Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Objaśnienie prefacji mszalnych – Prefacja o Ofiarowaniu Pańskim

Objaśnienie prefacji mszalnych – Prefacja o Ofiarowaniu Pańskim

Embolizm prefacyjny jest tą częścią liturgii, która zawiera w sobie szczególny motyw dziękczynienia, zanoszony do Ojca przez Syna w Duchu Świętym. Często wierni nie zwracają na niego uwagi, co jest błędem, gdyż zawiera on w sobie ważne treści, które poniżej zostały przybliżone.



Tekst polski:

„Dzisiaj Maryja Dziewica przyniosła do świątyni Twojego Przedwiecznego Syna, a Duch Święty ogłosił przez usta, Symeona, że jest On chwałą Twojego ludu i światłem narodów”[1].



Objaśnienie:

Prefacja o Ofiarowaniu Pańskim wskazuje na tajemnicę tego wydarzenia. Kapłan mówi: Dzisiaj Maryja Dziewica przyniosła do świątyni Twojego Przedwiecznego Syna. Wspomina o owym dzisiaj, aby ukazać, że zbawcze wydarzenia z życia Chrystusa są częściami misteriów Kościoła. Mówi, że w celu ofiarowania Chrystusa w świątyni, Maryja przyniosła Go do świątyni, bo jest napisane: „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu” (Łk 2, 22). Mówi się tutaj o liczbie mnogiej, gdyż Maryi towarzyszył Józef. Ofiarowany zaś był Przedwieczny Syn, który odwiecznie istniał w postaci Bożej, lecz przyszedł w czasie jako człowiek, przyjmując ciało z Najświętszej Dziewicy[2]. Chrystus istniał bowiem przed Abrahamem (por. J 8, 58). Był On obecny przy stwarzaniu świata (por. Prz 8, 22-31). Poucza bowiem Apostoł: „On jest przede wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie” (Kol 1, 17). Wyznanie wiary ujmuje to w słowach: „Bóg z Boga, Światłość ze Światłości”, aby ukazać, że prawdziwy Bóg przyjął ciało i „zstąpił z nieba”[3]. Kapłan wspomniał więc o Bogu Ojcu, gdy powiedział: Twojego, dodał wzmiankę o Bogu Synu, gdy rzekł: Przedwiecznego Syna, a teraz wzmiankuję o Bogu Duchu, gdy mówi: Duch Święty ogłosił przez usta, Symeona. Jak później dzięki Duchowi Świętemu Piotr wyznał wiarę w Mesjasza (por. Mt 16, 17), tak teraz Symeon rozpoznał w Jezusie obiecanego Zbawiciela (por. Łk 2, 27-32). Mówi się tutaj o tym, że ogłosił to Duch Święty, ponieważ człowiek sam z siebie nie jest zdolny tego wypowiedzieć (por. 1 Kor 12, 3). Dlatego Jan Chrzciciel mówił o sobie, że jest Głosem (Mt 3, 1-12), bo czym innym jest głos, a czym innym słowo[4]. W ten sposób Duch Święty przez usta Symeona obwieścił, że ofiarowane Dziecię jest chwałą Twojego ludu i światłem narodów. Mówi się o tym, że jest chwałą ludu Bożego, ponieważ – cieleśnie – wywodzi się od Abrahama (por. Mt 1, 1-17)[5]. Wspomina się także o Nim jako o Światłości, bo sam powiedział: „Przyszedłem na świat jako światło” (J 12, 46). Światło to rozprasza mroki ciemności, chcąc dla wszystkich życia wiecznego, tj. poznania Boga (por. J 17, 3). W ten sposób powyższa prefacja streszcza wydarzenie ofiarowania Chrystusa w świątyni, ukazując także Jego posłannictwo oraz niebiańskie pochodzenie.

Dawid Makowski

[1] Mszał Rzymski dla diecezji polskich. Wyd. I. Poznań: 1986, s. 60*.

[2] Zob. Tertullianus: De Carne Christi, X (PL, II, 773-774).

[3] Zob. Vigilius Tapsensis: Contra Felicianum Arianum de unitate Trinitatis, XI (PL, XLII, 1166).

[4] Zob. Auctor Incertus: Expositio Evangeliorum, I (PL, XXX, 634).

[5] Zob. Anselmus Laudunensis: Enarrationes in Mattheaum, I (PL, CLXII, 1229).

Tags: , , ,

Przetłumacz stronę