Włączenie do grona katechumenów
Obrzęd włączenia do grona katechumenów jest sprawowany na początku drogi katechumenalnej każdego człowieka, chcącego przyjąć sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w wieku dorosłym. Dlatego dzisiaj kilka informacji na temat tego obrzędu.
- Ryt ten może być sprawowany podczas Mszy (przez kapłana) lub poza nią (również przez diakona). Celebrans jest ubrany w albę, stułę i (fakultatywnie) kapę, w kolorze dnia.
- Celebrans wywołuje kandydatów do katechumenatu, którym towarzyszą poręczyciele. Gdy ci podchodzą, śpiewa się pieśń (np. Ps 63(62), 1-9).
- Następnie padają pytania:
- ,,Proszę, aby kandydaci przedstawili się naszej wspólnocie. Jak się nazywasz?” – Odp.: ,,N.” (następnie każdy z nich jest wywoływany, na co odpowiada: ,,Jestem”).
- ,,Czego żądasz od Kościoła Bożego?” – Odp.: ,,Wiary”.
- ,,Co ci daje wiara?” – Odp.: ,,Życie wieczne”.
- [Przemówienie]. ,,Pytam każdego z was: Czy jesteś gotowy wejść dzisiaj za przewodem Chrystusa na tę drogę?” – Odp.: ,,Jestem gotowy”.
- [Pytanie do świadków i wiernych]. ,,A wy, którzy jako poręczający przedstawiacie nam obecnie tych kandydatów, i wy, wszyscy obecni tu bracia i siostry, czy jesteście gotowi pomagać im w znalezieniu i naśladowaniu Chrystusa?” – Odp.: ,,Jesteśmy gotowi”.
- Następnie można udzielić egzorcyzmu, a gdy wymaga tego sytuacja – dokonać obrzędu wyrzeczenia się kultów pogańskich.
- Kolejnym elementem celebracji jest naznaczenie krzyżem czoła (można także naznaczyć oczy, uszy, usta, piersi i barki). Gest ten po kapłanie mogą też uczynić katecheci i świadkowie.
- Później przekazuje się katechumenom do ucałowania krzyż.
- Po przekazaniu krzyża, nadaje się katechumenom nowe imię.
- Następnie występuje procesja do ołtarza ze śpiewem Psalmu 34 (Ps 34(33), 2. 3. 6. 9. 10. 11. 16) i (gdy katechumeni zajmą miejsca) wnosi się uroczyście księgę Pisma, którą odkłada się na ambonie (można ją okadzić).
- Liturgia słowa w całości pochodzi z dnia liturgicznego lub (gdy to możliwe) z perykop Mszy obrzędowej.
- Po homilii można wręczyć katechumenom księgę Ewangelii.
- Modlitwę powszechną zastępują prośby za katechumenów, do których dodaje się wezwanie za Kościół i świat. Obrzęd wieńczy modlitwa końcowa.
- Przed przygotowaniem darów katechumeni są odsyłani.
- Mszę św. sprawuje się z formularza Mszy wyboru katechumenów (z prefacją okresową) lub z Mszy piątku IV tygodnia Wielkiego Postu.
- Po opcjonalnym Wierzę, rozpoczyna się obrzęd przygotowania ołtarza.
Opr. Dawid Makowski
Bibliografia:
- Borysiuk L.: Katechumenat dorosłych drogą ku wszczepieniu w Chrystusa. Wyzwania pastoralne w diecezji siedleckiej. W: TSS. T. XIV. Nr 14. 2017 (s. 76-91).
- Brzeziński D.: Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych – Księga wciąż nie odkryta. W: ŁST. T. XXVI. Nr 2. 2017 (s. 123-134).
- Górski J.: Katechumenat w krajach misyjnych. W: RBL. T. XLII. Nr 5-6. 1989 (s. 392-394).
- Kunzler M.: Liturgia Kościoła. Poznań: 1999.
- Małczyński F.: Szczyt i źródło życia Kościoła. O recepcji soborowej reformy liturgii Kościoła w Polsce. I. Kraków: 2021.
- Mszał Rzymski dla diecezji polskich. Poznań: 1986.
- Ordo Initialis Christianæ Adultorum. Editio typica. Typis Polyglttis Vaticanis: 1972.
- Sacrosanctum Oecumenicum Concilium Vaticanum II (1962-1965): Constitutionis de Sacra Liturgia. Roma: 1963.
- Sinka T.: Zarys liturgiki. VIII. Kraków: 2017.
- Święte Triduum Paschalne. Na podstawie Mszału Rzymskiego dla diecezji polskich. Poznań: 2017.
Tags: Chrzest katechumenów, Katechumenat, Msza św., Obrzęd włączenia do grona katechumenów, Pomoce liturgiczne, Przepisy obrzędowe, Wielki Post