Wielki Tydzień – Zestawienie obrzędów

Wielki Tydzień – Zestawienie obrzędów

NIEDZIELA PALMOWA
Pre-1955
NIEDZIELA PALMOWA
1955
NIEDZIELA PALMOWA
2002

Poprzedza ją aspersja.

Opuszcza się aspersję.

Lud w kościele.

Gałązki zakryte na stole po stronie epistoły lub na środku przed ołtarzem.

Lud w kościele głównym lub w mniejszym.

Gałązki zakryte na stole w prezbiterium lub

w rękach wiernych.

Lud mniejszym kościele lub poza głównym kościołem.

Wierni trzymają gałązki w rękach

Fioletowa kapa; Dk. i Sdk. ­­– podwinięte ornaty.

Czerwona kapa. Dk – dalmatyka, Sdk – tunicela

Czerwona kapa lub ornat. Dk – dalmatyka.

Po aspersji dk. i sdk. manipularze.

Ant. Hosanna Filio David.  Odkrywa się gałązki.

Ant. Hosanna Filio David.  Odkrywa się gałązki.

Ant. Hosanna Filio David lub inny śpiew

Ucałowanie ołtarza.

Kapłan czyta Ant. – mszał po stronie lekcji

Wejście do prezbiterium.

Kapłan przy stole zwrócony do wiernych

Przyjście na miejsce

Znak krzyża, pozdrowienie, pouczenie

Modlitwa (w stronę ołtarza) Deus, quem diligere…

Subdiakon zdejmuje ornat

Subdiakon – Lekcja (Wj 15, 27; 16, 1-7).

Kapłan czyta wszystko włącznie z Ewangelią

Responsorium. Subdiakon – ornat

Diakon zdejmuje ornat i zakłada szeroką stułę.

Diakon ­– Ewangelia (Mt 21, 1-9) jak w Mszy (zasypanie kadzidła po stronie lekcji).

Diakon okadza kapłana.

Diakon – ornat; zdejmuje się manipularze

Błogosławieństwo gałązek – w stronę ołtarza Pierwsza modlitwa: Auge fidem.

PrefacjaSanctus

Pięć modlitw: 1) Petimus, Domine…; 2) Deus qui dispersa…; 3) Deus, qui miro…; 4) Deus, qui per olivae; 5) Benedic quaesumus

Błogosławieństwo gałązek – w stronę ludu

 

 

 

 

Jedna modlitwa: Benedic quaesumus.

Błogosławieństwo gałązek

Jedna z dwóch modlitw:

 Omnípotens sempitérne Deus albo: Auge fidem

Zasypanie kadzidła,

Trzykrotne pokropienie: Asperges me, Domine…

Trzykrotne okadzenie w ciszy

Trzykrotne pokropienie w ciszy.

Zasypanie kadzidła,

Trzykrotne okadzenie w ciszy

Pokropienie w ciszy

Zakończenie błogosławieństwa

Modlitwa: Deus, qui Fillium tuum.

Rozdanie gałązek – w stronę ludu

Śpiew Antt. Pueri Hebraeorum, portantes… oraz 
Pueri Hebraeorum, vestimenta

Powtarza się jeśli trzeba

Rozdanie gałązek – w stronę  ludu

Śpiew Antt. Pueri Hebraeorum, portantes… oraz

Pueri Hebraeorum, vestimenta

razem z wersami psalmu

Obmycie rąk w ciszy.

Wynosi się stół.

Obmycie rąk w ciszy.

Zakończenie rozdawania palm:

Modlitwa: Omnipotens, sempiterne Deus

Ucałowanie ołtarza

Diakon – Ewangelia (Mt 21, 1-9) jak we Mszy

Diakon nie okadza kapłana.

Diakon – Ewangelia (rok A, B, C)

Może być krótka homilia.

Zasypanie kadzidła.

Diakon wzywa: Procedamus in pace

Zasypanie kadzidła.

Diakon wzywa: Procedamus in pace

Kapłan lub diakon, lub ktoś inny wzywa: Imitemur… lub Procedamus in pace

Krzyż procesyjny zasłonięty ozdobiony palmami

Krzyż procesyjny odsłonięty

Krzyż procesyjny ozdobiony palmami

Śpiew 6. Antt.: Cum appropinquaret…; Cum audisset…; Ante sex dies…; Occurrunt turbae…; Cum Angelis…; Turba multa…

Śpiew 7 Antt.: Occurrunt turbae…; Cum Angelis…; Turba multa…; Coeperunt omnes…, Omnes collaudant…, (z psalmem 147); Fulgentibus palmis; Ave Rex noster; a także hymn Gloria laus et honor lub inny śpiew

Śpiew 2. Antt.: z psalmami: Pueri Hebraeorum, portantes (Ps 24); oraz: Pueri Hebraeorum, vestimenta , (Ps 46). lub inne pieśni

Stacja przed drzwiami

Kantorzy w kościele: Gloria, laus et honor

Zgromadzeni na zewnątrz odpowiadają.

Subdiakon uderza trzonem krzyża w drzwi.

Drzwi się otwierają.

Wejście do kościoła Ant: Ingrediente Domino.

Jeśli jest stacja środku: Ant. Pueri Hebraeorum, portantes

Wejście do kościoła Ant: Ingrediente Domino.

Wejście do kościoła Hymn: Gloria laus et honor

Jeśli jest stacja: Krzyż jest odkryty. Wszyscy klęczą.

Trzykrotne dotknięcie palmą krzyża.

Śpiew (3x, coraz wyżej): Ant. Scriptum est enim.

Ukazanie krzyża. Śpiew (dwukrotnie): O Crux, ave

Za trzecim razem: Te fons salutis

Okadzenie krzyża. Ucałowanie przez kapłana

Wersety z modlitwą: Deus, qui nos regendo

Kontynuacja procesji – Ant: Ingrediente Domino.

Kapłan na najwyższym stopniu zwrócony do ludu Modlitwa na koniec procesji: Domine Iesu Christe…

Zmienia się kapę na fioletowy ornat.

Zakłada się manipularze.

Modlitwy u stopni ołtarza.

Kolekta: Omnipotens sempiterne Deus

Zmienia się czerwone szaty na fioletowe do Mszy.

Ucałowanie ołtarzaokadzenie

Kolekta: Omnipotens sempiterne Deus

Ucałowanie ołtarza i okadzenie.

Zmienia się kapę na czerwony ornat.

 

Kolekta: Omnipotens sempiterne Deus

W czasie Pasji i Ewangelii trzyma się palmy.

Pasja po stronie Ewangelii.

W czasie Pasji nie trzyma się palm

Pasja po stronie Ewangelii.

Pasja w stronę ludu

Kapłan czyta po cichu Pasję po stronie lekcji, potem słucha śpiewu (Mt 26, 1- 75; 27, 1-66)

Nie odmawia się Munda cor, ani nie prosi o błogosławieństwo

Kapłan słucha Pasji (Mt 26, 36-75; 27, 1-60)

 

Odmawia się Munda corprosi o błogosławieństwo

Bez świec i kadzidła

Kapłan słucha Pasji (rok A, B, C – wersje dłuższe lub krótsze)

Diakoni proszą o błogosławieństwo.

Bez świec i kadzidła

Kapłan czyta Ewangelię po stronie Ewangelii,

Diakon – Ewangelia jak zwykle (bez świec)

Męka Pańska zastępuje Ewangelię Mszy.

Męka Pańska zastępuje Ewangelię Mszy.

