĄ SŁOWA
  1. Gdy wszyscy się zgromadzą, do ołtarza z zakrystii wyrusza procejsa w składzie: ministrant z krzyżem, diakon z Ewangelią, inni ministranci, diakon i celebrans. Podczas procesji śpiewa się odpowiednią pieśń (OBpol, 324).
  2. W procesji podążają także ci, którzy mają otrzymać błogosławieństwo (OBpol, 325).
  3. Na początku celebrans wzywa do uczynienia znaku krzyża i pozdrawia zebranych (OBpol, 326-327). Następnie wyszła wprowadzenie do obrzędu, po którym odmawia modlitwę (OBpol, 328-329).
  4. W liturgii słowa odczytuje się lekcje z Mszy o rozszerzenie Ewangelii. Lekcje odczytują lektorzy lub diakoni. Pomiędzy czytaniami śpiewa się pslam lub zachowuje się chwilę ciszy (OBpol, 330).
  5. Przed odczytaniem Ewangelii osoby, które udają się na misje, zostają przedstawieni przez diakona ludowi: “Ksiądz N.N./Diakon N.N./Ojciec N.N. lub Brat N. N., zakonnik ze Zgromadzenia N./Siostra N.N. lub zakonnica N. N. ze Zgromadzenia N./N.N. wierny świecki zostaje posłany(a) do posługi w Kościele N.” (OBpol, 331). Można przy tym zastosować specjalną formę wywołania dla zakonników (OBpol, 332). Na wezwania diakona, odpowiada się: “Jestem” lub wykonuje się konrektny gest, np. powstanie ze swoich miejsc (OBpol, 333).
  6. Po Ewangelii wygłasza się homilię (OBpol, 334). Po niej natomiast wszyscy mający przyjąć błogosłaawieństwo, zbliżają się do celebransa i ustawiają się przed nim tak, by pozostali widzieli odbywający się obrzęd (OBpol, 335).
  7. Następnie odmawia się prośby, po których występuje modlitwa błogosławieństwa, podczas której celebrans może mieć wyciągnięte ręce w stronę misjonarzy (OBpol, 336-337). 
  8. Kolejnym obrzędem jest przekazanie krzyża nowo pobłogosławionym misjonarzom i pokropienie go wodą święconą (OBpol, 338-340).
  9. Na koniec obrzędu udziela się uroczystego błogosławieństwa, po którym można zaśpiewać odpowiednią pieśń (OBpol, 341-342).
C. OBRZĘD BŁOGOSŁAWIEŃSTWA PODCZAS MSZY
  1. Jeśli Mszę św. sprawuje się w niedziele Okresu Narodzenia Pańskiego, Okresu Zwykłego, w święta i wspomnienia, to wówczas można zamiast Mszy z dnia sprawować Mszę o ewangelizację ludów z jej czytaniami (OBpol, 343).
  2. Liturgia Mszy św. odbywa się tak, jak zwykle aż do Ewangelii (wyłącznie). Przed nią bowiem odbywa się obrzęd wywołania kandydatów do błogosławieństwa (OBpol, 346-348).
  3. Ewangelię winien odczytywać jeden z duchownych, którzy udają się na misje (OBpol, 349).
  4. W trakcie śpiewu przed Ewangelią dokonuje się zasypania kadzidła, opuszcza się jednak błogosławieństwo diakona lub prezbitera (w liturgii biskupa), na rzecz głośnego wypowiedzenia formuły: “Słowami i życiem zwiastujcie narodom Ewangelię, którą głosimy w tej świątyni Boga, aby objawić tajemnicę Chrystusa” (OBpol, 349).
  5. Następnie wygłaszana jest homilia (OBpol, 350).
  6. Po homilii misjonarze zbliżają się do celebransa, stając przy nim tak, aby nie zasłaniać wiernym przebiegu obrzędu, a ten z rozłożonymi rękoma odmawia modlitwę (OBpol, 351). 
  7. Później dokonuje się przekazania krzyża każdemu pobłogosławionemu, który także się kropi (OBpol, 352). Każdy przyjmuje krzyż, całuje go i powraca na swoje miejsce (OBpol, 353-354). W tym czasie można śpiewać antyfonę “Głoście cześć Pana wśród wszystkich narodów” z Psalmem 96 (OBpol, 355).
  8. Wygłasza się modlitwę powszechną, uwzględniając w niej prośby za misjonarzy (OBpol, 356).
  9. Misjonarze mogą przynieść do ołtarza w procesji eucharystycznej dary przeznaczone do sprawowania Mszy św. (OBpol, 357).
  10. Każdy z misjonarzy może przyjąć znak pokoju w formie pocałunku, przybywając do celebransa po wezwaniu do przekazania znaku pokoju (OBpol, 358).
  11. Po przyjęciu przez celebranska Komunii św., misjonarzy przystępują do Komunii św. pod obiema postaciami (OBpol, 359).
  12. Na koniec liturgii udziela się specjalnego, uroczystego błogosławieństwa (OBpol, 360).

Opr. Dawid Makowski

Tags: , , , , , ,

Przetłumacz stronę