Liturgia Męki Pańskiej – Przepisy obrzędowe
W celu przybliżenia wszystkich przepisów obrzędowych liturgii Męki Pańskiej, pragniemy przypomnieć, że:
- Liturgia Męki Pańskiej powinna być sprawowana około godziny 15:00 lub w porze wieczornej (MR, s. 133). Nie wolno sprawować tej liturgii po godzinie 21:00 (PS, nr 63).
- Ołtarz przed liturgią winien być obnażony (uczyniono to już wieczorem dnia poprzedniego; MR, s. 133).
- Powinien być przygotowany drugi ołtarz i tabernakulum, na którym później zostanie ustawiona monstrancja z Najświętszym Sakramentem (MR, s. 146).
- Kapłan i diakon ubierają szaty koloru czerwonego (CE, nr 316). Czyni to tylko jeden kapłan, pozostali obecni prezbiterzy i diakoni nie asystujący, ubierają się w strój chórowy bez stuł (CE, nr 66). Jeśli celebracji przewodniczy biskup, to ubiera on prostą mitrę i nie używa pierścienia (CE, nr 315).
- Liturgię sprawuje się ze specjalnego formularza (MR, s. 133-147).
- Wejście do kościoła odbywa się w ciszy. Wszelkie komentarze można wygłosić jedynie przed wyruszeniem procesji (PS, nr 65).
- Podczas procesji wejścia wszyscy stoją, natomiast gdy kapłan i diakon padają na ziemię, wszyscy klękają (PS, nr 65).
- Kapłan po dojściu do miejsca przewodniczenia odmawia modlitwę, przed którą nie wzywa do modlitwy słowami: Módlmy się (MR, s. 134).
- I i II czytanie mszalne wykonuje się, jak zwykle. Między nimi występuje śpiew, a po II czytaniu – aklamacja przed Ewangelią, którą jest opis Męki Pańskiej według św. Jana (PS, nr 66).
- Podczas proklamacji Męki Pańskiej nie używa się świeczników ani kadzidła, jedynie diakoni (jeśli są obecni) proszą celebransa o błogosławieństwo, zaś osoba czytająca rolę Jezusa nie pozdrawia wiernych, ani nie wykonuje znaku krzyża i pocałowania księgi (CE, nr 319).
- Po opisie Męki Pańskiej można wygłosić homilię (PS, nr 66).
- Następnie diakon (lub w jego nieobecności kantor) wygłasza z ambony wezwania modlitwy powszechnej (MR, s. 134). Zasadniczo jest ich dziesięć. Aczkolwiek ordynariusz miejsca może zarządzić, aby dodać jedno wezwanie w jakiejś szczególnej przyczynie. Od 28 marca 2022 r. zmianie uległa treść VI wezwania (,,Za Żydów”) wraz z oracją celebransa. W roku 2022 między 9 a 10 wezwaniem można wygłosić prośbę IXa (,,Za Ukrainę”).
- W trakcie trwania modlitwy lud może klęczeć lub stać. Pomiędzy wezwaniami należy zachować chwilę milczenia (można wówczas wezwać lud do przyklęknięcia, a następnie – po krótkiej chwili ciszy – do powstania; CE, nr 320).
- Adoracja krzyża może przebiegać na dwa sposoby: pierwszy i drugi. Krzyż do kościoła wnosi diakon (gdy go nie ma, czyni to świecki usługujący) w asyście dwóch usługujących ze świecami. Krzyż jest zasłonięty fioletowym lub czerwonym welonem. Jeśli wykonuje się pierwszą formę adoracji, kapłan podchodzi do usługujących zgromadzonych obok krzyża i odsłania: 1) górną część krzyża; 2) prawe jego ramię; 3) pozostałą część. Za każdym razem diakon przekazuje mu krzyż i unosząc go, celebrans wzywa: Oto drzewo Krzyża, na którym zawisło zbawienie świata. Lud zaś odpowiada: Pójdźmy z pokłonem. Następnie wszyscy klękają i chwilę modlą się w milczeniu. W przypadku drugiej formy adoracji, diakon bierze niezasłoniony krzyż i w trzech miejscach kościoła (u progu, na środku i przed wejściem do prezbiterium) podnosi go, śpiewając wzmiankowane wyżej słowa (lud odpowiada tak, jak w drugiej formie adoracji, po czym wszyscy klękają). Jeśli celebransem jest biskup, to niezależnie od formy adoracji, nie klęka on, gdy czynią to pozostali usługujący i lud. Następnie krzyż zanosi się na właściwe miejsce w prezbiterium. Obok niego kładzie się świece (CE, nr 321).