Sekreta: Concede quaesumus Domine

Prefacja: O Krzyżu

Postcomunio: Per huius, Domine

Ostatnia Ewangelia jak zwykle

Sekreta: Concede quaesumus Domine

Prefacja: o Krzyżu

Postcomunio: Per huius, Domine

Bez ostatniej Ewangelii

Super oblata: Per Unigeniti tui passionem

Prefacja: na Niedzielę Palmową

Postcomunio: Sacro múnere satiáti,

WIELKI CZWARTEK

Pre-1955: In Coena Domini

WIELKI CZWARTEK

1955: In Cena Domini

WIELKI CZWARTEK

2002: In Cena Domini

Na ołtarzu kwiaty

Krzyż zakryty białą zasłoną.

Na ołtarzu kwiaty

Krzyż zakryty białą zasłoną.

Na ołtarzu kwiaty stosownie do powagi dnia.

Krzyż może być zakryty lub odkryty.

Tabernakulum nie musi być puste.

Konsekruje się trzy hostie: (1. do Mszy; 2. na Wielki Piątek; 3. do wystawienia w Grobie Pańskim)

Tabernakulum ma być puste

Konsekruje się: 1) hostie do Komunii duchowieństwa i wiernych; 2) hostię do wystawienia w Grobie Pańskim

Tabernakulum ma być puste

Konsekruje się: 1) hostie do Komunii duchowieństwa i wiernych; 2) hostię do wystawienia w Grobie Pańskim

Szaty białe. Ornat, dalmatyka, tunicela.

Duchowni w chórze w strojach chórowych

Szaty białe. Ornat, dalmatyka, tunicela.

Kapłani i diakoni w chórze zakładają białe stuły

Szaty białe. Ornat, dalmatyka.

Kapłani mogą koncelebrować Mszę.

Procesja. Introit Nos autem gloriari.

Procesja. Introit Nos autem gloriari..

Procesja. Ant. Nos autem gloriari lub inna pieśń.

Modlitwy u stopni ołtarza (bez Psalmu 42)

Confiteor

Ucałowanie ołtarza i okadzenie

Modlitwy u stopni ołtarza (bez Psalmu 42)

Confiteor

Ucałowanie ołtarza i okadzenie

Ucałowanie ołtarza i okadzenie

Znak krzyża i pozdrowienie

Akt pokuty

Śpiew Kyrie, kapłan czyta Introit i Kyrie.

Kapłan intonuje Gloria. Dzwonią dzwonki.

Dzwony i organy milkną

Śpiew Kyrie, kapłan czyta Introit i Kyrie.

Kapłan intonuje Gloria. Dzwonią dzwonki

Dzwony i organy milkną

Śpiew Kyrie (jeśli nie użyto tropów)

Kapłan lub kantor intonuje Gloria. Dzwonią dzwonki.

Dzwony milkną; organy do podtrzymania śpiewu

Kolekta: Deus a quo et Judas

Kolekta: Deus a quo et Judas

Kolekta: Sacratíssimam, Deus, frequentántibus Cenam

Subdiakon – epistoła (1 Kor, 11, 20-32).

Kapłan czyta po cichu epistołę i graduał

Subdiakon – epistoła (1 Kor, 11, 20-32).

Kapłan słucha siedząc.

Lektor – pierwsze czytanie (Wj 12, 1-8. 11-14)

Chór – Graduał. Kapłan czyta po cichu Ewangelię.

Chór – Graduał

Psałterzysta – Psalm responsoryjny.

Lektor – drugie czytanie (1 Kor, 11, 23-26)

Chór – Aklamacja przed Ewangelią

Diakon – Ewangelia (J 13, 1-15)

Diakon – Ewangelia (J 13, 1-15)

Diakon Ewangelia (J 13, 1-15)

Można wykonać obrzęd umycia nóg

12 mężczyzn w prezbiterium lub w nawie kościoła

Bez manipularzy. Bez ornatu

Można wykonać obrzęd umycia nóg

Mężczyźni w miejscu przygotowanym

Jeśli trzeba bez ornatu.

Antt. z psalmami: Mandatum novum, Postquam surrexit Dominus; Dominus Iesus; Domine tu mihi; Si ego, Dominus; In hoc cognoscen; Maneant in vobis;
Ubi caritas et amor zawsze na koniec

Antt. Postquam surrexit Dominus; Dominus Iesus; Domine tu mihi; Si ego, Dominus; In hoc cognoscen; Mandatum novum; Maneant in vobis;

Obmycie rąk w ciszy

Zakłada się ornat i manipularze.

Obmycie rąk w ciszy

Zakłada się ornat, jeśli go zdjęto

Przed środkiem ołtarza w stronę ludu: Pater noster z wersetami, i modlitwa: Adesto, Domine, quaesumus

Modlitwa wiernych

Ofiarowanie darów.

Sekreta: Ipse tibi, quǽsumus, Dómine

Prefacja: O świętym krzyżu

Własne części kanonu

Obrzędy Komunii:

Agnus Dei jak zwykle

Bez znaku pokoju, trzy modlitwy przed Komunią

Ofiarowanie darów.

Sekreta: Ipse tibi, quǽsumus, Dómine

Prefacja: O świętym krzyżu

Własne części kanonu

Obrzędy Komunii:

Agnus Dei z potrójnym Miserere nobis

Bez znaku pokoju i bez modlitwy:

Domine Iesu Christe, qui dixisti

Przygotowanie darów.

Może być procesja z darami dla ubogich.

Śpiew: Ubi caritas lub inny

Super oblata: Concéde nobis, quǽsumus, Dómine

Prefacja: 1. o Najświętszym Sakramencie

Własne części kanonu, (jeśli się go używa)

Obrzędy Komunii jak zwykle:

Dwie konsekrowane Hostie umieszcza się w drugim kielichu, przykrywa palką i odwróconą pateną. Kielich przewiązuje się białym welonem

Komunia Święta. Duchowni w białych stułach

 

Komunia Święta.

Ant. Dominus Iesus, w razie potrzeby z psalmami

Komunia Święta. Zabiera się Komunię dla chorych. Ant. Hoc corpus

Po Komunii puszki do tabernakulum,

na ołtarzu kielich z Hostiami.

Puryfikacja i ablucja jak zwykle.

Po Komunii na ołtarzu puszka z Komunikantami i Hostią do wystawienia w Grobie Pańskim.

Puryfikacja i ablucja jak zwykle

Po Komunii na ołtarzu puszka z Komunikantami i Hostią do wystawienia w Grobie Pańskim.

Puryfikacja jak zwykle

Mszę dalej odprawia się tak jak

wobec wystawionego Najświętszego Sakramentu.

Comunio: Dominus Iesus

Postcomunio: Refécti vitálibus

Mszę dalej odprawia się tak jak

wobec wystawionego Najświętszego Sakramentu.

Kapłan czyta Ant. Dominus Iesus

Postcomunio: Refécti vitálibus

Modlitwa po komunii: Concéde nobis, omnípotens

Diakon – Ite missa est

Kapłan odmawia Placeat

Udziela się błogosławieństwa

Odczytuje się Ostatnią Ewangelię

Diakon – Benedicamus Domino

Kapłan odmawia Placeat

Pomija się błogosławieństwo

Pomija się Ostatnią Ewangelię

Opuszcza się wszystkie obrzędy zakończenia

Bez manipularzy. Kapłan zmienia ornat na kapę.

Bez manipularzy. Kapłan zmienia ornat na kapę.

