Ze średniowiecznej liturgii cysterskiej – kwestia binowania Mszy św.
Jednym z rytów zakonnych Kościoła jest liturgia cysterska. O jej średniowiecznym kształcie można dowiedzieć się chociażby z dzieła Usus antiquiores ordinis Stefana Hardinga, opata cysterskiego w Opactwie Citeaux, który żył między 1059 a 1134 r. Na łamach tego dzieła opat opisywał między innymi dni w roku liturgicznym, w które wolno było mnichom binować Mszę św., to znaczy: odprawiać jednego dnia dwie liturgie mszalne. Poniższy wpis ma za cel ukazania tych dni.
Mszę świętą dwukrotnie można było sprawować:
- W dzień Narodzenia Pańskiego;
- W dzień Ofiarowania Pańskiego;
- W dzień Objawienia Pańskiego;
- W dzień Paschy i następujące po niej trzy kolejne dni;
- W dzień Wniebowstąpienia Pańskiego;
- W dzień Zesłania Ducha Świętego i następujące po nim trzy kolejne dni;
- W dzień świętych: Szczepana, Jana, Młodzianków Męczenników, Tomasza Męczennika, Wilhelma Biskupa;
- We wszystkie Uroczystości Najświętszej Maryi Panny;
- W dzień św. Wincentego (w jego nieszporach odmawiano responsorium dwunaste);
- W dzień Nawrócenia św. Pawła;
- W dzień św. Mateusza Apostoła;
- W Uroczystość św. Benedykta;
- W dzień św. Marka Ewangelisty;
- W dni świętych: Augustyna, Grzegorza, Hieronima, Ambrożego, Roberta Opata, Filipa i Jakuba;
- W dzień odkrycia i podwyższenia Krzyża św.;
- W dzień Narodzin i Śmierci Jana Chrzciciela;
- W dzień śś. Apostołów Piotra i Pawła;
- W dzień św. Marii Magdalenyl
- W dzień św. Jakuba Apostoła;
- W dzień św. Piotra w Okowach oraz św. Wawrzyńca, a także: Bernarda Opata, Bartłomieja Apostoła, Matusza Apostoła, Michała Archanioła, Korony Pańskiej, Dionizego i jego Towarzyszy, Jedenastu tysięcy dziewic, Łukasza Ewangelisty, Szymona i Judy, Wszystkich Świętych, św. Malachiasza Biskupa, Marcina Biskupa, Edmunda, Andrzeja Apostoła, Katarzyny Dziewicy, Eligiusza Biskupa, Mikołaja Biskupa, Tomasza Apostoła;
- W dzień Poświęcenia kościoła;
- W święta diecezji.
Warto przy tym wspomnieć także o tym, że w niedzielę można było sprawować dwie Msze św. śpiewane, przez co mnisi byli zwolnieni od ich recytowania.
Dawid Makowski
Na podstawie: Stephanus III Cisterciensis: Usus antiquiores ordinis Cisterciensis, LX. W: PL. Vol. CLXVI. Paris: 1854 (s. 1435).
Tags: Historia, historia liturgii, Msza św., Ryt cysterski, Średniowieczna liturgia