- Diakon lub świecki usługujący trzymający krzyż, staje na środku prezbiterium. Cześć krzyżowi oddaje wówczas: celebrans, diakoni asystujący, duchowieństwo (prezbiterzy i diakoni), usługujący i lud. Celebrans obowiązkowo całuje krzyż, po uprzednim przyklęknięciu. Jeśli celebransem jest biskup, to na czas złożenia czci krzyżowi, może on zdjąć buty i ornat (zawsze jednak zdejmuje piuskę). Pozostali adorujący wykonują przed nim przepisany gest, zawsze natomiast przyklęka się (CE, nr 322).
- W czasie adoracji należy zachować postawę siedzącą (CE, nr 322).
- Adoruje się tylko jeden krzyż (MR, s. 142).
- Od adoracji krzyża obowiązuje przed nim taki sam gest czci, jak przed Najświętszym Sakramentem, tj. przyklęknięcie (CE, nr 69).
- Jeśli niemożliwe jest przystąpienie do adoracji wszystkich ludzi pojedynczo, należy dokonać wspólnego obrzędu adoracji (CE, nr 323).
- Po adoracji krzyża, krucyfiks odstawia się na stosowne miejsce przy ołtarzu, a usługujący ubierają ołtarz (nakrywają go obrusem, ustawiają na nim mszał i rozkładają korporał; MR, s. 145).
- Gdy diakon (w asyście dwóch ministrantów ze świecami) lub – w jego nieobecności – kapłan przyniesie do ołtarza puszkę z Najświętszym Sakramentem, stawia się na nim dwie świece. W trakcie tej procesji wszyscy stoją w ciszy (CE, nr 324-325).
- Obrzędy Komunii św. przebiegają w zwykły sposób. Nie odmawia się jednak Baranku Boży (MR, s. 145-146).
- Po Komunii św. puszkę zostawia się na ołtarzu, lub też diakon (albo w jego nieobecności kapłan) przenosi ją do tabernakulum (MR, s. 146).
- Po modlitwie po Komunii św. rozpoczynają się obrzędy procesji do Grobu Pańskiego. Monstrancję wystawia się na tronie lub na ołtarzu i nakrywa się białym welonem (CE, nr 330). Dokonuje tego diakon (CE, nr 331).
- Celebrans okadza Najświętszy Sakrament, po uprzednim zasypaniu kadzielnicy (używa się wówczas tylko jednej; CE, nr 331).
- Procesja wygląda następująco: na czele idzie ministrant z krzyżem, pomiędzy usługującymi ze świecami; następnie podążają pozostali usługujący, duchowni (diakoni i prezbiterzy), kapłan z monstrancją, diakoni/diakon asystujący. Jeśli celebransem jest biskup, to przed nim podąża ministrant z pastorałem, zaś za nim ministrant mitry obok ministranta księgi, zawsze idącego za celebransem (CE, nr 331).
- Po przyjściu do miejsca przechowywania Najświętszego Sakramentu, diakon odkłada monstrancję na ołtarz lub na tron, a celebrans okadza Najświętszy Sakrament i odmawia stosowną modlitwę (CE, nr 332; MR, s. 147).
- Obrzęd kończy się chwilą ciszy i powrotem asysty do zakrystii (MR, s. 147).
- Jeśli nie występuje procesja do Grobu Pańskiego, liturgia kończy się modlitwą nad ludem (CE, nr 333).
- Po liturgii obnaża się ołtarz. Zostawia się na nim krzyż z czteroma lub dwoma świecznikami (CE, nr 332).
- Wszyscy, którzy są zobowiązani do odmawiania Liturgii Godzin, a uczestniczyli w liturgii Męki Pańskiej, nie muszą odmawiać nieszporów (MR, s. 147).
- Za adorację krzyża w Wielki Piątek podczas liturgii, można uzyskać odpust zupełny (EI, 13 1º).
Opr. Dawid Makowski
Tags: Liturgia Męki Pańskiej, Pomoce liturgiczne, Przepisy, Przepisy obrzędowe, Triduum Paschalne, Wielki Piątek