Dwie kadzielnice

Świece dla uczestników chóru

Krzyż procesyjny zasłonięty na fioletowo

Diakon podaje Najświętszy Sakrament

klęczącemu kapłanowi

Śpiewa się Pange lingua

Dwie kadzielnice

Świece dla uczestników chóru

Krzyż procesyjny zasłonięty na fioletowo

Celebrans sam bierze Najświętszy Sakrament

z ołtarza

Śpiewa się Pange lingua

Dwie kadzielnice

Świece dla uczestników chóru

Krzyż procesyjny

Celebrans sam bierze Najświętszy Sakrament

z ołtarza

Śpiewa się Pange lingua, lub inny śpiew

Kielich z Hostiami składa się w odpowiednim miejscu w kaplicy lub na bocznym ołtarzu ozdobionym zasłonami i światłem. Są kwiaty. Nie ma relikwii ani obrazów świętych

Puszkę z Najświętszym Sakramentem składa się w odpowiednim miejscu w kaplicy lub na bocznym ołtarzu ozdobionym zasłonami i światłem. Są kwiaty. Nie ma relikwii ani obrazów świętych

Najświętszy Sakrament składa się w odpowiednim miejscu w kaplicy lub w jakiejś części kościoła odpowiednio ozdobionym

Okadzenie i zamknięcie tabernakulum.

Powrót do zakrystii w ciszy

W małych kościołach opuszcza się nieszpory.

Okadzenie i zamknięcie tabernakulum.

Powrót do zakrystii w ciszy

Okadzenie i zamknięcie tabernakulum.

Powrót do zakrystii w ciszy

Zasłona krzyża ołtarzowego fioletowa.

Recytuje się nieszpory przy zapalonych świecach

Opuszcza się nieszpory

Opuszcza się nieszpory

 

Pod koniec nieszporów wynosi się puszkę z  tabernakulum głównego ołtarza.

Kapłan lub diakon przenosi pozostałe puszki jeśli pozostały w tabernakulum głównego ołtarza

Obnażenie ołtarza.

Kapłan i diakon – fioletowe stuły. Subdiakon w albie.

Obnażenie ołtarza.

Kapłan i diakon – fioletowe stuły. Subdiakon w albie.

Kapłan intonuje bez śpiewu Ant. Diviserunt sibi

Chór recytuje psalm.

Kapłan z dk. i sdk. zdejmują obrusy,

akolici gaszą świece; pozostają świece i krzyż.

Kapłan intonuje bez śpiewu Ant. Diviserunt sibi

Chór recytuje psalm.

Kapłan z dk. i sdk. zdejmują obrusy,

akolici gaszą świece; pozostają świece i krzyż

Inne ołtarze może obnażyć inny kapłan

Inne ołtarze obnaża celebrans z dk. i sdk.

Przy głównym ołtarzu powtarza się antyfonę.

Powrót w ciszy do zakrystii

Przy głównym ołtarzu kapłan powtarza antyfonę.

Powrót w ciszy do zakrystii

Zasłona krzyża ołtarzowego fioletowa.

W chórze Kompleta bez świec i śpiewu.

W odpowiednim czasie po liturgii

obnaża się ołtarze i wynosi krzyże z kościoła,

a te które muszą zostać – zasłania się.

Może być obrzęd umycia nóg.

Bezpośrednio po obnażeniu ołtarzy albo później Kapłan – fioletowa stuła i kapa

Dk i sdk białe szaty (razem z manipularzami)

Obmycie nóg może się dokonać poza Mszą, poprzedza je wtedy śpiew Ewangelii (J 13, 1-15)

Pokłon/Ucałowanie ołtarza

Diakon – Ewangelia jak we Mszy  (J 13, 1-15)

Diakon i subdiakon zdejmują manipularze,

Kapłan zdejmuję kapę i przepasuje się ręcznikiem

Antt. z psalmami: Mandatum novum, Postquam surrexit Dominus; Dominus Iesus; Domine tu mihi; Si ego, Dominus; In hoc cognoscen; Maneant in vobis; Benedicta sit;  Ubi caritas et amor

Obmycie rąk w ciszy i założenie kapy

Przed środkiem ołtarza w stronę ludu Pater noster
z wersetami i modlitwa: Adesto, Domine, quaesumus

WIELKI PIĄTEK

Pre-1955: In Parasceve

WIELKI PIĄTEK

1955: In Passione et Morte Domini

WIELKI PIĄTEK

2002: In Passione Domini

Tabernakulum jest puste

Ołtarz bez obrusów

Sześć świec z żółtego wosku (niezapalone),

krzyż ołtarzowy zasłonięty na fioletowo lub czarno

Tabernakulum jest puste

Ołtarz bez obrusów

bez świec, bez krzyża;

Tabernakulum jest puste

Ołtarz bez obrusów

bez świec, bez krzyża

Przed ołtarzem brak dywanów,

fioletowe poduszki do prostracji

Przed ołtarzem brak dywanów,

fioletowe poduszki do prostracji

Kapłan – czarny ornat

Diakon i subdiakon – czarne podwinięte ornaty

Manipularze

Duchowieństwo w strojach chórowych

Kapłan – czarna stuła

Diakon – czarna stuła, subdiakon – alba

Bez manipularzy

Duchowieństwo w strojach chórowych

Kapłan – czerwony ornat

Diakon – czerwona dalmatyka

Duchowieństwo w strojach chórowych

Wejście w ciszy.

Bez kadzidła ani świec

Kapłan kłania się przed krzyżem ołtarzowym

Pozostali przyklękają przed krzyżem ołtarzowym

Wejście w ciszy.

Bez kadzidła ani świec

Wszyscy kłaniają się ołtarzowi.

Wejście w ciszy.

Bez kadzidła, krzyża ani świec.

 

Wszyscy kłaniają się ołtarzowi.

Kapłan, diakon i subdiakon padają na twarz

Pozostali klękają.

Kapłan, diakon i subdiakon padają na twarz

Pozostali klękają i pochylają się głęboko

Kapłan i diakon padają na twarz lub klękają

Pozostali klękają.

Rozkłada się jeden obrus; mszał po stronie lekcji

Kapłan, diakon i subdiakon wstają.

Pozostali klęczą

Sam kapłan wstaje, diakon i subdiakon klęczą

Pozostali się prostują lecz dalej klęczą

Wszyscy wstają.

Ucałowanie ołtarza

 

 

 

Przed stopniami, w stronę ołtarza,  ręce złożone Modlitwa: Deus, qui peccati veteris

Z miejsca przewodniczenia, w stronę ludu, ręce rozłożone modlitwa: Reminíscere miseratiónum albo: Deus, qui peccati veteris

Zabiera się poduszki służące do prostracji

Zabiera się poduszki służące do prostracji

Chór siada.

Kapłan po cichu czyta lekcję i traktus

Lektor – lekcja (Oz 6, 1-6) ze zwykłego miejsca.

Bez tytułu i odpowiedzi Deo gratias

Kapłan, diakon i subdiakon siadają.

Lektor – lekcja (Oz 6, 1-6) z pulpitu w prezbiterium.

Bez tytułu i odpowiedzi Deo gratias

Wszyscy siadają.

Lektor – pierwsze czytanie (Iz 52, 13 – 53,12)

Rozpoczyna się tytułem i kończy aklamacją.

Chór – traktus

Chór – responsorium;

Kapłan siedząc czyta po cichu

Psałterzysta – psalm (Ps 31)

Kapłan przy mszale: Oremus

Diakon – Flectamus genua,

Wszyscy oprócz kapłana klękają

SubdiakonLevate; wszyscy wstają

Kapłan – modlitwa (ręce rozłożone):

Deus a quo et Judas

Kapłan przy krześle: Oremus

Diakon – Flectamus genua,

Wszyscy włącznie z kapłanem klękają

DiakonLevate; wszyscy wstają

Kapłan – modlitwa (ręce złożone):

Deus a quo et Judas

Subdiakon zdejmuje ornat

Kapłan czyta lekcję i traktus po cichu.

Subdiakon – lekcja (Wj 12, 1-11) ze zwykłego miejsca.

