Teologia IV Modlitwy Eucharystycznej – Postsanctus (cz. VI)

Teologia IV Modlitwy Eucharystycznej – Postsanctus (cz. VI)

Et sic, Pater sancte, mundum dilexísti, ut, compléta plenitúdine témporum, Unigénitum tuum nobis mítteres Salvatórem.

Ojcze święty, tak umiłowałeś świat, że gdy nadeszła pełnia czasów, zesłałeś nam swojego Jednorodzonego Syna, aby nas zbawił.

Następnie celebrans po raz trzeci w tej modlitwie określa Boga tytułem Ojca, gdy mówi: Ojcze święty, tak umiłowałeś świat[1]. W tym przypadku używa tego tytułu, aby wskazać na relację, jaka zachodzi między światem a Bogiem – dla stworzeń Bóg jest miłosiernym Ojcem, jak mówi Apostoł: „Błogosławiony niech będzie Bóg i Ojciec Pana naszego, Jezusa Chrystusa, Ojciec miłosierdzia” (2 Kor 1, 3). Bóg umiłował świat, to znaczy przyniósł mu dobra duchowe[2]. Ukochał go bowiem w swym Synu[3]. To właśnie Jego posłał na świat, a Ten przyszedł wtedy, gdy nadeszła pełnia czasów[4]. Jest On więc Ojcem także dlatego, że posyłając na świat swego Syna, pragnął tych, którzy Mu uwierzą, uczynić przybranymi dziećmi Bożymi[5]. Wszak mówi Pismo: „Wszyscy ci, których prowadzi Duch Boży, są synami Bożymi” (Rz 8, 14). Wiadomo, że ziemia wydała swój owoc, to znaczy Maryja porodziła Chrystusa[6]. Mówiąc o pełni czasów, ma się na myśli termin z góry ustalony przez postanowienie Boga[7]. Jego przybycie na świat Pan zapowiedział już w raju, gdy rzekł do węża: „Ono zmiażdży ci głowę” (Rdz 3, 15). We Wcieleniu zapowiedź stała się faktem[8]. Odwieczny Bóg w czasie stał się człowiekiem, tak iż jako człowiek nie istniał od początku, ale jako Bóg owszem, gdyż jako człowiek istniał od momentu Wcielenia[9]. Przyjście Chrystusa było dla świata zbawienne, ponieważ Bóg dostrzegał nędze człowieka, wynikającą z upadku pierwszych ludzi, przez co pragnął naprawić rodzaj ludzki, przygotowując go poprzez wiele wieków na odkupienie, dokonane w pełni czasu przez Boga-człowieka[10]. Co owa pełnia oznacza? Nic innego, jak czas łaski[11]. To wówczas Syn Boży zechciał nawiedzić świat poprzez swe cielesne narodziny, aby umrzeć i zmartwychwstać, a następnie pozostawić się swojemu ludowi w sakramentach Kościoła[12]. Eucharystia, czyli sakrament sakramentów, jest bowiem codziennym łamaniem chleba za zbawienie całego świata[13]. Niezmienna boskość Syna złączyła się w naturze człowieka, którą przyjął[14]. Jego cielesne przyjście na świat dokonało się niegdyś w Betlejem, a teraz jest ono obecne w liturgii Kościoła, która na sposób anamnezy wspomina i celebruje Jego nieustanne wkraczanie w historię[15]. Jego przyjście było dla człowieka zbawienne i jest takie nadal, ponieważ dzięki Niemu nastąpiło odkupienie[16]. Dokonało się to w misterium paschalnym, którego jednym ze znaków jest krzyż, będący zgorszeniem dla Żydów, a głupstwem dla niewierzących (por. 1 Kor 1, 23). Miłość udzielona pierwszemu człowiekowi, który odłączył się od Boga, została mu zwrócona przez Chrystusa, który pozostawił mu dowód największej miłości[17]. Tak więc w miejscu słabości człowieka, objawiła się moc Boga[18]. Słusznie bowiem mówi Apostoł, że łaska Boża udzieliła się o wiele obficiej, aniżeli grzech (por. Rz 5, 20).

Dawid Makowski

[1] MRpol, s. 329*.

[2] Zob. Alanus de Insulis: Distinctiones dictionum theologicalium, D (PL, CCX, 769).

[3] Zob. Alcuinus: Contra Felicem Urgellitanum, VII (PL, CI, 218).

[4] MRpol, s. 329*.

[5] Zob. Baronius, Cæsar: Dissertatio (PL, XCVIII, 945).

[6] Zob. Absalon Sprinckirsbacensis: Sermones, VII (PL, CCXI, 51).

[7] Zob. Adamus Perseniæ: Mariale, XLIII, 2 (PL, CCXI, 716).

[8] Zob. Hildefons Toletanus: De cognitione baptismi, IX (PL, XCVI, 115).

[9] Zob. Agobardus Lugdunensis: Liber de correctione antiphonarii, V (PL, CIV, 331).

[10] Zob. Beda Venerabilis: Allegorica expositio in Samuelem,  II, 5 (PL, XCI, 573).

[11] Zob. Bruno Carhusianorum: Expositio in epistolas Pauli (PL, CLIII, 320).

[12] Zob. Eugyppius Africæ: Thesaurus, XXVI (PL, LXII, 759).

[13] Zob. Abbaudus Abbas: De fractione corporis Christi (PL, CLXVI, 1343).

[14] Zob. Facundus Hermianensis: Pro defensione trium capitulorum, VI, 4 (PL, LXVII, 669).

[15] Zob. Fulgentius Ruspensis Episcopus: De incarnatione filii Dei, IX (PL, LXV, 578).

[16] Zob. Godefridus Admontensis: Homiliæ dominicales, III (PL, CLXXIV, 34).

[17] Zob. Haymo Halberstatensis: Commenatria in Cantica (PL, CCXVI, 706).

[18] Zob. Godefridus Admontensis: Homiliæ dominicales, XLII (PL, CLXXIV, 280).

Tags: , , , , , , , , ,

Przetłumacz stronę