Bez tytułu, Deo gratias, i pocałunku dłoni kapłana

Subdiakon śpiewa lekcję (Wj 12, 1-11) z pulpitu

Bez tytułu, Deo gratias, i pocałunku dłoni kapłana

Lektor – drugie czytanie (Hbr 4, 14-16; 5, 7-9)

Rozpoczyna się tytułem i kończy aklamacją.

Chór – traktus, subdiakon – ornat

Chór traktus

Chór – aklamacja przed Ewangelią

Pasja – trzech diakonów po stronie Ewangelii

Alby, czarne stuły i manipularze

Nie proszą o błogosławieństwo

Pasja – trzech diakonów po stronie Ewangelii

Alby, czarne stuły

Proszą o błogosławieństwo

Pasja – diakoni lub lektorzy

Diakoni – czerwone stuły

Diakoni (nie lektorzy) proszą o błogosławieństwo

Pasja (J 18, 1-40; 19; 1-37)

Kapłan czyta Pasję po stronie lekcji.

Ewangelia – (J 18, 1-40; 19; 1-42) 

bez podziału na Pasję i Ewangelię

Kapłan słucha Pasji przy krześle

Ewangelia – (J 18, 1-40; 19; 1-42)

bez podziału na Pasję i Ewangelię

Kapłan słucha Pasji przy miejscu przewodniczenia

Śpiewający Pasję wychodzą.

Diakon zdejmuje ornat i zakłada szeroką stułę.

Munda cor; bez Iube, domne, benedicere

Ewangelia (J 19, 38-42) – bez kadzidła, świec,

bez pozdrowienia i pocałunku księgi na końcu

Kapłan – czarna kapa.

Diakon – dalmatyka, subdiakon – tunicela.

Rozkłada się jeden obrus; mszał na środku ołtarza

Kapłan po stronie lekcji. Dk. i  sdk. za nim.

Wszyscy stoją.

Ucałowanie ołtarza; dk. i sdk. po bokach kapłana

Wszyscy stoją

Kapłan – miejsce przewodniczenia lub przy ołtarzu; Diakon na ambonie

Pozostali stoją lub klęczą

Kapłan – wezwanie Oremus, dilectissimi… Oremus.

Diakon – Flectamus genua;

Wszyscy klękają. Modlitwa w ciszy

SubdiakonLevate; Wszyscy wstają.

Modlitwa (ręce rozłożone): 1. Pro sancta Ecclesia

Kapłan – wezwanie Oremus, dilectissimi… Oremus.

Diakon – Flectamus genua;

Wszyscy klękają. Modlitwa w ciszy

DiakonLevate; Wszyscy wstają.

Modlitwa (ręce rozłożone): 1. Pro sancta Ecclesia

Diakon – wezwanie Oremus, dilectissimi…

Diakon może wezwać Flectamus genua;

Wszyscy klękają. Modlitwa w ciszy

Diakon może wezwać Levate; Wszyscy wstają.

Kapłan – modlitwa (ręce rozłożone)

1. Pro sancta Ecclesia

Kolejność modlitw: 1. Pro ecclesia; 2. Pro papa; 3. Pro omnibus ordinibus gradibusque fidelium;  4. Pro imperatore – należy opuścić; 5. Pro catechumenis; 6. Pro fidelium necessitatibus; 7. Pro haereticis et schismaticis; 8. Pro conversione Iudaeorum opuszcza się Oremus, Flectamus genua, Levate oraz Amen na koniec; 9. Pro conversione infidelium;

Kolejność modlitw: 1. Pro ecclesia; 2. Pro papa; 3. Pro omnibus ordinibus gradibusque fidelium; 4. Pro res publicas moderantibus; 5. Pro catechumenis; 6. Pro fidelium necessitatibus; 7. Pro unitate Ecclesiae; 8. Pro conversione Iudaeorum 9. Pro conversione infidelium;

Kolejność modlitw: 1. Pro ecclesia; 2. Pro papa; 3. Pro omnibus ordinibus gradibusque fidelium; 4. Pro catechumenis; 5. Pro unitate christianorum; 6. Pro conversione Iudaeorum; 7. Pro iis qui in Christum non credunt; 8. Pro iis qui in Deum non credunt; 9. Pro rempublicam moderantibus; 10. Pro tribulatis

Dywan i poduszka do adoracji krzyża w prezbiterium

Kapłan, diakon i subdiakon – do krzeseł.

Kapłan, diakon i subdiakon – do krzeseł.

Kapłan i subdiakon zdejmują ornaty.

Kapłan zdejmuje kapę, dk – dalmatykę, sdk. – tunicelę.

Kapłan i subdiakon – przed stopnie ołtarza po stronie lekcji i w stronę ludu

Diakon przynosi z ołtarza krzyż.

Diakon – do zakrystii.

Procesja – krzyż zasłonięty fioletową zasłoną.

Kapłan i subdiakon – przed stopnie ołtarza

na środek w stronę ludu

W pierwszej formie ukazania krzyża:

Diakon – do zakrystii.

Procesja – krzyż zasłonięty fioletową zasłoną.

Kapłan – przed ołtarzem w stronę ludu

Krzyż – przed stopnie po stronie lekcji

Kapłan odsłania górne ramię krzyża Ecce lignum crucis. Dk. i sdk. kontynuuje. Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają.

Kapłan odsłania górne ramię krzyża Ecce lignum crucis. Dk. i sdk. kontynuuje. Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają.

Kapłan odsłania górne ramię krzyża Ecce lignum crucis. Diakon albo chór kontynuuje.

Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają.

Krzyż – przed ołtarz po stronie lekcji w stronę ludu

Krzyż – przed ołtarz po stronie lekcji w stronę ludu

Kapłan odsłania prawe ramię krzyża Ecce lignum crucis w wyższej tonacji

Dk. i sdk. kontynuuje. Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają.

Kapłan odsłania prawe ramię krzyża Ecce lignum crucis w wyższej tonacji

Dk. i sdk. kontynuuje. Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają..

Kapłan odsłania prawę ramię krzyża Ecce lignum crucis. Diakon  albo chór kontynuuje.

Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają

Krzyż – na środek ołtarza w stronę ludu

Krzyż – na środek ołtarza w stronę ludu

Kapłan odsłania cały krzyż Ecce lignum crucis
w wyższej tonacji

Dk. i sdk. kontynuuje. Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają.

Kapłan odsłania cały krzyż Ecce lignum crucis
w wyższej tonacji

Dk. i sdk. kontynuuje. Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają.

Kapłan odsłania cały krzyż Ecce lignum crucis. Diakon albo chór kontynuuje.

Chór Venite adoremus

Wszyscy klękają na chwilę, po czym wstają.

Kapłan – sam zanosi krzyż na poduszkę,

Kapłan – przekazuje krzyż usługującym na najwyższym stopniu ołtarza

Kapłan  – przenosi krzyż do wejścia do prezbiterium i tam pozostawia lub przekazuje usługującym

Odkrywa się wszystkie krzyże w kościele

Chór Improperia oraz Crux fidelis

Odkrywa się wszystkie krzyże w kościele

Chór Improperia,. Na koniec Sempiterna sit gloria

Ant. Crucem tuam; Improperia; Crux Fidelis i inne

Kapłan, diakon i subdiakon zdejmują manipularze oraz buty

Kapłan, diakon i subdiakon, jeśli to możliwe zdejmują buty.

Kapłan według uznania zdejmuje ornat i buty

Kapłan pierwszy adoruje krzyż

Trzykrotnie przyklęka na dwa kolana,

za ostatnim razem całuje krzyż

Kapłan pierwszy adoruje krzyż

Trzykrotnie przyklęka na jedno kolano,

za ostatnim razem całuje krzyż

Kapłan pierwszy adoruje krzyż

Jeden raz przyklęka na jedno kolano

lub oddaje cześć w inny sposób, np. pocałunkiem

Kapłan – do krzesła, zakłada buty, manipularzornat Obmycie rąk według uznania

Adoracja krzyża: diakon i subdiakon oraz reszta chóru (bez butów jeśli jest taki zwyczaj)

Kapłan – do krzesła i zakłada buty.

Adoracja krzyża: diakon i subdiakon oraz reszta chóru (bez butów jeśli jest taki zwyczaj)

Kapłan – miejsce przewodniczenia, zakłada buty
ornat (jeśli wcześniej zdjął)

Adoracja krzyża: diakon, duchowieństwo, ministranci oraz wierni

Diakon i subdiakon – do krzeseł, zakładają buty, manipularze, subdiakon również ornat.

Diakon i subdiakon – do krzeseł i zakładają buty

Kapłan, diakon i subdiakon recytują naprzemiennie Improperia

Kapłan, diakon i subdiakon słuchają śpiewu

Wierni adorują krzyż w prezbiterium

lub inny kapłan w czarnej stule przenosi go

poza prezbiterium.

Krzyż przenosi się do wejścia do prezbiterium,

dla adoracji przez wiernych

Zapalenie świec świece na ołtarzu

Diakon – korporał i puryfikaterz na ołtarz

Wszyscy klęczą.

Diakon – krzyż na ołtarz.

Usuwa się dywan i poduszkę

Wszyscy stoją.

Usługujący – krzyż na środek ołtarza.

Świece na ołtarzu

Diakon lub usługujący – krzyż do ołtarza

Świece – na ołtarzu, obok lub przy krzyżu

Kapłan i diakon zdejmują czarne stuły.

Kapłan zakłada fioletowy ornat

Diakon – dalmatykę, subdiakon – tunicelę

Diakon – korporał i puryfikaterz na ołtarz.

Rozkłada się obrus, korporał; mszał na ołtarzu

Procesja do miejsca przechowania. 

Z udziałem duchowieństwa; krótszą drogą.

Odsłonięty krzyż, świece, dwie kadzielnice;

Diakon i usługujący – do miejsca przechowania.

Diakon i usługujący – do miejsca przechowania.

Otwarcie tabernakulum

Zasypanie (dwie kadzielnice). Okadzenie

Otwarcie tabernakulum

Otwarcie tabernakulum

Diakon podaje kielich z Hostiami kapłanowi.

Krzyż, świece, dwie kadzielnice, baldachim

Diakon bierze puszkę z Komunikantami i Hostią.

Świece, baldachim

Diakon bierze puszkę z Komunikantami i Hostią

Świece

Śpiew Vexilla Regis prodeunt.

Pozostali klęczą.

Śpiew 3. Antt. Adoramus te Christe; Per lignum servi; Salvator mundi; Pozostali klęczą

Milczenie

Pozostali stoją.

Diakon odbiera kielich i stawia na ołtarzu

Diakon stawia puszkę na ołtarzu.

Hostia – do tabernakulum

Świece na ołtarzu lub obok

Diakon stawia puszkę na ołtarzu i odkrywa

Świece na ołtarzu lub obok

Okadzenie Najświętszego Sakramentu

Missa presanctificatorum.

Kapłan z dk. i sdk. wstępują po stopniach ołtarza

Diakon odkrywa kielich i trzyma patenę.

Hostię na patenę, potem z pateny na korporał

Kapłan i subdiakon dołączają do diakona przy ołtarzu

Kapłan dołącza do diakona przy ołtarzu

Wino i woda do kielicha bez modlitwy Deus, qui…

Okadzenie (tylko ofiara, krzyż i ołtarz) z psalmem.

Obmycie rąk (jak we Mszy wobec Najśw. Sakr.)

Modlitwa na środku ołtarza: In spiritu humilitatis

W stronę ludu Orate fratres, bez odpowiedzi

Kapłan – śpiew Oremus. Praeceptis.

Pater noster… in tentationem

Lud odpowiada: Sed libera.

Kapłan po cichu dodaje Amen

Kapłan – śpiew (rozłożone ręce) Libera nos.

Lud odpowiada Amen

Kapłan – recytuje Oremus. Praeceptis.

Kapłan z ludem Pater noster razem z Amen

Kapłan – recytuje głośno (ręce rozłożone) Libera nos. Lud odpowiada Amen

Kapłan odmawia wstęp Praeceptis.

Razem z ludem odmawia Pater noster

Kapłan – odmawia (ręce rozłożone) Libera nos;

Lud odpowiada Quia tuum est regnum

Kapłan – Hostia na patenę

Kapłan – podniesienie tylko prawą ręką Hostii

Łamanie Hostii – cząstka do kielicha. W ciszy

Cicha modlitwa: Perceptio Corporis

Cicha modlitwa: Perceptio Corporis

Odkrywa się puszkę

Cicha modlitwa: Perceptio Corporis

Kapłan biorąc Hostię odmawia: Panem caelestem

Trzykrotne Domine, non sum dignus

Komunia kapłana – Corpus Domini…

Spożycie wina z kielicha z Cząstką Hostii

Kapłan bierze Komunikant

Trzykrotne Domine, non sum dignus

Komunia kapłana – Corpus Domini…

Kapłan bierze Komunikant

W stronę ludu Ecce Agnus Dei i raz Domine non sum

Komunia kapłana – Corpus Christi…

Diakon – Confiteor Kapłan – Misereatur, Indulgentiam

Ecce Agnus Dei. Trzykrotne: Domine non sum dignus.

Komunia Święta, kapłani w stułach fioletowych

Śpiew: Psalm 21 lub responsoria z Jutrzni

Komunia Święta,

Śpiew: Psalm 21 lub inny śpiew

Puszka do tabernakulum

lub do tabernakulum w Grobie Pańskim

Puszkę do tabernakulum

lub do tabernakulum w Grobie Pańskim

Druga Hostia – do monstrancji,

przezroczysty welon. Na środku ołtarza

Zbiera się fragmenty Hostii z korporału

i obmywa palce mówiąc Quod ore sumpsimus

Trzy modlitwy dziękczynne: Super populum; Omnipotens et misericors; Reminiscere miserationum

Modlitwa po Komunii:

Omnipotens sempiterne Deus.

Kapłan zdejmuje ornatmanipularz, zakłada kapę i klęcząc przed stopniami recytuje z chórem nieszpory

Kapłan zdejmuje ornat i zakłada kapę.

Zasypanie (dwie kadzielnice), okadzenie

Diakon podaje kapłanowi monstrancję

Diakon – wystawienie Najświętszego Sakramentu

Przezroczysty welon

Zasypanie (dwie kadzielnice), okadzenie

Kapłan sam bierze monstrancję

Diakon wystawia Najświętszy Sakrament

Przezroczysty welon

Zasypanie, okadzenie

Kapłan sam bierze monstrancję

Kapłan w procesji przenosi Najświętszy Sakrament do Grobu Pańskiego, okadza Go

Powrót do zakrystii w ciszy

Kapłan w procesji przenosi Najświętszy Sakrament do Grobu Pańskiego, okadza Go

Przeniesienie puszki z Komunikantami do tabernakulum Grobu Pańskiego

Powrót do zakrystii w ciszy

Kapłan w procesji przenosi Najświętszy Sakrament do Grobu Pańskiego, okadza Go

Modlitwa: Panie Jezu Chryste

Powrót do zakrystii w ciszy

Po liturgii przenosi się puszkę z Komunikantami do tabernakulum Grobu Pańskiego

Po liturgii przenosi się puszkę z Komunikantami do tabernakulum Grobu Pańskiego

W chórze Kompleta bez świec i śpiewu

Obnaża się ołtarz. Pozostaje krzyż i świece

Obnaża się ołtarz. Pozostaje krzyż i świece

Obnaża się ołtarz. Pozostaje krzyż i 2 lub 4 świece

WIELKA SOBOTA/WIGILIA PASCHALNA

Pre-1955: Sabbato Sancto

WIELKA SOBOTA/WIGILIA PASCHALNA 1955: Sabbato Sancto/Vigilia Paschalis

WIELKA SOBOTA/WIGILIA PASCHALNA 2002: Vigilia Paschalis

Odprawia się po Nonie, o właściwej porze.

Odprawia się o takiej porze,

aby Msza Wigilii rozpoczęła się około północy.

Obrzędy sprawuje się w nocy.

Przed rozpoczęciem kończy się adorację Grobu.

Ołtarz przykryty obrusami; bez kwiatów

Tabernakulum puste

Sześć świec z bielonego wosku (niezapalone)

Antepedium fioletowe, pod nim białe.

Mszał po stronie lekcji; bez tablic ołtarzowych

Paschał na świeczniku po stronie Ewangelii

Ołtarz przykryty obrusami; bez kwiatów

Tabernakulum puste

Sześć świec z bielonego wosku (niezapalone)

Antepedium fioletowe, pod nim białe.

Bez mszału i bez tablic ołtarzowych

Pusty świecznik po stronie Ewangelii

Mały świecznik na środku prezbiterium

Ołtarz przykryty obrusami, ozdobiony kwiatami

Świece ołtarzowe niezapalone

Wygasza się światła w kościele

Pusty świecznik przy ambonie

lub na środku prezbiterium

Kapłanfioletowa kapa

Diakon i subdiakon fioletowe podwinięte ornaty

Bez manipularzy

Kapłanfioletowa kapa

Diakon dalmatyka; subdiakon tunicela

Bez manipularzy

Kapłan – biały ornat; diakon – biała dalmatyka

Rozpala się ogień (wykrzesany z kamienia)

Rozpala się ogień (wykrzesany z kamienia)

Rozpala się ogień

Procesja: Woda święcona, krzyż procesyjny

pusta kadzielnica, grana (ziarna kadzidła),

 Procesja: Woda święcona, krzyż procesyjny

 pusta kadzielnica, grana (ziarna kadzidła)

paschał

Procesja:

pusta kadzielnica, grana (ziarna kadzidła),

paschał

 

Znak krzyża, pozdrowienie, pouczenie

Poświęcenie ognia – trzy modlitwy (ręce złożone):

Deus, qui per Filiuum tuum; Domine Deus Pater; Domine, Sancte Pater

Poświęcenie ziaren kadzidła – modlitwa:

Veniat, quaesumus omnipotens Deus

Poświęcenie ognia – modlitwa (ręce złożone):

Deus, qui per Filiuum tuum

Poświęcenie ognia – modlitwa (ręce rozłożone):

Deus, qui per Filiuum tuum (inna od tej z 1955 r.)

Umieszczenie węgli, zasypanie kadzidła

Trzykrotne pokropienie ognia i ziaren: Asperges me

Okadzenie ognia, okadzenie ziaren

Trzykrotne pokropienie ognia w ciszy

Umieszczenie węgli; zasypanie kadzidła

okadzenie ognia

Wygasza się światła w kościele.

Diakon zmienia fioletowe szaty

na białą stułę, dalmatykę i manipularz

 

Oznaczenie paschału

(Poświęcenie ziaren – pokropienie, okadzenie)

Umieszczenie ziaren kadzidła

Oznaczenie paschału

Umieszczenie ziaren kadzidła

Zapalenie paschału od ognia: Lumen Christi gloriose

Zapalenie paschału od ognia: Lumen Christi gloriose

Poświęcenie paschału – modlitwa:

Veniat, quaesumus omnipotens Deus (zmieniona)

Dk. zmienia fioletowe szaty na białą stułę i dalmatykę

Wygasza się światła w kościele.

Zasypanie kadzidła; procesja do kościoła:

kadzielnica, poświęcone ziarna, krzyż,

diakon z triangułem; kapłan

Wygasza się światła w kościele.

Zasypanie kadzidła; procesja do kościoła:

kadzielnica, krzyż,

diakon z paschałem; kapłan

Umieszczenie węgli

Zasypanie kadzidła; procesja do kościoła

kadzielnica,

diakon z paschałem; kapłan

W drzwiach kościoła:

Diakon zapala pierwszą świecę na triangule

Wszyscy klękają; śpiew: Lumen Christi

W drzwiach kościoła:

Diakon stoi, pozostali klękają; śpiew: Lumen Christi

Kapłan zapala swoją świecę

W drzwiach kościoła:

Wszyscy stoją; śpiew: Lumen Christi

Kapłan zapala swoją świecę

Na środku kościoła

Diakon zapala drugą świecę na triangule

Wszyscy klękają; śpiew (wyżej): Lumen Christi

Na środku kościoła

Dk. stoi, pozostali klękają; śpiew (wyżej): Lumen Christi

Duchowni zapalają swoje świece

Na środku kościoła:

Wszyscy stoją; śpiew: Lumen Christi

Wierni zapalają swoje świece

Przed ołtarzem

Diakon zapala trzecią świecę na triangule

Wszyscy klękają; śpiew (wyżej): Lumen Christi

Na środku prezbiterium, w stronę ołtarza

Dk. stoi, pozostali klękają; śpiew (wyżej): Lumen Christi

Wierni zapalają swoje świece

Zapala się światła w kościele

Przed ołtarzem, w stronę ludu

Wszyscy stoją; śpiew: Lumen Christi

Zapala się światła w kościele

Paschał – na świecznik na środku prezbiterium

Paschał – na świecznik na środku prezbiterium

Ucałowanie ołtarza; kapłan – na stronę lekcji

Zasypanie kadzidła

Błogosławieństwo diakona

Okadzenie księgi i paschału

Kapłan – do krzesła

Zasypanie kadzidła

Błogosławieństwo diakona

Okadzenie księgi i paschału

Kapłan – na miejsce przewodniczenia

Zasypanie kadzidła

Błogosławieństwo diakona

Okadzenie księgi i paschału

Exultet po stronie Ewangelii przy paschale

Diakon z księgą na pulpicie; turyfer

Subdiakon z krzyżem, trianguł, ziarna kadzidła

Po słowach et curvat imperia:

diakon umieszcza ziarna kadzidła w paschale

Po słowach rutilans ignis accendit

diakon zapala paschał ogniem z triangułu

Po słowach apis mater eduxit zapala się światła.

Exultet na środku prezbiterium przed paschałem

Diakon z księgą na pulpicie; turyfer

Subdiakon z krzyżem

Wykonywany w całości bez przerwy

Exultet z ambony lub z pulpitu przy paschale

Diakon z księgą; turyfer

Wykonywany w całości bez przerwy

Zmiana szat przy krzesłach

Kapłan – ornat; diakon – podwinięty ornat

Zakłada się manipularze

Diakon zmienia białe szaty na fioletową dalmatykę

Kapłan – pouczenie przed liturgią słowa

Proroctwa: Bez tytułu i odpowiedzi Deo gratias

Po 4. 8. i 11. proroctwie traktus

Kapłan czyta proroctwa (i traktusy) po cichu

Lektor śpiewa z pulpitu w stronę ołtarza

Po każdym proroctwie modlitwa: Kapłan – Oremus; Diakon – Flectamus genua, Wszyscy (bez kapłana) klękają; SubdiakonLevate; wszyscy wstają

Kapłan – modlitwa (ręce rozłożone):

Czytania: Bez tytułu i odpowiedzi Deo gratias

Po czytaniach (oprócz pierwszego) – kantyk

Kapłan słucha czytań i śpiewów

Lektor śpiewa z pulpitu przed paschałem

Po każdym czytaniu modlitwa: Kapłan – Oremus; Diakon – Flectamus genua; Wszyscy klękają

DiakonLevate; wszyscy wstają

Kapłan – modlitwa (ręce rozłożone):

Czytania: Z tytułem i aklamacją Deo gratias

Po każdym czytaniu: psalm lub chwila ciszy

Lektor wykonuje czytanie z ambony

Po każdym czytaniu modlitwa:

Kapłan – Oremus;

Kapłan – modlitwa (ręce rozłożone):

Kolejność proroctw i modlitw:

1. Rdz 1, 1 ­– 2, 2; modlitwa: Deus qui mirabiliter

2. Rdz, rozd. 5-8; modlitwa: Deus, incommutabilis

3. Rdz 22, 1-19; modlitwa: Deus fidelium Pater

4. Wj 14, 24 – 15,1; traktus: 15, 1-2;

modlitwa: Deus, cuius antiqua miracula

5. Iz 54, 17 – 55, 11; modlitwa: Omnipotens sempiterne

6. Ba 3, 9-38; modlitwa: Deus, qui Ecclesiam tuam

7. Ez 37, 1-14; modlitwa: Deus, qui nos ad celebrandum

8. Iz 4, 1-6; traktus: Iz 5, 1-2; modlitwa: Deus, qui in 

9. Wj 12, 1-11; modlitwa: Omnípotens sempitérne Deus

10. Jon 3, 1-10; modlitwa: Deus, qui diversitátem

11. Pwt 31, 22-30; traktus: 32, 1-4;

modlitwa: Deus, celsitúdo humílium;

12. Dn 3, 1-24; modlitwa (bez Flectamus genua):

Omnípotens sempitérne Deus, spes única mundi

Kolejność czytań i modlitw:

1. Rdz 1, 1 ­– 2, 2; modlitwa: Deus qui mirabiliter

2. Wj 14, 24 – 15,1; kantyk: Wj 15, 1-2;

modlitwa: Deus, cuius antiqua miracula

3. Iz 4, 2-6; traktus: Iz 5, 1-2; modlitwa: Deus, qui in 

4. Pwt 31, 22-30; traktus: Pwt 32, 1-4;

modlitwa: Deus, celsitúdo humílium;

Kolejność czytań i modlitw:

1. Rdz 1, 1 ­– 2, 2; psalm: 104 lub 33;

modlitwa: Omnípotens sempitérne Deus, qui es in omnium albo: Deus qui mirabiliter

2. Rdz 22, 1-18; psalm: 16; modlitwa: Deus Pater summe

3. Wj 14, 24 – 15,1; – bez aklamacji Verbum Dei

kantyk: Wj 15;  modlitwa: Deus, cuius antiqua miracula albo: Deus, qui primis tempóribus

4. Iz 54, 5-14; psalm: 30;

modlitwa: Omnipotens sempiterne Deus, multiplica

5. Iz 55, 1-11; kantyk: Iz 12; ‘

modlitwa: Omnípotens sempitérne  Deus, spes única

6. Ba 3, 9-15. 31 – 4, 4; psalm: 19;

modlitwa: Deus, qui Ecclesiam tuam

7. Ez 36, 16-28; psalm: 42 i 43; modlitwa: Deus, incommutabilis; albo: Deus, qui nos ad celebrandum

Usuwa się pulpit z prezbiterium

Kapłan zmienia ornat na kapę

Zdejmuje się manipularze

Pierwsza część Litanii do Świętych.

Dwóch kantorów przed paschałem.

Bez powtarzania wezwań. Wszyscy klęczą.

Naczynie z wodą do prezbiterium (po stronie lekcji)

Liturgia chrzcielna ma miejsce po Ewangelii

Procesja do chrzcielnicy: paschał, krzyż, świece, duchowieństwo, kapłan z diakonem i subdiakonem

 Traktus: Sicut cervus; Przed wejściem: modlitwa: Omnipotens sempiterne Deus, respice propitius

Błogosławieństwo wody w chrzcielnicy.

modlitwa: Omnipotens sempiterne Deus, adesto magnae

prefacja z obrzędami poświęcenia:

1. po gratiam de Spiritu Sancto – znak krzyża w wodzie

2. po inficiendo corrumpat – dotknięcie wody ręką

3. trzykrotny znak krzyża nad wodą

4. po super te ferebatur – rozlanie wody na cztery strony

5. na słowa: Be + nedico te – znak krzyża nad wodą

6. po et Spiritus sancti – zmiana tonu na recytowany

7. po benignus aspira –  trzykrotne tchnienie na wodę

w postaci znaku krzyża

8. trzykrotne zanurzenie paschału, za każdym razem głębiej; śpiew: Descendat, za każdym razem wyżej

9. tchnienie na wodę w kształcie Ψ; śpiew: Totamque

10. wyjęcie paschału z wody; śpiew: Hic omnium

11. konkluzja (recytowana) Per Dominum nostrum

Błogosławieństwo wody w naczyniu (w stronę ludu)

modlitwa: Omnipotens sempiterne Deus, adesto magnae

prefacja z obrzędami poświęcenia:

1. po gratiam de Spiritu Sancto – znak krzyża w wodzie

2. po inficiendo corrumpat – dotknięcie wody ręką

3. trzykrotny znak krzyża nad wodą

4. po super te ferebatur – rozlanie wody na cztery strony

5. na słowa: Be + nedico te – znak krzyża nad wodą

6. po et Spiritus sancti – zmiana tonu na recytowany

7. po benignus aspira –  trzykrotne tchnienie na wodę

w postaci znaku krzyża

8. trzykrotne zanurzenie paschału, za każdym razem głębiej; śpiew: Descendat, za każdym razem wyżej

9. tchnienie na wodę w kształcie Ψ; śpiew: Totamque

10. wyjęcie paschału z wody; śpiew: Hic omnium

11. konkluzja (recytowana) Per Dominum nostrum

Napełnia się kociołek poświęconą wodą

Inny kapłan lub celebrans – pokropienie wodą

Napełnia się kropielnice;

Napełnia się kociołek wodą

Wlewa się olej katechumenów: Santificetur et…

Wlewa się olej krzyżma: Infusio Chrismatis…

Wlewa się olej katechumenów i olej krzyżma: Commixtio…; oleje miesza się z wodą;

Wlewa się olej katechumenów: Santificetur et…

Wlewa się olej krzyżma: Infusio Chrismatis…

Wlewa się olej katechumenów i olej krzyżma: Commixtio…; oleje miesza się z wodą;

Jeśli jest chrzest kapłan zakłada białą stułę kapę

Diakon i subdiakon pozostają w fioletowych szatach; rozpoczyna się od pytania o wiarę;

Jeśli jest chrzest kapłan zakłada białą stułę kapę

Diakon i subdiakon pozostają w fioletowych szatach; rozpoczyna się od pytania o wiarę

Procesja do chrzcielnicy: zasypanie kadzidła;

kadzielnica,  krzyż, świece, duchowieństwo,

diakon i subdiakon z wodą poświęconą; kapłan

Bez paschału; Kantyk: Sicut cervus;

Na zakończenie – modlitwa: Omnipotens sempiterne Deus, respice propitius; powrót do prezbiterium w ciszy

Odnowienie przyrzeczeń.

Kapłan zakłada białą stułę kapę; zasypanie kadzidła

Okadzenie paschału (dookoła);

Celebrans przed paschałem w stronę wiernych

Wszyscy zapalają świece

Pouczenie. Wyrzeczenia i pytania o wiarę

Modlitwa Pańska, konkluzja. Pokropienie wodą

Poduszki do prostracji na najwyższym stopniu ołtarza

W procesji do ołtarza: Litania do Świętych.

Dwóch kantorów za krzyżem; Chór powtarza wezwania

Kapłan zdejmuję kapę, diakon i subdiakon – ornaty

Kapłan, dk. i sdk. padają na twarz. Pozostali klęczą

Na słowa: Peccatores, te rogamus, audi nos:

 kapłan, diakon i subdiakon wstają – do zakrystii

Druga część Litanii do Świętych (od Propitius esto).

Dwóch kantorów; Bez powtarzania.

Na początku drugiej części Litanii

kapłan, diakon i subdiakon – do zakrystii

Wynosi się poduszki do prostracji.

Zapala się świece ołtarzowe. Kwiaty na ołtarzu

Mszał po stronie lekcji; tablice ołtarzowe

Usuwa się fioletowe antepedium, pozostaje białe

Paschał – na duży świecznik po stronie Ewangelii

Zapala się świece ołtarzowe. Kwiaty na ołtarzu

Mszał po stronie lekcji; tablice ołtarzowe

Usuwa się fioletowe antepedium, pozostaje białe

W zakrystii białe szaty do Mszy wielkanocnej: kapłan – ornat, diakon – dalmatyka, subdiakon – tunicela

W zakrystii białe szaty do Mszy wielkanocnej: kapłan – ornat, diakon – dalmatyka, subdiakon – tunicela

Na koniec litanii – śpiew Kyrie

Kapłan, diakon, subdiakon wchodzą do prezbiterium

Na koniec litanii – śpiew Kyrie

Kapłan, diakon, subdiakon wchodzą do prezbiterium

Modlitwy u stopni ołtarza. Confiteor

Ucałowanie ołtarza i okadzenie

Kapłan odmawia Kyrie; przechodzi na środek ołtarza

Ucałowanie ołtarza i okadzenie

Kapłan odmawia Kyrie; przechodzi na środek ołtarza

Kapłan intonuje Gloria. Dzwonią dzwonki, gra się na organach. Odkrywa się figury i obrazy

Kapłan intonuje Gloria. Dzwonią dzwonki, gra się na organach. Odkrywa się figury i obrazy

Kapłan lub kantor intonuje Gloria. Dzwonią dzwonki, gra się na organach.

Kolekta: Deus, qui hanc sacratissimam noctem

Kolekta: Deus, qui hanc sacratissimam noctem

Kolekta: Deus, qui hanc sacratissimam noctem

Subdiakon – epistoła (Kol 3, 1-4).

Kapłan czyta po cichu epistołę

Subdiakon – epistoła (Kol 3, 1-4).

Kapłan słucha siedząc

Lektor – ósme czytanie (Rz 6, 3-11).

Kapłan trzykrotnie intonuje Alleluja (coraz wyżej). Lud powtarza. Chór śpiewa werset i traktus

Kapłan czyta po cichu Ewangelię.

Kapłan trzykrotnie intonuje Alleluja (coraz wyżej). Lud powtarza. Chór śpiewa werset i traktus

Kapłan trzykrotnie intonuje Alleluja (coraz wyżej). Lud powtarza. Chór śpiewa psalm

W razie potrzeby kantor intonuje Alleluja

Diakon – Ewangelia (Mt 28, 1-7) – bez świec

Diakon – Ewangelia (Mt 28, 1-7) – bez świec

Diakon – Ewangelia (rok A, B, C) – bez świec

Nie należy opuszczać homilii

Nie odmawia się Credo

Nie odmawia się Credo

Nie odmawia się Credo

Liturgia chrzcielna:

przy chrzcielnicy (jeśli widać) lub w prezbiterium.

Przywołuje się katechumenów, jeśli są

Pouczenie, śpiew Litanii do Świętych.

Dwóch kantorów. Wszyscy stoją.

Jeśli jest chrzest modlitwa: Omnípotens sempitérne Deus, adésto magnæ

Błogosławieństwo wody: prefacja (ręce rozłożone) : po słowach resurgere mereatur – zanurzenie paschału (raz lub trzy razy) w wodzie.

Paschał wyciąga się z wody – aklamacja Benedicite

Jeśli jest chrzest – od pytań o wyrzeczenie zła.

Obrzędy wyjaśniające

Procesja do ołtarza(jeśli chrzest był przy chrzcielnicy)

Śpiew: Vidi aquam lub inny.

Wszyscy zapalają świece

Pouczenie. Wyrzeczenia i pytania o wiarę. Konkluzja. Pokropienie wodą; Śpiew: Ant. Vidi aquam lub inny.

Diakon wynosi naczynie z wodą do chrzcielnicy

Modlitwa wiernych

Ofiarowanie darów. Bez antyfony na ofiarowanie

Sekreta: Suscipe, quaesumus Domine

Ofiarowanie darów. Bez antyfony na ofiarowanie

Sekreta: Suscipe, quaesumus Domine

Przygotowanie darów

Super oblata: Suscipe, quaesumus Domine

Prefacja: wielkanocna (hac potissimum nocte)

W Kanonie części własne

Bez Agnus Dei, znaku pokoju

 i trzy modlitwy przed Komunią;

Komunia Święta jak zwykle

Prefacja: wielkanocna (hac potissimum nocte)

W Kanonie części własne

Bez Agnus Dei, bez znaku pokoju

bez modlitwy: Domine Iesu Christe, qui dixisti

Komunia Święta jak zwykle

Prefacja: 1. wielkanocna (hac potissimum nocte)

W ME części własne

Obrzędy Komunii jak zwykle

Ant. Pascha nostrum, można dodać psalm 118

Nieszpory – Chór: Ant. Alleluia…psalmem 117

Kapłan z dk. i sdk. czyta antyfonę z psalmem

Kapłan­ – Ant. do Magnificat: Vespere autem sabbati

Chór kontynuuje śpiew; Zasypanie kadzidła, okadzenie ołtarza, kapłana, chóru, subdiakona i diakona

Laudesy – Chór: Ant. Alleluia…psalmem 150

Kapłan z dk. i sdk. czyta antyfonę z psalmem

Kapłan­ – Ant. do Benedictus: Et valde mane

Chór kontynuuje śpiew; Zasypanie kadzidła, okadzenie ołtarza, kapłana, chóru, subdiakona i diakona

Powtarza się Ant. Vespere autem sabbati.

Postcommunio/Oratio: Spiritum nobis Domine

Powtarza się Ant. Et valde mane

Postcommunio/Oratio: Spiritum nobis Domine

Postcommunio: Spiritum nobis Domine

Diakon: Ite, missa est, alleluja, alleluja

Kapłan – Placeat; udziela błogosławieństwa

Odczytuje się Ostatnią Ewangelię

Diakon: Ite, missa est, alleluja, alleluja

Kapłan – Placeat; udziela błogosławieństwa

Opuszcza się Ostatnią Ewangelię

Błogosławieństwo

Diakon: Ite, missa est, alleluja, alleluja

Jeśli po Mszy jest procesja, opuszcza się błogosławieństwo i rozesłanie,

a wystawia się Najświętszy Sakrament

Przenosi się puszkę z tabernakulum Grobu Pańskiego do głównego tabernakulum

Przenosi się puszkę z tabernakulum Grobu Pańskiego do głównego tabernakulum

Opr. Ks. Łukasz Kiciński

Tags: , , , , , , , , , ,

Przetłumacz stronę